• greeneyes

bulgarien vs grekland vs turkiet?

hej!

på ganska liten budget tänkte vi två vuxna och en 1-åring ge oss iväg i slutet på augusti på charter. Vi är dock lite veliga, all inclusive i bulgarien är ju billigt, men hur bra är det egentligen? känns lite halvsunkigt osv. Väljer mellan det och grekland/turkiet. Nån som har råd och tips?
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Svar på tråden bulgarien vs grekland vs turkiet?
  • Maroé

Jag var på allinclusive i bulgarien i juni, det var inte alls sunkigt 4 stjärnigt med kanon service och jättebra, givetvis beror det på vad och vilka hotell, men vi var i golden sands och vi var jättenöjda.

• greeneyes

åh, berätta mer, vad var det för drickor och mat och så vidare! vi kollar på 4 stjärnigt i albena.

• antispantis

Vill man riskera att äta hund så kan man åka till Bulgarien.

VI var där för några år sedan och de grillade hundar utanför hotellet. Så jag åt knappt något, inget med kött i alla fall.
    I övrigt så var det jätte fint, kanon bra service och så.

• annhan

Hellre all-inclusive i Turkiet skulle jag säga.
    Håller med antispantis, hund på menyn är dessvärre vanligt...

• marianatte

Bulgarien: Tycker att det har blivit smutsigt på senare tid. (Nu var vi i Sunny Beach sist, Albena har jag bara positivt från) Vädret påminner lite om vårt skandinaviska om du plusar på 5-10 grader. Alltså inte 100% säkert med sol. Dock såg jag nu att ni ska ha en liten med, så sol hela tiden är kanske inte nödvändigt?

Grekland: Det har jag bara positiva upplevelser från, vi har dock bara varit på Kreta och Grekland har ju en del öar :o)

Turkiet: Dit ska vi faktiskt själva i slutet på augusti, vet inte hur det har blivit på senare år men räknar med att det kommer vara otroligt varmt iaf med stor luftfuktighet.

• aprilsill

Många blir ju väldigt besvikna på Bulgarien, så det hade jag aldrig övervägt. Turkiet är ju rätt billigt, men jobbiga försäljare och restaurang inkastare dessvärre! Så själv hade jag åkt till Grekland, men det kanske är en gnutta dyrare? Men Hellre Turkiet än Bulgarien!

• Maroé

Okej, på vårt hotell serverade de inte hund iaf

vi hade jättestor och kanon fruktost buffe...8-10

12-17 fanns det 'snackbar' med pizza, salladsbuffe,nuggts pasta sorter, vitlöksbrröd korv osv..

12.30-15.00 luchbuffe massor av mat salladsbuffe osv..

18-22.00 middagsbuffe

därimellan fick man hämta all dricka, läsk, juice vatten, alkohol drinkar öl gratis..

Nu var detta ett ganska stort hotell.
    och givetvis kan det skilja sig från andra hotell.
    men ingen av oss blev sjuka och vi bodde bra.
    ibland var det trevligt att gå ut oh äta och där kostade det mellan 70-100 per person.

• Maroé

Turkiet har jag också varit i och ska igen i augusti, och mycket fint och trevligt att åka till, så det är antingen eller, kan nog hålla med om att det kanske är lite 'säkrare' att åka till turkiet och ha tur med mat och hotell än vad det är till bulgarien, tror vi hade turen att få fint hotell osv.. tror det skiljer sig så mkt, fast dock har jag bara hört mkt positivt om albena.

tänk också på att det är jättevarmt i turkiet i augusti men det kan regna till och från i bulgarien..

• miliasmamma

Vilket är hotellet i Albena som ni tänkt bo på isåfall?

Har själv varit där och bodde då på Flamingo när det var precis nybyggt, eftersom de inte var helt klara när vi kom dit så sänker det ju tankarna om hotellet en del. Byn i sig är liten och mysig, inga jobbiga försäljare utan man får verkligen lugn och ro.

Stranden är jättefin, däremot var det väldigt kallt i vattnet när vi var där (början av juni) så jag badade enbart en gång under tiden.

Maten var inte någon höjdare, åt en del pasta och den var alldeles för ofta överkokt. Övrig mat var ofta smaklös, jag är inte sån som brukar hälla på salt o peppar efter, men här var jag tvungen för att få maten att smaka något!

Utelivet är ganska lugnt, så för min del som inte var ute efter det så var det skönt att få sova i lugn och ro :) Mycket barnfamiljer och pensionärer vistades där.

Även att det var väldigt mysigt i Albena är det inget ställe jag kommer att besöka igen. Blev inte alls lika fascinerad av det som jag blivit av Turkiet o Grekland (Alanya o Kos). Däremot är Alanya det enda stället som jag längtar tillbaka till och som jag mest troligt kommer att besöka igen.

Lycka till med ert val.. :)

• greeneyes
    Tack för alla jättebra svar!!
    Har nog börjat inse att det är bättre att lägga lite till och hamna i grekland, äääälskar ju det landet
    men vart rekommenderar ni i grekland? funderar på agia marina på kreta, nån som varit där?
  • aprilsill

Själv har jag varit på Rhodos två ggr, jätte fint och trevligt. Men det har ju varit lite väl mycket problem där nu så det kanske är lite avskräckande

• Trynträ

Jag hade nog valt Grekland eller Turkiet. Har inga bra erfarenheter av vädret i Bulgarien. Sen var inte maten så bra där heller. Vill ni vara säker på att få soligt så ska ni inte välja Bulgarien.

• Fox News

Åk under inga som helst omständigheter till Bulgarien. Äckligare land finns inte i Europa.

Turkiet vet jag inget om.

Grekland håller hyfsad klass, men känns verkligen inte prisvärt längre. I den prisklassen skulle jag titta på Italien eller Kroatien istället.

• Oklok
    greeneyes skrev 2008-07-27 17:11:00 följande:
    Tack för alla jättebra svar!!
    Har nog börjat inse att det är bättre att lägga lite till och hamna i grekland, äääälskar ju det landet

men vart rekommenderar ni i grekland? funderar på agia marina på kreta, nån som varit där?
    där har jag varit, det hade inte varit första alternativ för egen del men beror sig ju på lite vad man söker=). rekomenderar turkiet för det iaf.=)
  • Lintotts

Jag kan rekomendera Turkiet varmt. Vi var där med våran 1 åring nu i juli. Vi hade all inclusive på hotellet och det var jätte bra. Ingen hund grillning här inte. Plus att det stod vad det var för kött vid alla rätter. Bulgarien är ett ställe vi inte åker tillbaka till. Grekland har vi lagt bakom oss och kör på Turkiet i stället. Mycket trevligare folk i Turkiet. Det där med att man blir indragen på olika ställen får dom inte göra i den benämningen det har varit innan, för det har kommit en lag som ska skydda turisterna att behöva utstå det. Visst dom pratar med en och försöker men det e bara till att inte svara och fortsätta att gå. sen e det ju deras jobb....

• Jennnyn

Jag ar just nu i Bulgarien, Sunny beach! Det finns mycket att gora, bra shopping, jattefin strand o.s.v. Maten ar helt okey med, fast Grekisk mat ar klart mycket battre. Jag upplever iallafall att det ar vallagat och det finns mycket internationell mat med. Vadret ar lite varierande, det ar inte tryckande varme, men haller sig runt 30 grader. Oftast sol, men nagon regnskur ibland.

Da det ar ganska livligt har pa kvallar och natter ar det kanske inte det ultimata for barnfamiljer, men det finns ju andra orter an sunny beach.....

• Mollymajs

När vi åkte med våran drygt ett år gammla dotter åkte vi till Side i Turkiet. Kanonställe när man reser med barn. De flesta som ja vet varit där har varit jätte nöjda.

• Leel00

Jag har varit både i Grekland och Turkiet och Grekland är bättre på alla punkte(min åsikt) Otrevligt folk i turkiet(speciellt mot tjejer), fulare stränder och äckliga hav. På en av stränderna(Alanya) fanns det ett avloppsrör som sprutade ut gegga(vill inte tänka på vad det var) nästan precis i jämte stranden. Lagom fräscht och doppa sig där...

I Grekland fanns det massa stränder och allihopa var fina, med finkornig sand och havet var alldeles underbart blått:)
    Tyckte inte det var nån prisskillnad mellan Turkiet och Grekland även om "alla säger det". Vi käkade frukost lunch i lägenheten och kvällsmaten ute. Prisnivån samma som om du skulle äta ute i Sverige.
    Mina helt subjektiva åsikter:)

• Tulpanblomman

Har varit i Turkiet två ggr, i Alanya och Konakli och det var helt OK, mycket shopping!! men jag tycker att prutandet är jobbigt, älskar väskor men orka inte ens leta när man går in i en affär med 3000 väskor och inte en prislapp på någon!
    Maten var ok. Vi märkte att det var mycket dyrare år 2 mot år 1, jag har kompisar som åker till Turkiet varje år och de säger att det har blivit mycket dyrare under några år nu.

Nu provar vi Grekland i år, ska till Kreta den 14 augusti ska bli underbart!

Svar på tråden bulgarien vs grekland vs turkiet?