• Anonym

Ska jag verkligen betala min ring själv?!

Min sambo hävdar med bestämdhet att jag ska betala min vigselring själv!
    Jag har aldrig uppfattat att det är så det går till?!
    (Jag betalade min förlovningsring, han sin.)
    Han friade ju till mig! Ett jäkla "Vill du gifta dig med mig?" fick jag... Ska verkligen jag då köpa min egen vigselring?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-23 07:57
    För att förtydliga:
    Den övriga ekonomin i hushållet är det inte nått bråk om, vi har delat upp detta så det passar oss!
    Ringar har vi dock inte räknat med i vår gemensamma kassa (vilket jag kan tänka mig göra) eftersom han hävdar med bestämdhet att det är jag som ska köpa min egen ring!
    Problemet är egentligen inte pengar utan principen...
    Jag _kan_ absolut köpa min egen ring, men jag _vill_ inte eftersom HAN friade till MIG!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-23 08:58
    Eftersom det verkar vara mycket missförstånd förtydligar jag ytterligare:

Jag tycker att vi antingen delar på kostnaden eller att han betalar!

Han friade - då anser inte jag att jag ska betala hela min ring ensam!

• Svar på tråden Ska jag verkligen betala min ring själv?!
  • TereseA
    Anonym skrev 2008-07-23 07:13:24 följande:
    Min sambo hävdar med bestämdhet att jag ska betala min vigselring själv! Jag har aldrig uppfattat att det är så det går till?!(Jag betalade min förlovningsring, han sin.)Han friade ju till mig! Ett jäkla "Vill du gifta dig med mig?" fick jag... Ska verkligen jag då köpa min egen vigselring?!
    friade han ska han absolut betala den själv..hade han inte köpt ring innan han firade?

säger bara snåldjåp...var verkligen sålt.däremot kan man förstå att man inte har så mycket pengar så man delar på kostnaden.är ju inte billigt..
    Akiim är mitt liv 071004
  • seSSa
    Anonym skrev 2008-07-23 07:13:24 följande:
    Min sambo hävdar med bestämdhet att jag ska betala min vigselring själv! Jag har aldrig uppfattat att det är så det går till?!(Jag betalade min förlovningsring, han sin.)Han friade ju till mig! Ett jäkla "Vill du gifta dig med mig?" fick jag... Ska verkligen jag då köpa min egen vigselring?!
    jag fick betala min!!!

min man gick i lumpen o jag var enda inkomstkällan.. jag betalade hela vårt bröllop (ca 100 000) OCH där i var ringen inräknad!
    När han muckade fick han 40.000 i bidrag o de använde vi till att inreda vår första lägenhet med, dock vi använde enbart 25-30.000....
    ♂ L E Ó N ♂
  • lenabolin

jag betala min egna oxå. eller vi tänkte såhär. vi kommer ändå slå ihop allt så då spelar det ingen roll vem som betalar vad liksom. Dessutom fick jag köpa hur dyr ring jag ville utan att nån sa nått..

• Anonym

Om ni ska gifta er kanske ni borde överväga gemensam ekonomi.

• Anonym (hm)

Betala varandras ringar då kanske om det känns bättre? Eller lägg ihop summan för båda ringarna och betala hälften var? Ska inte han ha någon ny ring så kan ni väl dela på din annars.

Vi betalade våra (både förlovnings- och vigsel) ur gemensam kassa, vi har inga "mina och dina" pengar utan "våra".

• Anonym

Han ska ju inte ha nån ny utan kommer bara ha förlovningsringen. Vi har varit sambo i 5 år så den övriga ekonomi ser inte alls ut såhär, där delar vi efter inkomst.
    Då han friade hade han ingen ring, nej. Vi köpte ringar efter frieriet och då betalade jag min (1500) och han sin (500). 
    Jag skulle inte ha sagt så mycket om det hade handlat om att vi skulle betala hälften var till min ring eller att jag skulle lägga en del av summan. Men att betala HELA ringen själv? Då jag dessutom är studerande med en inkomst på 7500 och han arbetar med en inkomst på 25000!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-07-23 07:42:53 följande:
    Han ska ju inte ha nån ny utan kommer bara ha förlovningsringen. Vi har varit sambo i 5 år så den övriga ekonomi ser inte alls ut såhär, där delar vi efter inkomst.Då han friade hade han ingen ring, nej. Vi köpte ringar efter frieriet och då betalade jag min (1500) och han sin (500). Jag skulle inte ha sagt så mycket om det hade handlat om att vi skulle betala hälften var till min ring eller att jag skulle lägga en del av summan. Men att betala HELA ringen själv? Då jag dessutom är studerande med en inkomst på 7500 och han arbetar med en inkomst på 25000!    
    Tycker ni ska fundera på om ni verkligen ska gifta er om ni inte kan samsas om ekonomin.
  • seSSa
    Anonym skrev 2008-07-23 07:42:53 följande:
    Han ska ju inte ha nån ny utan kommer bara ha förlovningsringen. Vi har varit sambo i 5 år så den övriga ekonomi ser inte alls ut såhär, där delar vi efter inkomst.Då han friade hade han ingen ring, nej. Vi köpte ringar efter frieriet och då betalade jag min (1500) och han sin (500). Jag skulle inte ha sagt så mycket om det hade handlat om att vi skulle betala hälften var till min ring eller att jag skulle lägga en del av summan. Men att betala HELA ringen själv? Då jag dessutom är studerande med en inkomst på 7500 och han arbetar med en inkomst på 25000!    
    jag tycker du ska ta upp det me honom o säga till "på skarpen"... för d första så köper ju inte bruden sin egna ring.. för d andra så verkar d ju inte som om ni har gemensam ekonomi ifall du ska betala ditt o hans sitt osv... jag skulle stampat foten i marken direkt efter förslaget om att ni betalar förlovningsringarna var för sig... i värsta fall tagit halva priset var, d e ju självklart att herr ringen kostar mindre än damringen....!
    Bara en principsak... man bör ju tänka på hur d kommer se ut i framtiden... ett bröllop är en gemenskap o inte bara signatur på papper som man sedan "delar i hälften"....
    ♂ L E Ó N ♂
  • Anonym

Jag betalade både min och min mans vigselring, men då friade jag ju oxå... så kanske inte var mer än rätt Minns inte vem som betalade förlovningsringarna.

• seSSa
    Anonym skrev 2008-07-23 07:46:38 följande:
    Jag betalade både min och min mans vigselring, men då friade jag ju oxå... så kanske inte var mer än rätt Minns inte vem som betalade förlovningsringarna.
    jag betalade också min o min mans vigselring.. han trodde dock inte att han skulle få någon men tji fick han men som sagt detta pga den livssituationen som vi levde under...
    ♂ L E Ó N ♂
Svar på tråden Ska jag verkligen betala min ring själv?!