• gutegirl

Ska köpa en jävla massa sprit, var får jag mest valuta för pengarna?

Nästa vecka ska jag och min sambo åka till Baltikum och EU-shoppa en massa dricka till vårt bröllop.
    Var har man trevligast, RIga eller Tallin? Skiljer priser på alkohol mycket mellan städerna eller spelar det ingen roll?

(¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Svar på tråden Ska köpa en jävla massa sprit, var får jag mest valuta för pengarna?
  • Morbid Mistress

Kolla med kryssningsbolagen, de bör ju ha koll

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • gutegirl
    Morbid Mistress skrev 2008-07-23 09:20:28 följande:
    Kolla med kryssningsbolagen, de bör ju ha koll
    De är ju partiska.
  • Tecken

o GUTEGIRL o skrev 2008-07-23 09:30:38 följande:

De är ju partiska.
    Det är väl Tallin- och Rigaborna också, i så fall?

Jag har varit i Tallin. Där finns det billig sprit, men jag tror att det är billigare på båten.

Riga vet jag inget om.
  • Morbid Mistress

Tallink kryssar till båda länderna så de bör ju inte vara partiska

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • gutegirl
    Tecken skrev 2008-07-23 09:33:25 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2008-07-23 09:30:38 följande:Det är väl Tallin- och Rigaborna också, i så fall?Jag har varit i Tallin. Där finns det billig sprit, men jag tror att det är billigare på båten.Riga vet jag inget om.
    Fast på båten får man bara ta med sig en liten liter spirt, tre liter vin och så, och det räcker inte långt till ett bröllop.
  • Tecken

o GUTEGIRL o skrev 2008-07-23 09:36:11 följande:

Fast på båten får man bara ta med sig en liten liter spirt, tre liter vin och så, och det räcker inte långt till ett bröllop.
    Jo, om det är ett väldigt litet bröllop

Jag misstänker, men är inte säker, att det är hugget och stucket mellan Tallin och Riga.

Och som ett tillägg: När jag var i Tallin så var det väldans trevligt där. Vi var där över dagen och strosade, åt gott och köpte sprit
  • gutegirl
    Tecken skrev 2008-07-23 09:38:35 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2008-07-23 09:36:11 följande:Jo, om det är ett väldigt litet bröllop Jag misstänker, men är inte säker, att det är hugget och stucket mellan Tallin och Riga.Och som ett tillägg: När jag var i Tallin så var det väldans trevligt där. Vi var där över dagen och strosade, åt gott och köpte sprit
    Jag tror det blir Riga.
    Kul att komma iväg på en lite tripp också ju!
  • SVejsan

"EU-shopping i land

Skillnaden mellan att handla taxfree och att EU-shoppa: Kortfattat handlar du taxfree ombord på linjen Stockholm-Mariehamn-Tallinn, medan du EU-shoppar iland i Estland.

Kom dock ihåg, för att du utöver taxfree-ranson ska kunna ta in varor enligt de nya generösa införselreglerna måste du för tullen kunna visa upp kvitton med moms som styrker att du handlat i Estland. Så glöm inte att begära kvitton från Tallinns butiker och ta med dem till tullen.

- Estland, Lettland och Tyskland (måste styrkas med kvitto)

Alkohol
    10 liter sprit
    20 liter starkvin
    90 liter vin (varav högst 60 litermousserande vin)
    110 liter öl

Tobak
    200 cigaretter (Tyskland 400 cigaretter)

För att du ska kunna ta in varor enligt de generösa EU-införselreglerna
    måste du för tullen kunna visa upp vanligt kassakvitto med moms som styrker att du handlat i Estland eller Lettland eller ombord på linjen Stockholm-Riga.

Inom EU finns referensnivåer för bedömning av om införseln är för privat bruk eller för kommersiellt ändamål. För fullständig information om dessa nivåer, samtliga införselregler samt definition av varuklassificering.

För fullständig information besök tullverkets hemsida: www.tullverket.se"

källa:www.tallinksilja.com/sv/mainMenu/usefulInformation/importregulations.htm

• cesa1
    SVejsan skrev 2008-07-23 09:40:28 följande:
    "EU-shopping i landSkillnaden mellan att handla taxfree och att EU-shoppa: Kortfattat handlar du taxfree ombord på linjen Stockholm-Mariehamn-Tallinn, medan du EU-shoppar iland i Estland.Kom dock ihåg, för att du utöver taxfree-ranson ska kunna ta in varor enligt de nya generösa införselreglerna måste du för tullen kunna visa upp kvitton med moms som styrker att du handlat i Estland. Så glöm inte att begära kvitton från Tallinns butiker och ta med dem till tullen.- Estland, Lettland och Tyskland (måste styrkas med kvitto)Alkohol10 liter sprit20 liter starkvin90 liter vin (varav högst 60 litermousserande vin)110 liter ölTobak200 cigaretter (Tyskland 400 cigaretter)För att du ska kunna ta in varor enligt de generösa EU-införselreglerna måste du för tullen kunna visa upp vanligt kassakvitto med moms som styrker att du handlat i Estland eller Lettland eller ombord på linjen Stockholm-Riga. Inom EU finns referensnivåer för bedömning av om införseln är för privat bruk eller för kommersiellt ändamål. För fullständig information om dessa nivåer, samtliga införselregler samt definition av varuklassificering.För fullständig information besök tullverkets hemsida: www.tullverket.se"källa:www.tallinksilja.com/sv/mainMenu/usef ulInformation/importregulations.htm
    Fast det där gäller för det man köper i land, inte på båten. Båtarna har andra bestämmelser precis som Gute skrev.
  • SVejsan

Vet - det stod i länken... (som inte funkade...) , Men det kan ju vara bra att veta om om kvitton och referens nivåer...
    Men man kör väl inköp både på båten och i land

• gutegirl
    SVejsan skrev 2008-07-23 09:46:54 följande:
    Vet - det stod i länken... (som inte funkade...) , Men det kan ju vara bra att veta om om kvitton och referens nivåer...Men man kör väl inköp både på båten och i land
    Får man ta in det då? Fast vi är ju två vuxna, så det borde itne vara nåt problem
  • SVejsan

Förutom det som är skattefritt (på båten) så är det väl OK och köpa skattad sprit (i land). Det är ju två olika konton, det stod ju:

"Kom dock ihåg, för att du utöver taxfree-ranson ska kunna ta in varor enligt de nya generösa införselreglerna måste du för tullen kunna visa upp kvitton med moms som styrker att du handlat i Estland"

Svar på tråden Ska köpa en jävla massa sprit, var får jag mest valuta för pengarna?