• aero

Fruktträd på spaljé

Eftersom jag har en ganska liten trädgård så tänkte jag försöka odla frukt på spaljé. Undrar om det är någon som vet om det finns färdiga spaljéträd att köpa någonstans i Stockholmstrakten?

• Svar på tråden Fruktträd på spaljé
  • Cia o krabaten

Har aldrig sett frukt på spaljé...
    Vad hade du tänkt för sorts frukt?
    Kanske ngn bärbuske vore nåt?

• aero

Vill ha äpplen, det finns i trädgårdsböcker hur man gör men har hört att det kan finnas de som är förberädda för spaljé, blir mindre jobb för mig då

• Cia o krabaten

Har varit på 3-4 plantskolor senaste månaden och aldrig stött på liknande, men det kasnke finns.

• Stellata
    Svar på #5
    det finns, men inte på alla plantskolor, en bra plantskola ska kunna beställa hem det de inte har inne.

principen är att det ska vara ett svagväxande träd som ger frukt tidigt och inte behöver beskäras tokmycket.
  • aero

OK vad bra då ska jag höra med min lokala, googlade och hittade då bara i Bollnäs, lite långt att åka.

• VIXIE

Det finns även cordong-äpple/päron träd som går mer på snedden liksom.De är väldigt vackra.
    En bra plantskola kan beställa och ta hem,brukar ta ca 1 vecka ungefär.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Stellata
    Svar på #8
    Som jag förstår det så är kordong ett namn för en spaljeringsmetod och inte ett specifikt trädsort. men jag håller med rätt utförd blir det mycket vackert. En sk sned kordong är också en metod som blir mkt fin.
  • VIXIE

Nää, jag uttryckte mig fel det är ingen trädsort utan ett sätt att spaljera.Men jag tror att du kan göra det med nästan vilka sorter som helst. Snyggt blir det i allafall.Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
Svar på tråden Fruktträd på spaljé