• Amazina

Fler som har väldigt stressiga jobb? Är sjuksköterska på akuten och gravid.

Ville bara kolla om det är fler än jag som är gravida och anser sig ha extremt adrenalinsprudlande och stressiga jobb. Jag är sjuksköterska på akuten och kan verkligen gå från 0-100 inom 3 sekunder. Jag har haft många gravida kollegor och ungefär varannan blir sjukskriven pga "vilda värkar". Ingen hittills har jobbat hela graviditeten ut.

Det är för mig inte bara stressen och det höga arbetstempot (som normalt bara är positiv och spännande) utan även det fysiskt tunga arbetet.

Hur är det för er andra?

• Svar på tråden Fler som har väldigt stressiga jobb? Är sjuksköterska på akuten och gravid.
  • kokos

Jag har också ganska stressigt på mitt jobb. Jobbar på ett demensboende som USK och gruppledare. Vissa dagar händer allt och då stressar man som en galning. I lördags hade vi en sådan dag 4 fall och en palliativ vård och två aggressiva. Detta av 10 boende
    Jag ska ha semester i december också så man får väl se hur allt går.... kanske inte kan jobba efter den....

• Grodan8

Jobbar som ssk på MAVA, stressigt och tungt där också, men fått HP 2 månader innan bf vid båda graviditeterna utan problem. Har själv mått mycket bra under graviditeterna men blir ju trots allt ganska osmidig emot slutet.
    Haft kollegor med foglossningar, bråck mm som blivit sjukskrivna tidigare pga smärta eller arbetsbelastning, ej hört talas /m "vilda värkar" dock.

• Julies

Jag är också SSK och sjukskriven halvtid sedan v 18 och nu heltid (v25) pga MKT sammandragningar. Klarar helt enkelt inte av stressen.

• Amazina

En kollega till mig fick återuppliva en man när hon var i v 30. Tycker inte riktigt att det ska behövas. Varken för kollegans eller patientens skull.

Jag ser inte graviditet som en sjukdom men det är skillnad att sitta i en kontorsstol hela dagarna och att springa runt bland dåliga patienter...

• mandelblomma
    Amazina skrev 2008-07-23 11:09:53 följande:
    Ville bara kolla om det är fler än jag som är gravida och anser sig ha extremt adrenalinsprudlande och stressiga jobb. Jag är sjuksköterska på akuten och kan verkligen gå från 0-100 inom 3 sekunder. Jag har haft många gravida kollegor och ungefär varannan blir sjukskriven pga "vilda värkar". Ingen hittills har jobbat hela graviditeten ut. Det är för mig inte bara stressen och det höga arbetstempot (som normalt bara är positiv och spännande) utan även det fysiskt tunga arbetet.Hur är det för er andra?
    Men visst söker du havandeskapspenning eller omplacering, det gör personalen hos oss på den akuten jag jobar på.
    Många gångerkan vi omplacera personal till administrativa sysslor så att det går att jobba ett tag till eller til o med ända fram.
    Kolla med din chef om det inte finns något sådant.
  • Eisa

Jobba längre än till v 32 som ssk är idioti. Ta HP.

• mandelblomma
    Eisa skrev 2008-07-23 14:03:26 följande:
    Jobba längre än till v 32 som ssk är idioti. Ta HP.
    Men kan ni inte omplaceras som sjuksköterskor, så gör vi många gånger.
    På många håll börjar man mer och mer se över om det inte går att omplacera i stället för att bevilja hp på rutin.
    Det finns oftast mycket såna sysslor som inte hinns med elelr som behöver uppdateras och då bli ju jobbet som ett rent kontorsjobb, vilket man inte behöver hp för.
  • Calcutta

Amazonas!
    Jag sitter på kontorsstol hela dagarna och jag har faktiskt ett oerhört stressigt jobb!
    Telefonen ringer hela dagarna med folk som vill ha besked om diverse leveranser, jag ringer själv och jagar leverantörer för besked, montörerna står i kö oftast flera åt gången och vill ha besked, man har alltid minst 5 bollar i luften. Visst jobbet är inte tungt fysiskt, men ibland undrar man vad man sysslar med. Det var länge sedan jag hade tid till frukost, ibland glömmer man lunchen för man har fullt upp eller får vänta någon timmer med lunchen för att man måste göra färdigt vissa arbetsuppgifter innan man kan gå på lundh. Toalettbesök sker bara i riktiga akutläge.
    Normalt sett så älskar jag detta tempot, men som gravid känns det så himla jobbigt och det är svårt så här i slutet att hålla skärpan uppe.
    Suck!

• Syster Fi

Jag jobbar också som sjuksköterska, men i ambulans. Och hos oss vet man ju aldrig vad som händer eller vilken man träffar. Så jag kommer att jobba fram åt v 20 ca, men sen blir det nog omplacering till akuten fram tills havandeskapspenningen.

• MaryD

Jag jobbar på Mc Donalds...där jobbet kan beskrivas med endast ett ord: STRESSIGT!! Får se hur länge magen orkar med

• Frostizz

O jag jobbar som bagare. Natt 03-11 varje dag. Tycker det är stressigt m alla beställningar som oftast ska vara klar till kl 7 samtidgit som allt man bakat i ugnen ska vara färdigt o ställas fram.
    Telefonen ringer o tårtbeställningar ramlar in titt som tätt.
    Tungt, japp det är det oxå. Mjölsäcken väger 30kg o sockersäcken 40kg. 4 liters degarna väger sitt. sen har vi en gammal ugn som man måste vända plåtarna i för annars bränns ena sidan. INTE skönt o stå där i värmen o vända på 15 plåtar.
    Förra grav så jobbade jag m värkarna i bageriet. Min bror klockade värkarna under hela dagen.
    Denna gång tänker jag inte göra det. Fick hp då men kunde inte vara hemma så jag utnyttjade den inte helt eftersom jag hade eget företag då.
    Nu är jag anställd o tänker inte slita ut mig.

• Stjärnstoft

På min akm blir man omplacerad t ex till luckan och därmed beviljas ej HP. Det fick jag däremot när jag jobbade på en HIA.

• Villemo

SSK här också....vart halvtidssjukskriven v.24 och heltid v.30 (var omplacerad och vi beviljas heller inte HP)

• jenniebw

hej..
    har en fråga bara hur ni gjorde dom första månaderna, jag studerar till uska och jobbar på ett sjukhem och ett äldreboende som tim och är gravid i 6-7 veckan och är lite orolig att jag gör för mycket ibland!? Är en persson som gillar tempo och går ofta upp ivarv. Jag vet ju om att man kan få missfall dom 3-4 första månaderna, körde ni på som vanligt eller hur gjorde ni.!?
    Har ej berättat att jag är gravid på jobbet...

MVH Jennie

• carroegirl84

jenniebw: jag jobbar oxå på ett äldreboende och läser till uska. är i v.7 nu och funderar över samma saker som dig så de skulle vara jätteintressant om nån med erfarenhet svarade.. =)har inte heller berättat på jobbet än...

• jenniebw

carroegirl84: jooo det är något som man skulle vilja ha svar på..
    så du ska också ha bebbe i mars09.... grattis...

• HyperLeniz

Jag kan inte säga att jag har ett jätte stressigt jobb. Men jobbar som pedagogisk assistent och den tjejen vi tar hand om kan vara väldigt våldsam, slåss, spottas, sliter i kläder och hår. Känns lite oroligt när man är rädd om sin mage. Men oftast är hon lugn, men om? Vi har överfallslarm så det finns mkt folk runt omkring.

Huga.

• mandelblomma
    jenniebw skrev 2008-07-26 18:03:31 följande:
    hej..har en fråga bara hur ni gjorde dom första månaderna, jag studerar till uska och jobbar på ett sjukhem och ett äldreboende som tim och är gravid i 6-7 veckan och är lite orolig att jag gör för mycket ibland!? Är en persson som gillar tempo och går ofta upp ivarv. Jag vet ju om att man kan få missfall dom 3-4 första månaderna, körde ni på som vanligt eller hur gjorde ni.!?Har ej berättat att jag är gravid på jobbet...MVH Jennie
    Du kan leva precis som vanligt i början. det är när det börjar bli tungt på slutet hp kan komma att bli aktuellt för vissa yrken.
  • Smurf86

Jag jobbar som USK på ett demensboende och jag blev sjukskriven redan i v 13 pga tunga lyft, stress och arga tanter..

• jenniebw

Hej....
    okej det känns som att man ska ta det lugnare i början tack vare risken att få missfall....
    ooojj i v13 redan jag känner ju redan att det är lite tungt för mig men jag är nog bara orolig för att få missfall har fått det en gång tidigare så det gör ju en hel del också... men smurf86 kan man märka om man inte ska jobba mer. jag är en sån som kör på till man går hem...

tack för alla svar

Svar på tråden Fler som har väldigt stressiga jobb? Är sjuksköterska på akuten och gravid.