Någon som är gravid som ska åka utomlands eller varit utomlands?
Har ni några råd eller tips? Något speceillt att tänka på?
Har ni några råd eller tips? Något speceillt att tänka på?
Hej
Jag åkte till Grekland i tre veckor. Kom i söndags. Det enda man egentligen behöver tänka på är att dricka vatten från flaska, inte äta halvstekt kött, alltså genom stekt ska det vara. Tvätta frukt o grönt noga. Akta dig för solen, man bränner sig lätt som gravid. Sen ska du bara njuta.
Hej
Jag var i Tunisien i 2 veckor ganska tidigt i min graviditet
(månad 3) Jag var väldigt trött och det var varmt, så en vecka hade vart bättre. Men visst är det skönt att komma bort, få av sig skorna och bada i härligt vatten...tänk på att dricka köpt vatten på flaska ( i mängder) och var försiktig med vad du stoppari dig...särskilt saker du inte ätit förr..
Håller med ovanstående med att dricka massor och att huden kan reagera annorlunda på solen under graviditet. Nu vet jag inte hur långt du har kommit in i graviditeten men kolla även din reseförsäkring. Den vanliga försäkringen gäller inte ofta efter vecka 28 (tror jag). Flygbolagen har också olika regler på hur länge man får flyga, oftast ok fram till vecka 30-31. Sedan rekommenderar jag att du har på dig stödstrumpor under flygresan!
nyfiken...varför stödstrumpor?
Tack för alla tips
Är du gravid i senare delen av graviditeten så kan det vara skönt med stödstrumpor på flyget. Speciellt om du har börjat svullna.
Drick mycket vatten (gäller ju annars också förstås. Och även annars bör man dricka flaskvatten).
Undvik vin och alkohol Haha, skämtar bara!
Jag var på tjänsteresa i Bangladesh i början av min graviditet (åkte vecka 11 kom hem vecka 15 i graviditeten).. Ta med vätskeersättning om du blir magsjuk (bra även om man inte är gravid), kolla på apoteket vad dom rekommnderar dig att ta med. Var försiktig med värmen, jag svimmade pga värmeslag (kanske jag gjort ändå förvisso).. Annars är det bara njuta av din sista lugna semester på många år!
Ps, fick redan på när jag kom hem att det var två som gjort mig sällskap på min resa, och nu är tvillingarna två år om två månader.. Härligt!
OBS OBS OBS OBS!!!! GLÖM INTE att kolla med ditt försäkringsbolag hur länge de täcker dig som resenär. De flesta täcks inte efter v 28 för graviditetsrelaterade händelser. Ex om du är efter v 28, och planet måste gå ned och nödlanda för att du håller på att föda så kan du bli ersättningsskyldig för bolagets kostnader, vilket ligger på runt miljonen. Likaså täcks inte hemtransport med ambulansflyg om du drabbas av en komplikation, vilket kostar ungefär detsamma.. Så ALLA som ska resa senare än v 28, kolla med era hemförsäkringsbolag en extra gång!
Jag kommer att vara i vecka 19 nr vi åker. Jag har kollat med både mitt försäkringsbolag och även med flygbolaget.
Linny, lovar inget vin eller alkohol
Du har en ökad risk för DVT när du är gravid. Det är därför bra att röra på sig regelbundet under längre resor.