• Trinity78

Odla i sandlådan?

Vi flyttar till vårt nya hus nästa vecka och jag har mängder med blommor, örter och grönsaker som fram tills nu fått växa på balkongen. Vi ska göra om hela baksidan av trädgården till våren eftersom det inte finns några rabatter, grönsaksland, buskar eller träd i hela trådgården. Jag vill alltså inte gräva några provisoriska land nu eftersom det ändå ska göras om snart.

Min fråga är: Kan man plantera något växterna i sandlådan tills vidare? Den ska också bort till nästa säsong så den kan vi göra vad som helst med nu.

Det jag har odlat är majs, rödbetor, ruccola, smultron, dill, basilika, persilja, tomat, rosor, malva, paprika, dahlia, påfågelsliljor och gladioler.

Allt, allt, allt kommer till den som vågar vara rädd
  • Svar på tråden Odla i sandlådan?
  • mimmi 1

ja, men du kan ju inte sätta ner allt detta i sanden.... men spada bort den och fyll på med jord.. då är det väl inga problem skulle jag tro...

• Lena

allt växer inte i sand men tex morötter växer i sand om man lägger gräsklipp ovanpå som gödning.

• Trinity78

Jag var nog kanske lite otydlig. Jag hade inte tänkt plantera allt i sandlådan utan ville veta om det var några av mina växter som kunde planteras i sand.

Allt, allt, allt kommer till den som vågar vara rädd
  • zigge4ever

Jag fyllde på med jord och blandade om i vår sandlåda. Där har jag rabarber, smultron, åkerbär, gräslök och kryddväxter. Om jag var du skulle jag lägga ett ordentligt täcke med jord på sanden, kanske 15-20 cm...tänk bara på att sanden släpper igenom mycket vatten

• ALJO

Täckodlar man med gräsklipp kan faktiskt det mesta odlas i sand, fast sandlådesand kan vara lite väl fin. ÖRTER däremot älskar ju torrt, sandigt och soligt, så en örtagård kan du ju anlägga i sandlådan. Och om du vill jordslå eller bara gräva ner dina krukor så funkar ju sanden bra.

Svar på tråden Odla i sandlådan?