• Analoga

Hur rengöra tvättmaskinen?

Hur rengör man tvättmaskinen? Är det citronsyra man använder? I så fall hur mycket? och lägger man det direkt i tvättmaskinen eller i tvättmedelsfacket? Hur många grader kör man på? Ska tvättmaskinen vara tom för övrigt?

Sedan undrar jag hur man rengör kring själva tvättmedelsfacket och sköljmedelsfacket? för att få bort beläggningar som blir av tvättmedel etc?

• Svar på tråden Hur rengöra tvättmaskinen?
  • trollmammsis

jag brukar köra min på 90 grader med lite tvättmedel...

tvättmedelsfacket tar jag ut och rengör med tandborste under rinnande vatten, tar bort allt som går att ta bort..toppen

• Analoga
    trollmammsis skrev 2008-07-23 12:08:12 följande:
    jag brukar köra min på 90 grader med lite tvättmedel...tvättmedelsfacket tar jag ut och rengör med tandborste under rinnande vatten, tar bort allt som går att ta bort..toppen
    Vi har en toppmatad maskin och facket är inte löstagbart. Får väl försöka så gott det går ändå men det vore ju lättare med ett löstagbart fack.
  • mimmi 1

ett bra tips är att hälla en eller två dl perstorps ättika i maskinen, och köra ett 60-program (tom) ättikan är verkligen suverän till att rengöra tvättmaskinen med, den tar även bort ev. dålig lukt. jag brukar passa maskinen, och stoppa innan alla sköljningar och centrifug.. det är ju onödigt.

tvättmedelsfacket får du nog skura så gott det går, om det inte går att ta loss.. sen måste man kolla filtret nån gång då o då.. sitter bakom en lucka i fronten, längst ner...

Svar på tråden Hur rengöra tvättmaskinen?