• Amazina

Fler som har väldigt stressiga jobb? Är sjuksköterska på akuten och gravid.

Ville bara kolla om det är fler än jag som är gravida och anser sig ha extremt adrenalinsprudlande och stressiga jobb. Jag är sjuksköterska på akuten och kan verkligen gå från 0-100 inom 3 sekunder. Jag har haft många gravida kollegor och ungefär varannan blir sjukskriven pga "vilda värkar". Ingen hittills har jobbat hela graviditeten ut.

Det är för mig inte bara stressen och det höga arbetstempot (som normalt bara är positiv och spännande) utan även det fysiskt tunga arbetet.

Hur är det för er andra?

• Svar på tråden Fler som har väldigt stressiga jobb? Är sjuksköterska på akuten och gravid.
  • kokos

Jag har också ganska stressigt på mitt jobb. Jobbar på ett demensboende som USK och gruppledare. Vissa dagar händer allt och då stressar man som en galning. I lördags hade vi en sådan dag 4 fall och en palliativ vård och två aggressiva. Detta av 10 boende
    Jag ska ha semester i december också så man får väl se hur allt går.... kanske inte kan jobba efter den....

• Grodan8

Jobbar som ssk på MAVA, stressigt och tungt där också, men fått HP 2 månader innan bf vid båda graviditeterna utan problem. Har själv mått mycket bra under graviditeterna men blir ju trots allt ganska osmidig emot slutet.
    Haft kollegor med foglossningar, bråck mm som blivit sjukskrivna tidigare pga smärta eller arbetsbelastning, ej hört talas /m "vilda värkar" dock.

• Julies

Jag är också SSK och sjukskriven halvtid sedan v 18 och nu heltid (v25) pga MKT sammandragningar. Klarar helt enkelt inte av stressen.

• Amazina

En kollega till mig fick återuppliva en man när hon var i v 30. Tycker inte riktigt att det ska behövas. Varken för kollegans eller patientens skull.

Jag ser inte graviditet som en sjukdom men det är skillnad att sitta i en kontorsstol hela dagarna och att springa runt bland dåliga patienter...

• mandelblomma
    Amazina skrev 2008-07-23 11:09:53 följande: