• ThisIsMe

Vilka områden i Södertälje är trevliga att bo i?

Jag flyttar troligen till Södertälje om ca ett år, kommer då att löpa en lägenhet. Kan någon berätta om de olika områdena och var det är bra att bo. Vill bo i ett område utan stök, gärna 3-4-våningshus och mycket grönt. Närhet (cykelavstånd) till station där pendeltåget till Stockholm stannar är viktigt. Hjälp?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-23 00:36

Hur är Södertälje som stad?

Om man skulle hyra en lägenhet, vilka områden ska man titta på då? Hur svårt är det att få en lägenhet? Första eller andra hand? Hur höga är hyrorna?

• Svar på tråden Vilka områden i Södertälje är trevliga att bo i?
  • mamma me tre

jag gillar området som ligger vid sydpoolen, nära till centrum,tåg,bussar.... mycket grönområden, kanalen, lekplatser, badhuset.... sen verkar det lugnt också! svärmor bor där!

• ThisIsMe

mamma me tre skrev 2008-07-22 23:08:51 följande:

jag gillar området som ligger vid sydpoolen, nära till centrum,tåg,bussar.... mycket grönområden, kanalen, lekplatser, badhuset.... sen verkar det lugnt också! svärmor bor där!
    Tack! Vet du vad området heter?
  • Samasa

Har bott i Södertälje och av mina erfarenheter tycker jag att du ska kika närmare på Rosenlund och Mariekäll, båda mysiga tycker jag. Där finns både grönområden och fina lägenhetshus samt närhet till stan och stationen. Lycka till i letandet!!

• ThisIsMe
    Samasa skrev 2008-07-22 23:11:39 följande:
    Har bott i Södertälje och av mina erfarenheter tycker jag att du ska kika närmare på Rosenlund och Mariekäll, båda mysiga tycker jag. Där finns både grönområden och fina lägenhetshus samt närhet till stan och stationen. Lycka till i letandet!!
    Tack!

Man kanske borde åka till Södertälje och promenera runt någon dag...Har aldrig varit där.

Hur är Södertälje som stad?
  • mamma me tre

södertälje har ganska många stökiga områden... hovsjö.ronna,geneta,lina hage,fornhöjden......

tror området vid sydpoolen kallas tältet, närmaste bostads området är viksängen. Lägenheterna är ljusa och fina.Byggda runt 2003 så ganska nya.

ta en promenad längs kanalen och kika på området och se vad du tycker:)

• ThisIsMe

mamma me tre skrev 2008-07-22 23:27:15 följande:

södertälje har ganska många stökiga områden... hovsjö.ronna,geneta,lina hage,fornhöjden......tror området vid sydpoolen kallas tältet, närmaste bostads området är viksängen. Lägenheterna är ljusa och fina.Byggda runt 2003 så ganska nya.ta en promenad längs kanalen och kika på området och se vad du tycker:)
    Ska absolut promenera runt där någon lördag i höst.
    Jag har förstått att Södertälje kan vara lite stökigt. En kompis som växt upp där säger att det är mycket kriminalitet.
  • ThisIsMe

Om man skulle hyra en lägenhet, vilka områden ska man titta på då? Hur svårt är det att få en lägenhet? Första eller andra hand? Hur höga är hyrorna?

• Ann Lee
    ThisIsMe skrev 2008-07-23 00:35:00 följande:
    Hyffsat ok områden är: Bårstaberget, Centrum, Viksängen, Värdsholmen, Centrum, Mariekälla, Pershagen. Kanske har glömt nåt nu...

Ställ dig i bostadskön på www.telgebostader.se Det är gratis att stå i den. På ett år lär du ju få något i de sämre områderna, men man kan ju alltid ha tur!
  • Pumpkin

Vi bor på Bårstaberget och här är det otroligt lugnt och skönt, mest barnfamiljer och äldre människor. Det verkar som att stöket inte orkar upp för backen

Mycket grönt, fina promenadvägar, nära till några småbutiker (Ica, Närlivs, Konsum) och MAX bara nedanför berget. Nära till stan också, tar ca 10 minuter att gå till centrum och 13 till stationen. Går bussar också förstås.

Annars så är ju Pershagen det finaste området antar jag, men det ligger ju inte så nära stan. Området runt Torekällberget, Mariekäll, Viksängen, större delen av Västergård och delar av Östertälje är trevligt också, liksom delar av Brunnsäng och Rosenlund.

Södertälje som stad är mysig tycker jag, om man håller sig borta från busområdena Ronna, Hovsjö, Fornhöjden, Lina osv. Har inte bott här så länge men än så länge trivs jag helt OK, även om jag inte tänker bo här för alltid.

Hur kommer det sig att du ska flytta hit TS?

• Lilla Frögurkan

Västergård, Mariekäll, Pershagen är nog dom vettigaste områden.. Jag har bott här nästan hela mitt liv, och jag och sambon planerar att flytta så långt härifrån som möjligt. Tyvärr. Södeträlje är en fin stad, men det rä inte så himla trevligt att bo här längre.

Flytta inte till hovsjö, ronna, geneta, fornhöjden..

Ska ni söka lägenhet så sök lägenhet hos Lundbergs.se. Vettig hyresvärd.

The higher the monkey climbs, the more he exposes his butthole.
Svar på tråden Vilka områden i Södertälje är trevliga att bo i?