• Söta Nasse

vad kan vi få låna till hus

har nu en br som vi har ca 90% belåning på ca 1 150000kr
    har en hyra på 3000kr
    borde få ut ca 200000kr mer för lägenheten än vad vi har lån på.

men hur mkt kan vi få låna till villa, skiljer det mkt från bostadsrätt eller kan man kanske få låna 2 mille när det är till villa och man slipper hyra till brf

tänkte mest på om jag bör kontakta banken innan jag börjar kika efter lämplig villa

♥ Lucas och Oskar är mina små ögonstenar ♥
  • Svar på tråden vad kan vi få låna till hus
  • Nuni

Ett lån är ju ett lån oavsett om det är till villa eller lägenhet. Även om man inte har hyra så tillkommer ju andra saker, sk driftkonstnad. Alltså vad det kostar att driva huset. El, vatten betalar man själv. Sophämtning likaså. Sånt ser banken över vad det kommer att kosta. Det blir din hyra kan man säga.

Får ni ut en vinst på ca 200 000 så har ni 10% i en kontant insats på en villa för 2 miljoner.

När vi tog lån så räknade dom inkomst, vad lånet skulle kosta oss per månad, och vad driftkostnaden ligger på.

Se över några hus ni är intresserade av, boka ett möte med banken och visa dessa för dom. Så får ni ju se hur mkt ni får låna och kan låna...

Lycka till!

• blipblop

Det beror ju också helt på era inkomster...

• Rebubblan

Bästa är att ringa banken och boka en tid för att få ett lånelöfte så ni har en idé om vilket prisläge det är lönt att ens titta på. Det är alltid lättare att låna till en bostadsrätt än ett hus, för hus krävs det så gott som alltid att man har en kontantinsats på ca 10%.

Räkna med att ett hus har en ganska hör driftskostnad beroende på hur det värms upp etc så mellan 20-30 000kr per år för ett hyfsat nybyggt hus är rätt vanligt, det står oftast i annonsen. Kolla också om det tillkommer andra kostnader. I vissa områden måste man betala avgift till en samfällighet, det är nästan som en bostadsrättsförening för villaägare, det är då samfälligheten som bekostar t ex snöröjning och sån't om inte kommunen gör det.

Ciaran 040305 ~ Maximilian BF 081104
  • Rebubblan

P.S. Glöm inte att till ett husköp kommer också kostnaden för lagfart och pantbrev, det får man inte låna till så vitt jag förstår utan det måste man hosta upp cash och vad det kostar beror också på köpeskillingen.

• Nuni

Pantbrev får man bet kontant, men våran lagfart kostade 600 000 och det fick vi låna till. Det är ju mer än vad banken vill ha i kontantinsats som brukar vara 10%.. Det är ju svårt att hosta upp 600 000 kontant, pantbrevet är ju ganska litet, tror vi betalade 9 000

Rebubblan skrev 2008-07-23 15:27:07 följande:
    P.S. Glöm inte att till ett husköp kommer också kostnaden för lagfart och pantbrev, det får man inte låna till så vitt jag förstår utan det måste man hosta upp cash och vad det kostar beror också på köpeskillingen.
  • Nuni

Nä nu är jag ute och cyklar ser jag. Vi betalade inte alls 600 000 i lagfart... Det var tomten som kostade det...Vi köpte nämligen av en entreprenad...Lag farten är betydligt mindre...=)

Nuni skrev 2008-07-23 15:56:32 följande:
    Pantbrev får man bet kontant, men våran lagfart kostade 600 000 och det fick vi låna till. Det är ju mer än vad banken vill ha i kontantinsats som brukar vara 10%.. Det är ju svårt att hosta upp 600 000 kontant, pantbrevet är ju ganska litet, tror vi betalade 9 000
  • Rebubblan

Haha! Ja det är lite skillnad. Vi tittade på  och räknade lite på ett hus där lagfart och pantbrev skulle hamna runt 60 000kr tillsammans, men jag är 99% säker på att man inte fick låna till varken det ena eller det andra. Huruvida kom vi fram till att det skulle äta upp en rätt stor del av det kapital vi annars tänkt lägga som insats och la aldrig något bud.

• Söta Nasse

okej, då är det som jag misstänkte då att vi måste boka in ett möte med banken.

♥ Lucas och Oskar är mina små ögonstenar ♥
  • Mina småtroll
    Rebubblan skrev 2008-07-23 16:17:09 följande:
    Haha! Ja det är lite skillnad. Vi tittade på  och räknade lite på ett hus där lagfart och pantbrev skulle hamna runt 60 000kr tillsammans, men jag är 99% säker på att man inte fick låna till varken det ena eller det andra. Huruvida kom vi fram till att det skulle äta upp en rätt stor del av det kapital vi annars tänkt lägga som insats och la aldrig något bud.
    Det är en förhandlingsfråga. Vi köpte nyligen nybyggt hus men vi valde att betala pantbrev o lagfart själv. Hade inte behövt det...Kan också bero på vilken bank man går till.

Det är smart att gå till många banker o förhandla. Så kan man ställa bankerna mot varandra o få bättre villkor. Så gjorde vi och fick bottenlån-delen till 90% istället för 85% som banken annars erbjöd.

När det gäller begagnat hus är det inte säkert att man behöver köpa pantbrev. Det beror på hur mycket pantbrev det finns på huset redan o hur mycket huset har ökat i värde.
Svar på tråden vad kan vi få låna till hus