• Bong

Vodka i håret för solblekta slingor?

Läste nånstans att man skulle spraya vodka i håret innan man lade sig att sola... Vodkan skulle sen göra så att håret solblektes mycket fortare än vanligt.

Låter helt vansinnigt men känns ändå som om det kan funka!

Nån som har testat?

• Svar på tråden Vodka i håret för solblekta slingor?
  • pumpkinpie

Låter som en ganska dålig ide, jag är ingen hårexpert men alkohol är ju uttorkande.

• Bong
    pumpkinpie skrev 2008-07-23 13:01:31 följande:
    Låter som en ganska dålig ide, jag är ingen hårexpert men alkohol är ju uttorkande.
    Du har en poäng där... Synd.
  • Bong

Nu stod det iofs att det bara skulle sitta i 10 minuter, men det spelar kanske ingen roll? Äh, struntar i det.

• pumpkinpie

Ett slingkit är väl dessutom kanske inte så mycket dyrare än vodka?!

• susannah dean

Om du vill ha naturligt slingmedel så stryk citron på slingorna och sätt dig i solen ett tag.

• Bong

Nej, men det är inte det som är grejen. Tyckte det lät så konstigt så jag ville höra om nån provat.

• Pormoicheia

susannah dean skrev 2008-07-23 13:13:40 följande:

Om du vill ha naturligt slingmedel så stryk citron på slingorna och sätt dig i solen ett tag.
    Tänkte precis skriva det.

Citron är visserligen också uttrolande.
    Men inte i samma utsträckning och det behöver inte tvättas ur heller eftersom det är så pass naturligt och milt.
  • Förhoppningar

Kör du med vodkan invärtes. Tror du får både trevligare och bättre resultat.
    Citron vet jag däremot är effektivt för att bleka håret. Har en väninna som testat med gott resultat.

• Pormoicheia

Citron är dessutom jättebra för hårbottnen (blanda citronvatten och skölj efter tvätt).

Det neutraliserar hårbottnens ph-värde och kan t.o.m. minska ner hårbottnens sebumproduktion (fett alltså).

• Bong

Ja, jag vet att citron funkar, men är inte det också uttorkande?

• Pormoicheia
    Bong skrev 2008-07-23 13:26:22 följande:
    Ja, jag vet att citron funkar, men är inte det också uttorkande?
    Jo det är det.
    Men mycket mildare än vodka.
    Citron är dessutom blekande vilket vodka inte är.
  • gröna hönan

Citron kan förstöra håret! Det är väldigt uttorkande och jag skulle inte rekommendera det till någon. Bättre i så fall att slinga med riktiga preparat (som i och för sig också kan förstöra håret...). För mig räcker det att vara i solen, gärna med saltvatten i håret, så blir jag blekt! Men jag är ju blond i mig själv.

• Hanniken

bara solen i sig är ju uttorkande, oavsett citron eller vodka. Saltvatten ger fin solblekning.
    Schwartzkopf har en spray som bleker skonsamt 1-2 nyanser, blir som solblekta slingor, den luktar inte så gott men det funkar fint.

• God Is A Girl
    Hanniken skrev 2008-07-23 13:45:16 följande:
    bara solen i sig är ju uttorkande, oavsett citron eller vodka. Saltvatten ger fin solblekning. Schwartzkopf har en spray som bleker skonsamt 1-2 nyanser, blir som solblekta slingor, den luktar inte så gott men det funkar fint.
    Skonsamt vill jag väl inte påstå att den är då jag känner ett flertal människor som börjat tappa håret efter att använt den sprayen.
  • Pormoicheia

Blekning i sig är ju aldrig skonsam, egentligen.

Men det finns ju bättre och sämre alternativ.
    Sen så beror det nog mycket på vilken hårkvalité man har samt hur mycket blekare man vill ha det.
    Hur det än är så får man nog vara beredd att återfukta rejält efteråt.

En metod som sliter snäppet mer på håret använd 1 gång är ju möjligtvis bättre än en mindre slitande metod som används ofta.

Om man blandade olja och citron då och gjorde det som en lätt oljebehandling?

• Hanniken

God Is A Girl skrev 2008-07-23 13:53:37 följande:

Skonsamt vill jag väl inte påstå att den är då jag känner ett flertal människor som börjat tappa håret efter att använt den sprayen.
    Oj det va ju inte bra, för min del funkar den fint iaf!
  • imsel

gröna hönan skrev 2008-07-23 13:30:26 följande:

Citron kan förstöra håret! Det är väldigt uttorkande och jag skulle inte rekommendera det till någon. Bättre i så fall att slinga med riktiga preparat (som i och för sig också kan förstöra håret...). För mig räcker det att vara i solen, gärna med saltvatten i håret, så blir jag blekt! Men jag är ju blond i mig själv.
    men nog borde ju citron vara bättre än hårfäg?!
  • Förhoppningar
    imsel skrev 2008-07-23 17:28:43 följande:
    gröna hönan skrev 2008-07-23 13:30:26 följande:
    men nog borde ju citron vara bättre än hårfäg?!
    Ja, jag tror inte att citron skulle vara sämre i allafall. Det är ju absolut billigare. Minst lika "skonsamt" som blekning. Och det ger god blekningseffekt.
  • Okaa san

CITRON!!!!, ta det och dra några slingor i håret, de ska funka ,men inte vodka :P

Svar på tråden Vodka i håret för solblekta slingor?