• Anonym (amma)

Amning och mens??? Är det vanligt???

Jag har en dotter på sex månader som nu av egen vilja trappar ner sin amning. Hon ammar kanske fem gånger/dygn, utöver det äter hon mat och får Nan. Sen några dagar tillbaka blöder jag rikligt, som en mens, är det möjligt? Kan man ha mens samtidigt som man ammar???
    Jag har fortfarande mjölk.

• Svar på tråden Amning och mens??? Är det vanligt???
  • digimax

ja man kan få sin mens innan man slutar amma det är inget konstigt i det så du har säkert fått tillbaka din period nu

• Februarii

Fullt möjligt. Amning har aldrig hållt min mens borta. Inte graviditeter heller. Väntar barn 3 nu och ammar fortfarande barn 2.

• Anonym (amma)

Betyder det att mjölken kommer att försvinna helt snabbt??

• Februarii
    Anonym (amma) skrev 2008-07-22 23:45:12 följande:
    Betyder det att mjölken kommer att försvinna helt snabbt??
    Nej, det betyder det inte. Min mens kom 7 veckor efter första barnet och 8 veckor efter andra barnet och jag ammade första tills hon var 13 mån och andra är 8 mån nu och verkar inte ha några planer på att sluta på ett tag i alla fall
  • kizzy

Fick tillbaka min mens för över en månad sedan och jag ammar fortfarande så att mjölken försvinner när man får sin mens tvivlar jag på :)

• annbom

Jag har alltid fått min mens när jag helammat och jag har fem barn. Nu senast fick jag mensen när han var 2 månader och jag ammade tills han var 2 år och 10 månader så du behöver inte vara rädd att mjölken försvinner. Det som jag märkte vara att precis när jag hade mens så minskade mjölken en aning för att sedan komma tillbaka.

• Anonym (amma)

Tack för era svar, min dotter är nämligen barn nummer fyra i barnaskaran, men den enda jag har kunnat amma, så jag är verkligen novis på detta område.
    Under hela tiden hon ammat har jag kännt att flaskan varit att föredra, men jag har låtit henne amma för hennes hälsas skull, nu när det börjar närma sig sitt slut, blir jag lite vemodig, vill inte sluta amma riktigt än.

• Helle04

Jag fick tillbaka min mens efter ett par månader...ammade fullt i 6 månader och därefter tills 15 mån utan några problem. Att jag hade mens påverkade inte min amning alls...och nästan tvärt om också !

• Anonym (amma)

När man ammar samtidigt som de äter annan mat, har era barn ibland vägrat bröstet även om de varit hungriga? Jag upplever det som att den mjölk jag har inte alltid räcker till längre, ska det vara så?

• Auris

Jag har fått tillbaks mensen efter tre månader med ettan och efter 2 månader med tvåan - trots helamning.

För mig har det varit lite bekymmer med mensen när jag fortfarande helammade för varje mens gick mjölkproduktionen ned och jag hade svårt att få barnet mätt trots intensivamning. När mensen var över kom mjölken tillbaks.

• astalacasta

Det är väldigt vanligt att mensen kommer tillbaka medan du ammar. Jag fick min mens efter fyra respektive fem månader med barn 1 och 2. Det påverkar inte amningen på någon sätt att mensen kommer tillbaka.

• annbom

Barnet är ju bara 6 månader så du behöver ju inte sluta än på något år om du inte vill. Bara för att man börjar tillvänja med mat så betyder det ju inte att man måste sluta att amma. Ta en dag i sänder och fortsätt att amma så länge du tycker att det känns bra, dvs sätt inte någon deadline på när du ska sluta.

Anonym (amma) skrev 2008-07-22 23:50:10 följande:

Tack för era svar, min dotter är nämligen barn nummer fyra i barnaskaran, men den enda jag har kunnat amma, så jag är verkligen novis på detta område. Under hela tiden hon ammat har jag kännt att flaskan varit att föredra, men jag har låtit henne amma för hennes hälsas skull, nu när det börjar närma sig sitt slut, blir jag lite vemodig, vill inte sluta amma riktigt än.
  • Auris

Anonym (amma) skrev 2008-07-22 23:51:55 följande:

När man ammar samtidigt som de äter annan mat, har era barn ibland vägrat bröstet även om de varit hungriga? Jag upplever det som att den mjölk jag har inte alltid räcker till längre, ska det vara så?
    För mig har det funkat att fortsätta amma även när de börjat med vanlig mat. Det har varit lättare då för när de äter annat gör det inte så mycket att man får lite mindre mjölk några dagar varje mens. De flesta märker ju inte ens av någon skilnad i mjölkproduktionen under mens men om du tycker du verkar ha lite mindre mjölk just vid mensen så är det bara att amma på - efter några dagar återställs mjölkproduktionen.
  • Anonym (amma)

Tack för alla era svar, jag känner mig mycket bättre nu när jag vet hur det ligger till.

• Helle04

Anonym (amma) skrev 2008-07-22 23:51:55 följande:

Dottern åt mkt mat och ammade mycket. Var aldrig ngt problem...vägrade bröstet gjorde hon aldrig. Hade hon fått bestämma hade hon väl ammat än ! Det var verkligen jobbigt att avvänja henne och vi fick tillslut skicka bort mig i 3 nätter för att det skulle gå. Ännu idag så pratar hon längtansfullt om när hon ammade...Som allt annat, barn är olika o ammar de mkt är det ju lättare att hålla mjölkproduktionen igång.
Svar på tråden Amning och mens??? Är det vanligt???