• Mrs Martini

Frågor ang flyg & säkerthetskontrollen

Ska ut & resa med vår 1 åring på lördag. Mallis here we come! Men nu börjar jag oroa mig lite för det här med säkerhetskontrollen & flyget. Är flygrädd själv, så jag vill ha "kontroll" på så mycket som möjligt i förväg...

Behöver lite hjälp med följande frågor:

1. Ska flyga med SAS Charter. Checkar man in vagnen vid special bagage incheckningen eller får man ta med den till gate? Kostar barnvagns påsarna? Kan man betala med kort?

2. Vet att man inte får ta med så mkt vätska genom säkethetskontrollen. Men barnmat har jag läst ska vara OK.
    Dottern är allergisk mot mjölkprotein, så jag vill även ta med hennes grötpulver + ersättning i handbagaget. (gröten är i en vanlig kartong & ersättningen är i en plåtburk.)
    Vad med frukt som man i förväg skurit upp i bitar?

3. Ombord på flyget: Kan man värma barnmaten på nåt sätt?

HUA - Känner mig helt hysterisk när jag läser vad jag skrivit....

• Svar på tråden Frågor ang flyg & säkerthetskontrollen
  • SpecialK

Vagnen får man bara ta med till incheckningen vad jag vet. Vätska ska vara max 1 dl och då också ligga i en återförslutningsbar påse (dessa finns på väg mot säkerhetskontrollen) tillsammans med annan vätska såsom mascara, läppstift och mediciner, både i tablettform å flytande måste vara där i.

Oroa dig inte, det kommer gå bra

• SpecialK

Oj dumma mig, trodde du menade väsk-vagnarna Osäker på barnvagn, men tror den blir inplastad vid incheckningen.

• JohansMia

Här har du en som jobbar i säk

1
    Barnvagnen får du inte ha med dig genom säk.kontrollen, den ska checkas in på specialen. SAS barnvagnspåsar kostar 80:- sist jag flög, ta ut kontanter för säkerhets skull!

2
    Barnmat (vad ni behöver för själva flygresan) är helt ok att ta igenom, men packa upp den när ni går igenom kontrollen, de kommer vilja titta. Grötpulver, ersättning och frukt samma sak. Inga problem!

3
    Kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Tycker man ju...? Du hittar ingen info på SAS hemsida? Finns bra info på lfv.se också.

Hoppas jag kunde lugna ner dig lite. Trevlig resa!

• huny

Sist jag flög var det inga problem att få hjälp med att värma barnmaten, inte förrän vi var uppe i luften dock. Räkna inte med någon varm välling vid take-off alltså.

• SVejsan
    SpecialK skrev 2008-07-24 09:45:57 följande:
    Vagnen får man bara ta med till incheckningen vad jag vet. Vätska ska vara max 1 dl och då också ligga i en återförslutningsbar påse (dessa finns på väg mot säkerhetskontrollen) tillsammans med annan vätska såsom mascara, läppstift och mediciner, både i tablettform å flytande måste vara där i.Oroa dig inte, det kommer gå bra
    Hmmm (förtydligande) vätskan får vara max 100ml per behållare men du får ha med dig flera sådan behållare bara de får plats i plastpåsen. www.lfv.se/templates/LFV_ListArticle____41910.aspx

Om du känner att du vill ha vatten i en egen liten flaska så kan du ju alltid fylla på tomma flaskor efter säkerhetskontrollen. Och Ja, de har hett vatten på flygplanet till teet behövs sådant...
  • Mrs Martini

Tack alla! Extra tack till Johans Mia!

• Dixie

ett tips är att packa barnmaten för sig, så det är lätt att ta upp i säkerhetskontrollen - jag packade maten i en nessisär (en sådan man kan hänga upp och då lättare kommer åt alla saker) då är det lättare att ta upp den, än att behöva leta igenom skötväskan!

• Little J

Som Dixie skriver, packa barnmaten (det som är flytande, eller med sås) separat i en plastpåse hemma redan,så är det enklare att bara lyfta ur väskan vid kontrollen.

Man måste visa barnmaten/vätskan separat så det kan inte ligga kvar nerpackat i väskan.

Arlanda (eller Sveriges flygplatser) kräver inte att man ska smaka på maten/vätskan, men räkna med att flygplatserna i utlandet kräver det.

Flög från Heathrow i onsdags och fick öppna välling tetraförpackningen så jag hade en nappflaska med lock redo i väskan att hälla upp vällingen i.

• Grodan76

Har nyss flygit med min snart 2-åring. Vagnen måste checkas in innan man passerar säkerhetskontrollen. Vad gäller vätskor har vi haft med en flaska 200 ml varmvatten som vi sedan kunnat göra om till vällingflaska på planet. Har inte varit några som helst problem på ngn sträcka. Har haft med en tom flaska som vi fyllt kallvatten i efter säkerhetskontrollen för att få rätt temperatur på vällingen. Vi har valt att ge dottern välling vid start pga att det annars kan göra ont i öronen. Vi har tom haft nog med varmvatten för landning...

• LyNxQ

När vi flög utomlands senast var det många som hade paraplyvagnar ända fram till flygplanet, då ställde de dessa längst fram i planet.. det gick tydligen bra (men vi checkade in våran.. hade med sopsäck och silvertejp )

Vi fick inte beställa flygmat till vår dotter (som var 1 år och 9 mån) men när vi kom ombord på planet stod det en påse med barnmatsburk, russinpaket, vatten och yoghurt till henne på stolen (på hemvägen var det barnmat, godis, vatten och banan i påsen)
    Vi åkte förresten med Ving.

Barnmat och sådant får vara i större förpackningar än 1dl.

• Mrs Martini

Allt gick bara fint! Varken på Arlanda eller Palma ville de se barnmaten. På Arlanda sa jag direkt att jag hade barnmat i väskan& då frågade de bara hur mycket jag hade i väskan & då redogjorde jag för det, sen var det bara lägga väskan på bandet.
    På Palma sa jag inget ui förväg & la bara upp väskan på bandet. Ingen reaktion.

Ombord på flyget körde vi bara ersättning. Så vet ff inte om de kan värma barnmat ombord.

Vagnen checkade vi in & lämade vid specialbagage. Påsen till vagnen kostade 80:- & kunde användas både tur & retur. O säkert fler ggr, men vi valde att slänga den.

• Little J

Kul att det fungerade bra, det brukar inte vara så krångligt faktiskt att resa med barn

Svar på tråden Frågor ang flyg & säkerthetskontrollen