• NiRoDe

Vad finns att göra i Dalarna för barn?

Vi ska åka iväg till dalarna några dagar och besöka Tomteland i Mora.
    Men vad mera kan man göra? Förutom Tomteland och Leksands sommarland?
    Barnen är 3,5 år, 5 år samt 8 år.

Tips mottaget tacksamt!

Stolt mamma till Nicklas, Robin & Dennis
  • Svar på tråden Vad finns att göra i Dalarna för barn?
  • Sinikkaa

Orsa björnpark så finns det charlies lekland och framtidsmuseet i borlänge om de är tråkigt väder.. Finns massa fina sandstränder längst siljan också..

• sAiLe05

Orsa Björnpark.
    Aquanova i Borlänge.

• peve

Om du vill åka lite längre finns Furuvik utanför Gävle, som är en stor djurpark kombinerat med ett tivoli. Vi har vart där för någon vecka sen och det var uppskattat för våra små. Hälsn Peve

• NiRoDe
    Nervous wreck skrev 2008-07-22 19:24:41 följande:
    Kanske: www.orsagronklitt.se/sommar_SE.asp ?Ska ni mest vara runt Siljan eller andra delar av Dalarna också?

Vi kan åka runt lite överallt. Vi ska hälsa på en kompis i Svärdsjö och utgår mest därifrån. Vi funderar även på att hyra en stuga någonstans, men vet ej vart.

Har funderat på säterdalen (heter det så?) eller Falu koppargruva men vet ej om barnen är för små för detta.

• NiRoDe
    Sinikkaa skrev 2008-07-22 19:24:02 följande:
    Orsa björnpark så finns det charlies lekland och framtidsmuseet i borlänge om de är tråkigt väder.. Finns massa fina sandstränder längst siljan också..
    Charlies lekland.. har dom någon hemsida? Lät roligt
  • Samasa

Säterdalen passar alldeles utmärkt för barn i de åldrarna tycker jag!! Falu koppargruva kanske man ska vara lite äldre för att uppskatta. Aqua Nova i Blge är annars ett tips.

• NiRoDe
    peve skrev 2008-07-22 19:27:11 följande:
    Om du vill åka lite längre finns Furuvik utanför Gävle, som är en stor djurpark kombinerat med ett tivoli. Vi har vart där för någon vecka sen och det var uppskattat för våra små. Hälsn Peve

Vi tänkte på det först, men har några kompisar som var där för 2 veckor sedan och de sade att det ej var värt priset.

Vad tyckte ni?

• NiRoDe
    Samasa skrev 2008-07-22 19:32:02 följande:
    Säterdalen passar alldeles utmärkt för barn i de åldrarna tycker jag!! Falu koppargruva kanske man ska vara lite äldre för att uppskatta. Aqua Nova i Blge är annars ett tips.
    Sinikkaa skrev 2008-07-22 19:32:51 följande:
    charlieslekland.se/ säterdalen är nog perfekt för era barn!
    Tack! Vad exakt finns att göra i Säterdalen? Läste om det på www.barnsemester.se men det stod ej så mycket, bara att det var ett stort ravinsystem.
  • peve

Lite dyrt var det allt, men barnen hade roligt å även vi vuxna som var med. Det finns ju en sida som heter www.barnsemester.se där du kan se mycket roligt som finns i närheten där ni skall bo.

• Sinikkaa

Inte full koll på säterdalen om jag ska vara ärlig är på "att göra listan" min dotter är bara 1år:P Men är lekparker och lite bondgårdsdjur om jag inte minns helt fel?

• Samasa

I Säterdalen finns lite ponnyridning, roliga lekparker, lite kaniner, getter, får o såna djur tror jag...o någon typ av "radiobilar" som man kan åka (minns att de var superskojjiga när man var liten), sen massa glasskiosker och mysiga omgivningar att picknicka i såklart

• NiRoDe
    Samasa skrev 2008-07-22 20:04:29 följande:
    I Säterdalen finns lite ponnyridning, roliga lekparker, lite kaniner, getter, får o såna djur tror jag...o någon typ av "radiobilar" som man kan åka (minns att de var superskojjiga när man var liten), sen massa glasskiosker och mysiga omgivningar att picknicka i såklart

Tack så mycket för svaret!

Är det till folkparken man ska åka då?
    Skulle passa oss perfekt att åka till Säterdalen då vår 8-åring vill hälsa på sin gamla kompis som flyttat till Vikmanshyttan. Såg att det låg endast 15 min färdväg därifrån.

• Mimmi69

Några radiobilar i Säterdalen finns det inte längre, men det finns rutschkanor och gungor för alla åldrar. En fäbod med getter, får, höns, kaniner, grisar, kattungar mm finns det också. Ån som rinner igenom kan man fiska i, fast vattnet är ganska grunt nu och fiskarna är nog inte så stora, men har man en håv med kan man nog fördriva en del tid med det också. Tycker att det är en kanonpark för barn i olika åldrar. Rekommenderar det varmt! Det kan bli väldigt varmt där nere
    Och det är till folkparken man åker.

• NiRoDe

Nu är vi hemkommen i från Dalarna!

Eftersom Falun hade värmerekord precis när vi var där så blev det "bara" Tomteland + badstranden som vi besökte.

Vi får ta Säterdalen någon annan gång..

Svar på tråden Vad finns att göra i Dalarna för barn?