• bellanbus

Kan man färga popcorn??

Jag ska poppa massor av popcorn till ett bröllop i augusti då de vill ha det istället för ris att kasta efteråt på brudparet.

Min fråga är om det går att färga dem och isåfall hur gör man?

Det skulle varit kul med rosa eller röda popcorn...

Om man häller i några droppar hushållsfärg i oljan och poppar, blir det bara bränt då eller de blir färgade?

Toys and flavours....tjoss
  • Svar på tråden Kan man färga popcorn??
  • Ann Lee

Ja, det går att färga men jag vet inte om det är en bra idé att kasta färgade popcorn på brudparet. Tänk om hushållsfärgen/karamellfärgen kladdar av sig och färgar t.ex. brudklänningen? Det kan ju hända t.ex. om det regnar lite och popcornen blir fuktiga.

Vill inte vara tråkmåns men prova först så att inte olyckan är framme!

• bellanbus
    MinEmPsi skrev 2008-07-22 19:03:50 följande:
    Färgkramell kanske?! Fast det kanske blir klibbig?:S
    Ja det är ju det jag vill undvika med tanke på att det ska kastas på ett brudpar där bruden är klädd i vitt...

Vet att jag för måååånga år sedan köpte gröna och röda popcorn, men de var kanderade...

Nu ska jag försöka göra det själv är det tänkt...
  • moonweb

Testa att göra några med hushållsfärg i oljan, men testa också att lägga dem på ett vitt tyg (om du har vit klänning dvs) och se om det färgar av sig!

• bellanbus
    Ann Lee skrev 2008-07-22 19:05:01 följande:
    Ja, det går att färga men jag vet inte om det är en bra idé att kasta färgade popcorn på brudparet. Tänk om hushållsfärgen/karamellfärgen kladdar av sig och färgar t.ex. brudklänningen? Det kan ju hända t.ex. om det regnar lite och popcornen blir fuktiga. Vill inte vara tråkmåns men prova först så att inte olyckan är framme!
    Absolut tänkte jag prova först

Ville bara veta om det ens var lönt att prova eller om någon visste precis hur man gjorde
  • abnocto

Om du poppar själv i en vanlig eldriven popcornmaskin borde du kunna ha hushållsfärg i oljan, det skulle jag prova. Sedan skulle jag prova vad som händer på vitt tyg om de blir fuktiga för jag är rädd att det färgar av sig.

• Nenne77

Jag provade för bara ett par veckor sedan att färga popcorn genom att tillsätta röd karamellfärg i oljan. Gick inte alls... Jag vet inte vart färgen tog vägen, men inte hamnade den på popcornen i alla fall... Alldeles vanliga vita popcorn blev resultatet. Kanske beror på att karamellfärgen är vattenbaserad och delar sig med oljan? Kanske fungerar bättre med oljebaserad livsmedelsfärg?

Svar på tråden Kan man färga popcorn??