När jag fick min diagnos, för snart 8 år sedan, så hade jag sprungit hos en massa olika läkare under en längre period för värk i nacke, rygg och knän. Slutligen fick jag en läkare som klämde på olika "punkter" (triggerpunkter) på kroppen. Det var 18 olika punkter varav jag reagerade på 16 av dem (med smärta).
För att de ska kunna ställa diagnosen fibromyalgi så ska man känna smärta på minst 11 av dessa 18 punkter.
Min värk varierar oerhört från dag till dag. Ibland så kan jag känna mig helt "smärtfri", kanske bara lite ont i en handled eller så men ibland så har jag fruktansvärd smärta och kan nästan inte göra något. För min del så sitter värsta smärtorna i händer, fötter, rygg och nacke. Jag tappar ofta kraften i mina händer och ibland kan jag nätt och jämt lyfta ett vanligt mjölkpaket. Men detta varierar väldigt från person till person.
Just för tillfället är jag föräldraledig men annars så har jag för det mesta arbetat 100%. Detta beror ju mycket på vilket arbete man har osv. Jag gick sjukskriven väldigt länge när jag fått diagnosen, f-kassan ville ge mig sjukpension men jag ville inte det själv så jag bytte yrkesinriktining istället och det har fungerat väldigt bra.