• lejone

Tvillingar utan tvillingar i släkten?

Jag undrar om ni som har fött tvillingar har tvillingar i släkten med?
    Någon måste ju vara den första i släktledet som får det menar jag.
    Det vore roligt att höra om det är så att det finns dom som är "först".

• Svar på tråden Tvillingar utan tvillingar i släkten?
  • ellam71

Jag har enäggsflickor. Min pappa är enäggstvilling. Min kusin (pappas tvilling-brorson) har tvåäggs-tvillingar.

Min mormor hade tvåäggs-syskon. På mina barn pappas sida finns det oxå. Hans mormor hade 3 par tvilling-syskon...

Lite rörigt... ?

• Mälaröbo

Om jag har förstått det rätt så är endast tvåäggstvillingar ärftligt och brukar hoppa över en generation. Stämmer det?

• ellam71

Det finns mycket myter ang tvillingar. Du har rätt i att det är ärftligt med tvåäggstvillingar, men inte att det hoppar över ett led. Det som är ärftligt är att kvinnan släpper 2 ägg vid ägglossningen istället för 1. Sannolikt är det då oxå vanligare att få fler tvillingpar. Mannen kan föra det vidare till sin dotter, att släppa 2 ägg.

Det finns en enda (svensk!!) undersökning ang ärftlighet vid enäggsgraviditet, och kvinnor som är enäggstvillingar har dubbelt så stor chans att själva få enäggstvillingar gentemot restan av kvinnorna...

Väldigt spännande och jag tycker det skulle va intressant om de kunde forska lite mer! Vi fick erbjudande om att va med i en undersökning ang sjukdom/hälsa enäggs VS tvåäggs. Ska bli intressant att se resultatet sen...

Mälaröbo skrev 2008-07-23 00:55:28 följande:
    Om jag har förstått det rätt så är endast tvåäggstvillingar ärftligt och brukar hoppa över en generation. Stämmer det?
  • FrökenPillson

Jag är gravid med tvillingar och efter mkt efterforskningar så har det konstaterats att jag och min sambo är de första att få tvillingar i bådas släkt.
    SÅ vi kan skryta med att vara först ut =)

• Becca83

Hej! Vi väntar tvillingar (v.22) och vi är oxå "först"! Vi ska nog känna oss utvalda! Hihi

• lejone

Woha.

Jag och min mamma hade en diskussion om detta och jag hävdade att det är klart att någon i släkten måste vara "först". Vi får väl se sen då.

För er som var "först"; Tyckte ni att magen var jättestor från början? Var det lätt att se på UL att det var två?

På något sätt har jag fått för mig att det är två i min mage. Det är därför jag är så nyfiken med...

Tack för alla svar!

Svar på tråden Tvillingar utan tvillingar i släkten?