• Tusentand

MÅSTE man gå på efterkontroll?

Någon som inte gjort det? Tycker det är meningslöst, jag vet ju själv om allt står rätt till.
    Hur har ni andra resonerat?

• Svar på tråden MÅSTE man gå på efterkontroll?
  • sara lois

Nej man måste inte. Jag gjorde det, även om jag kände mig bra.
    Men det är som sagt frivilligt.

• saris

För mig var det en självklarhet att gå, då jag ville veta att alla stygn var läckta och att allt är okej. Dessutom ville jag visa upp lillen för min underbara bm. Men jag tror absolut inte att man måste gå, alla mödravård är ju frivillig så man gör väl som man vill.

• Bobbenn
    Tusentand skrev 2008-07-23 10:22:30 följande:
    Någon som inte gjort det? Tycker det är meningslöst, jag vet ju själv om allt står rätt till.Hur har ni andra resonerat?
    Måste nej men det är nog smart. Bra att göra ett cellprov efter FL oxå
    Azaah är här! 22/3-08 Vår Egyptiska prinsessa! Enti habibty noor aeni!
  • sol1

tror inte man måste men de e ju bra jag gick för jag har så lätt för att få livmodersinflamation å de e inget jag har märkt själv. å sen kollar dem ju så att livmodern har gått tillbaka till normalstorlek gjorde dem iallafall på mig

• Nyfiken gul

kan vara bra för det kan finnas saker man inte vet själv.

Även om man känner sig frisk och kry och inte har ont eller så kan det vara saker en barnmorska upptäcker ändå. Inflammationer eller felläkta stygn osv kan man ju inte själv se ..

jag skulle inte våga avstå från en efterkontroll hur frisk jag än känner mig... Jag är ju ingen barnmorska o kan inte titta mig själv i snippan....

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Renoveringsobjekt

Sjlvklart behöver du inte gå. Tvångsvård är sällsynt i Sverige och avänds endast efter vårdintyg av läkare endsat vid "fara för egens liv eller annas". Jag tar personligen alltid chansen och går iväg på gratis hälsokontroller. Jag gjorde cellprov på min efterkontroll. Bra livförsäkring!

• Vintersjäl

Måste, måste man inte men det är bra. Så bm kan kolla att allting ser ut och är som det ska "där nere" och så man får prata ut om förlossningen.
    Jag tyckte det var superskönt att få komma tillbaka till min bm, trots att jag hade en lätt förlossning så behövde jag ändå ventilera lite. Dessutom var det bra att kolla så man kunde knipa rätt, jag vill inte riskera framfall eller inkontinens senare i livet..

• Smulan1979

Man behöver inte. Jag kommer antagligen inte gå nästa gång det blir aktuellt. Jag hade en jättedålig upplevelse på min efterkontroll och mådde dåligt långt efteråt. Hade tänkt att skaffa kopparstav men avstod från det eftersom jag inte orkade gå tillbaka.

Sen så kan det vara ju bra. Vet att de på min mamma hittade några polyper eller vad det hette och det hade ju inte hon märkt.

Men som sagt vård är frivilligt!

• Nyfiken gul
    Smulan1979 skrev 2008-07-23 20:18:56 följande:
    Man behöver inte. Jag kommer antagligen inte gå nästa gång det blir aktuellt. Jag hade en jättedålig upplevelse på min efterkontroll och mådde dåligt långt efteråt. Hade tänkt att skaffa kopparstav men avstod från det eftersom jag inte orkade gå tillbaka.Sen så kan det vara ju bra. Vet att de på min mamma hittade några polyper eller vad det hette och det hade ju inte hon märkt.Men som sagt vård är frivilligt!
    du kan alltid göra en efterkontroll hos en annan barnmorska om du känner dig mer trygg på så sätt.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • amasonas

Jag gjorde inte det efter mitt andra barn, fanns inget behov tyckte jag....

Första barnet gjorde jag baraför att jag trodde man var tvungen, tredje för att jag misstänkte en svampinfektion & ville bli kollad.

Har aldrig spruckigt under nån förlossning & de har varit smidiga överlag så vad ska BM kolla på mig egentligen? Knipa kan jag ju.

Men för att svara TS, nej, du behöver inte gå på efterkontroll om du inte vill.

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
Svar på tråden MÅSTE man gå på efterkontroll?