Ni vars man jobbar borta på veckorna !
Skulle behöva få lite tips och råd från er vars män "ligger ute" dvs. bor hemifrån för att jobba under veckodagarna eller i perioder.
Min sambo och far till vår dotter på snart 9 månader är SÅ trött på sitt jobb. Nu känner han ett par personer som skulle kunna prata väl om honom inför ett hantverksjobb, ett jobb med dessutom väldigt bra betalt, men där han skulle vara hemifrån mellan måndag t.om. torsdagkväll varje vecka i princip.
Han har inte sökt jobbet än, men det kan vara rätt stor chans att han får ett sånt jobb eftersom han även har andra kontakter som skulle kunna leda till ett liknade jobb.
Så nu går vi och funderar vad som skulle vara bäst för hela familjen.
+ Betydligt bättre ställt ekonomiskt med möjlighet att flytta till hus i ett lugnt och tryggt område för vår dotter att växa upp i. Kunna unna sig mer, slippa ekonomisk ångest som vi har nu, kunna åka på semester en gång per år, minst. (Den ekonomin vi har nu skulle inte räcka åt villa, ny bil, semester osv., inte i den stad vi bor och med de inkomster vi har, där båda har strax under 19 brutto, alltså 38 brutto tillsammans som ger 26 netto varav 2000 går bort till underhåll plus att båda har studieskulder där vi betalar 1700/mån tillsammans till CSN)
+ Min sambo kanske inte skulle bli utsliten och utbränd som han riskerar nu om han fortsätter sitt jobb. Detta att han vantrivs så och som gör honom till en sämre person då han ofta kommer hem trött, sliten och irriterad är för min del det största argumentet för att hellre ta ett jobb där han jobbar borta under veckodagarna. Om det enbart var av ekonomiska skäl skulle jag nog ändå välja att ha det som vi har nu och ha honom hemma, kunna dela hushållsarbete, omvårdnaden och uppfostran till vårt barn m.m
- På minus sidan hör till att jag är en lättstressad person som är en aning orolig av mig. Skulle jag klara av att gå själv under veckorna ? Det skulle bli mer slitsamt för mig. Jobba (75-100%), lämna och hämta mitt barn på dagis, hushållsarbete, uppfostran, omsorg och akrivitet för vårt barn när man kommer hem.
-Inte kunna träffa en vän själv en kväll om man inte får barnvakt. Vi har bara min mamma som kan vara barnvakt, och hon är sjukpensionär och har sina krämpor så det är inte alltid hon orkar vara barnvakt, ibland har man till och med fått ställa in något man planerat för att hon blivit dålig.
-Ensamt. Inte kunna småprata på kvällarna, gosa in sig i soffan framför film en vardagkväll, och känna att på helgen ska man hinna ta igen allt som man "missat". Dessutom har han två barn sen tidigare som bor hos oss varannan helg.
Vill ha massor av tips av er som lever såhär och era erfarenheter både bra och dåliga.