• Butterfly

Tips på present till fadderbarn

Mitt fadderbarn i Afrika fyller 11 år snart. Vad kan man köpa som går smidigt att skicka ner och som hon blir glad för tror ni? Vad brukar ni som har fadderbarn skicka?

• Svar på tråden Tips på present till fadderbarn
  • giz

hår snoddar,ritblock,kritor,klistermärken,mini pussel

fanns ngn tråd för ett tag sen med just det här ämnet....... hmm undrar vad den hette tro.

• Chloe

Jag hade ett fadderbarn då jag var mellan 5 och 18, som var lika gammal som mig. Jag gjorde alltid iordning paket tillsammans med min mamma till alla högtider (väääldigt bra sätt att lära ut till sina barn att det finns barn som inte har det så bra också!!!!)

Våra paket innehöll bl.a. häften, pysselböcker, pennor (gärna extra fina glitterpennor), någon söt klänning, eller andra kläder,leksaker (fresbee, docka, lego...), någon söt väska/skor/smycken foton på mig o min familj, teckning som jag hade ritat och brev.

Blir faktiskt riktigt sugen på att ta ett nytt fadderbarn...

• Butterfly

Oh, tack för alla bra tips!!! tackar o bugar!!

• tii

kanske lite OT men va kostar ett fadderbarn?
    kanske lät lite dumt, men man betalar väl varje månad en summa?

• Butterfly

Jag betalar 150 kr varje mån.

• Tristan

Tandkräm och tandborste är ett tips.

Jag skickade ansiktspennor, och sen fick jag ett brev från "min" pojke att han ville bli mimikartist .

Jag har skickat ett litet fotoalbum med insatta kort på alla i familjen.

Förstoringsglas.

GODIS!!!!!!

Klistermärken.

Jag älskar att hålla på med min fadder. Har alltid en liten påse färdig med grejer till nästa gång.....

Vart har du ditt fadderbarn?
    Jag har mitt i Indien!

• Tristan

Och sen sånt som har nämnts som pennor och block och vässare, sudd och sånt, det är ju alltid en hit!!

• Butterfly

Hon bor i Uganda. Ska iväg idag o köpa några småpresenter! Ska bli så skoj att göra iordning!!

• tii

Butterfly:

ja, d evar ju inte så farligt. vill ha ett fadderbarn, men har tvekat lite eftersom ja inte har ett fast jobb.. vet ju aldri hur mycke pengar man får i månaden.. (jobbar som timvik) men 150 är ju ingening.

• Marlean

En Peaceväska.
    Det är en ryggsäck som de kan ha till skolan med en tshirt i, pennor, block och en nalle. Annat roligt är valfritt. =)

• Marlean

Butterfly Genom vilken organisation har du ditt barn? Beroende på land du har barnet i kan man ju ge lättare Engelska böcker med.

Själv stödjer jag Chigambas, mest för att jag gillar deras ekologiska tänkande samt att de har jätteliten administrativ avgift (tar det mesta ur egen ficka) och för att det är en års summa istället för många små. Årsavgiften är 750kr. De har skolor i Gambia, och är så små att alla som ger över 1000 kr hamnar i deras tidning, man kan skicka tex. krita till skolorna *ska jag göra* och vad man än får över och vill donera. De har just satt upp solceller på skoltaket för att kunna ha en generator till ett gästrum för de som vill hälsa på sina fadderbarn.

Erikshjälpen stödjer jag med men där får man tyvärr inte skicka sina barn något eftersom de tror det blir för mycket skillnad och möjligen osämja/orättvisa på plats. Vissa skickar ju inga presenter, andra jämt.

• Marlean

Uj, glömde säga att jag även älskar att göra matpaket åt Hoppetsstjärna till jul! =) Hoppas ni gör det med.

• Butterfly

Marlean: Genom församlingen Arken i Stockholm. JAg har inte skickat så mkt presenter innan. Men sen en dag så slog det mig att de andra faddrarna gör det och då är det ju så hemskt att inte mitt "barn" fått ngt! Eg tycker jag att det var en bra regel som erikshjälpen har. Så att det blir lika. Samtidigt är det ju jätteskoj att skicka ner saker!

Svar på tråden Tips på present till fadderbarn