Någon med erfarenhet från Lidl?
Har sökt arbete där och undrar lite vad ni som jobbar där tycker? Har mest hört negativa saker om dem så därför vill jag höra efter lite mer.
Har sökt arbete där och undrar lite vad ni som jobbar där tycker? Har mest hört negativa saker om dem så därför vill jag höra efter lite mer.
Min sambo och min lillasyster jobbar där på olika positioner. De trivs båda två. Tro inte på vad folk säger, det mesta man hör är rent skitsnack. Skulle tro att det är som att jobba i vilken annan matbutik som helst, samma lön mm.
Ett tips är om du inte redan gjort det att gå in i butiken och presentera dig för chefen, visa intresse och lite "go". Min sambo har anställt flera som gjort så.
Vet du vad lönen ligger på för en ställföreträdande butikschef?
jobbar själv som sft bc o har vikkat som BC på Lidl, tilhör den gruppen som varit med sen starten för 5 å sen....trivs som fisken i vattnet!!!!
jag kan nog säga att jag tjänar mest i min släkt iallafall....blir väl inte rik, men min lön e ju en bra bit över normalt för en som jag, som inte läst på högskola osv....
jobbade mig upp från 25h veckan som kassa/golv personal till där jag e idag....
Jag vet inte precis vad lönen ligger på en ställis, bara att de har timlön enligt Handels. Om de har tillägg för att de är stf vet jag inte men så borde det ju vara. Har hört att stf ibland kommer upp i nästan lika lön som butikscheferna för de jobbar så mkt OB. Och butikscheferna tjänar riktigt bra tycker jag, speciellt med tanke på att många av dem inte har högskoleutbildning precis som pindile säger.
Som ställis har du ju sen alla möjligheter att gå vidare som butikschef och distrikschef, det brukar de vara noga med att säga vid intervjuer att man anvgör själv till stor del hur långt man vill avancera.
ja, man tjänar lika mkt som en BC, eftersom en Bc har en fast lön, får inget extra hur mkt han/hon än jobbar eller när det e....en ställis får 20 kr extra varje timme man har butiken själv, låter inte mkt men blir ett par tusen extra i månaden...
det var därför jag inte ville fortsätta som BC, jobbade 70 h i veckan, o tjänade lika mkt som kanska 45 h som ställis....
Tack för svaren. Jag har redan varit på intervju så vi får se om det blir något.
Då kan jag ju vara negativ och slänga in att Lidl i Falköping definitivt lever upp till sitt skamliga rykte!
Sambon jobbar där och där följs ingen arbetstidslag, de kickar vikarier som inte 'jobbar hårt nog' eller som vågar stå upp för sig själva och säga ifrån, och de är grymt underbemannade och får i princip jobba över varje pass. Det enda som är OK är väl lönen.
Bara ett litet inflik sådär... ^^
då e det nåt som e specifikt i den butiken, där jag jobbar följs lagen i schemaläggningen osv....och att jobba över är ju oftast frivilligt....bara dom som är heltidare har man rätt att kräva övertid av.....o dom flesta på Lidl är ju deltidare...
och sen e det så att man ska veta vad man ger sig in på....Lidl är en kedja som genom att ha mindre personalkosnader har råd att sänka priserna....det är inte som att jobba på ica tex....men det påstår heller ingen.
när vi anställer folk talar vi alltid om kraven i förväg och klarar de inte pressen då e det inte rätt jobb för dom, tyvärr.
Och har de såna problem som du beskriver i falköping får de väl vända sig till den som e ansvarig för såna frågor, finns faktiskt en sån som jobbar ur personalens synvikel....
eller facket, de brukar vara jättebra på att hjälpa, det e ju därför dom finns....
jag är till naturen en väldigt effektiv person...och mkt stresstålig. så därör passar jag in på Lidl....
Frivilligt och frivilligt. Min sambo och många andra jobbar över för att slippa skiten från chefen nästa dag. Och de är alla deltidare. Här handlar det inte om att vara stresstålig och klara hög press, här är de verkligen underbemannade och chefen har noll koll på hur mycket de egentligen har att göra på kvällarna.
Facket har redan varit indraget. Då vart det än mer skit från chefen och sämre stämning, distriktschefen kallades in för att butikschefen kände sig 'mobbad' över situationen, facket kom på en i förväg bokad koll, sen blev det inget mer trots påtryckningar. Så där har ju facket gjort mycket fel också.
Sen har de lite konstig policy om man är sjuk t.ex. Min sambo går till jobbet med feber, trots att han egentligen inte orkar, detta för att det är så ont om vikarier. En gång fick han magsjuka och hade tänkt gå dit i alla fall, jag hindrade honom. Då sa chefen högt och tydligt i telefon att det inte fanns någon vikarie, att det inte var hennes problem, och att min sambo fick fixa detta själv. Han som var sjuk, fick alltså ringa och försöka byta och fixa mellan hulkningarna. Så ska det inte vara.
då e det ju synd att läget e sånt där....men faktum är ju att då får de ju sluta tolerera sånt från sin chef....att ringa in andra själv när han e sjuk hör ju knappast till hans arbetsuppgifter??? det e ju bara o säga det då....vi har alltid sagt vad vi tyckt i vår butik....ok, jag fatar om han e provanställd, då bråkar man ju inte gärna, men annars kan de ju inget göra om de protesterar, och om det e kort om folk får BCn jobba extra istället, det gjorde ju jag som BC, fanns det ingen jobbade jag själv 14 timmar i sträck.....
Butiken jag sökt till ligger i sthlm så vi får hoppas att de inte delar detta problem.
Fick för övrigt en andra intervju så vi får se om det går vägen..
då kan jag ju tala om att lönen som butiks chef och ställföreträdnade är värdelös med tanke på att dom måste jobba dygnet runt sjuKa eller inte, annars får man sparken! OCH DET GÄLLER ÄVNEN DOM ANDRA BUTIKSARBETARNA
det sista påståendet stämmer enligt mig INTE!!! jag har som sagt varit med i 5 ÅR nu, och visst, jag jobbade 70h i veckan som BC, men det står även i kontraktet att man ska jobba det som krävs....jag orkade inte det i längden så därför gick jag tillbaks till o va ställis....jag jobbar absolut inte dygnet runt!!!! och jag har heller inte fått sparken......
det viktiga e att man jobbar som f..n när man e på jobbet o får allt som ska göras gjort, då behövs heller ingen övertid...
jag tjänar mer nu än vad jag gjorde som BC, o för o vara inom handeln e lönen faktiskt riktigt bra.....
har ingen aning vad du har för erfarenhet, för dina påståenden låter inte riktigt kloka......
Ok, fick reda på lönen och jag tyckte den var usel rent ut sagt. Jag har fått ett annat jobb med bättre lön och inget personalansvar alls. Så jag kör på det.