• OZgirl

Till Grekland med 1-åring - vad var bäst och sämst att ha med?

Vi ska åka till Grekland i två veckor i augusti och jag tänkte höra efter lite tips!

Om man packar allt allt allt man kan tänkas behöva skulle vi behöva en mindre lastbil, så det är rätt så out of the question... Så vi måste begränsa oss - frågan är bara hur?

- Vad har varit absolut nödvändigt att ha med?
    - Vad har varit direkt onödigt?
    - Vad har ni saknat?

Alla tips uppskattas!

Min lilla fisk har fyllt ett år! Grattis gumman!
  • Svar på tråden Till Grekland med 1-åring - vad var bäst och sämst att ha med?
  • lalasmama

bra att ta med:
    * solkräm med HÖÖÖÖg solskyddsfaktor.. (finns 50..)
    * blöjor så ni klarar er några dagar iaf.. (finns ju att köpa sen..)
    * välling? lite burkmat för några dagar kanske?
    * solhatt, tunn långärmad tröja.. m.m

• Ms Kanga

vätskeersättning om ni får magsjuka,
    blöjor brukar vara dyrt på turistorter köp med och packa i vagnen

• mutgröna

Resorb var det bästa vi hade med till våran ettåring.

Sämst var nog den klumpiga vagnen.

• mutgröna

Jag har en bra packlista på min press du kan kopiera

• Tigerwoman

Att ta med blöjor är absurt, det har jag aldrig gjort. De är inte dyrare om man köper dem i vanliga lokala butiker. Välling däremot är ju ett jättesvenskt fenomen så det måste ni ta med.

• OZgirl

Men om man bortser från  blöjdiskussionen, vad hade ni inte kunnat klara er utan och vad hade likagärna kunnat stanna hemma?

Jag kikade på din packlista, mutgröna - tack!

Min lilla fisk har fyllt ett år! Grattis gumman!
  • MinaStjärnor

Ngt jag brukar ha med mig är en vattenkokare ( om det inte står utskrivit att det finns där vi ska bo) En liten på 0,5 liter. Andväder den till allt möjligt,värmning av vatten till gröt/välling,burkmat, diskning mm. Man blir ju rekomendera att inte dricka deras egna vatten, så vi kokar det först.

• Liam å Mamma

Va till Kos förra året, vår son Liam va då 1 och ett halvt år gammal..Jag tycker att välling är bäst att ta med. Gossen blev sjuk i feber och hosta och ville inte äta vanlig mat så han drack välling 3 gånger om dan i ca 4-5 dagar. Dessutom får man inte glömma Resorb Junior. Det gav vi varje dag åt Liam. Sen hade vi med oss solskyddskläder, köpte dom på apoteket. En rese-vattenkokare hade vi också med. Skönt att kunna diska nappflaskor m.m i kokt vatten, samt att göra välling. Hoppas ni får en trevlig resa!

• Friyaz

vart har ni köpt era små vattenkokare!?
    Det va ett bra tips,vi ska oxå till grekland snart och jag har funderat på vattenkokare, men det har aldrig slagit mig att ta med en egen.:)

• Angeliqan

Det som jag tyckt var bra är:

*Alvedon (Kan vara bra att komplettera med nässpray och hostmed.)

*Vätskeersättning

*Välling (Går oftast åt mer än hemma)

*Ett par burkar blåbärspuré (bra om barnet får majsjuka)

*Blöjor (oftast billigare att köpa hemma)

* En bra leksak 

* En liten vattenkokare

* Några ml med diskmedel (Till vällingflaskan)

*Diskborste (Till vällingflaskan)

Onödiga saker har varit:

* Flera par skor. Räcker med ett par sandaler och ett par gympaskor, ev bara sandaler.

* För mycket kläder. Ta inte med sånt som du inte använder hemma. För använder du dem inte hemma kommer ni särkert inte använda dem under semestern.

* Flera leksaker, Räcker med nån enstaka så kan man hellre köpa nåt roligt därnere.

Mitt tips är att inte ta med sånt som ni inte använder hemma (kläder, hygien mm).

Ha en trevlig resa

• strojes
    mutgröna skrev 2008-07-23 22:37:10 följande:
    Jag har en bra packlista på min press du kan kopiera
    Jag snodde också din packlista! Vi planerar en resa till någonstans vid medelhavet i vår. Vi kommer att resa med en 4-åring och två 1,5-åringar. Pust vi får nog ta en långsemester utan barn när vi kommer hem efter den trippen.... Flört
  • aprilsill

Vi hade absolut INTE klarat resan utan vätskeersättning och välling! Vätskeersättning är ett Stort måste!

Svar på tråden Till Grekland med 1-åring - vad var bäst och sämst att ha med?