ni som provat både minifom och fänkålste...
finns det nån som inte blivit hjälpt av minfomen men som tyckte att anis/kummin/fänkålstet fungerad? Minifomen hjälper inte min son så är det ens nån ide jag provar te`t?
finns det nån som inte blivit hjälpt av minfomen men som tyckte att anis/kummin/fänkålstet fungerad? Minifomen hjälper inte min son så är det ens nån ide jag provar te`t?
Ja kör båda. Och mer :)
Du vet inte om det hjälper om du inte prövar.
Det smakar iaf inte så illa, så det skadar ju inte att prova. Jag tyckte nog att Minifomet hjälpte lite men inte teet. Det som troligen hade hjälpt bäst för oss, hade varit om jag hade slutat äta mjölk, då det senare visade sig att han var allergisk mot det (och reagerade med magen). Ca 1/3-del av kolikbarnen blir hjälpta av att mamma slutar äta mjölk.
jo mjölk har jag slutat med för 3 veckor sen men det verkar inte bli så mycket bättre... har dessutom dicoverinhydroklorid till honom för hans kolik, men tyvärr så "tjorvar" hans mage fortfarande, även fast han inte skriker lika mycket...
Hej på dig,
min son har också en mage som ställer till det. Det är så fruktansvärt jobbigt att se honom plågas och bli så frustrerad när magen besvärar. Det känns som om jag har provat allt. Minifom tycker jag att han svarar på men kombinationen med fänkål är hur bra som helst. Jag dricker själv fänkålste och försöker ge honom av teet före maten men också när jag märker att han har magknip. För att göra effekten ännnu större (inbiklar jag mig) så äter jag också fänkålsfrön och blir gasig själv på kuppen ;=) men det får man ju ta.
Han får ut massor med gaser men han grymtar och har sig ändå när de ska ut, men de kommer iallafall ut tillskillnad mot förut när ingenting hände.
En annan sak som hjälper är massagen. I början hjälpte det inte alls men nu när jag gett honom regelbunden massage så tycker jag att det har blivit mycket bättre. En annan metod som jag kör med är att jag bär honom i bärsele och då blir han lugn som en filbunke och jag får vila öronen lite.
Jag har också märkt att sylt och citrusfrukter gör honom värre. Mjölken har jag också dragit in på men jag vet inte om den är problematisk, men det skadar inte att göra uppehåll ett tag och sedan bara försöka igen om ett tag
Men som sagt. Det finns dagar som är bättre än andra. Ibland är det lugnt och fridfullt för att vara grinigt nästa dag. Man får väl hålla ut och hoppas att de omogna tarmarna stabiliserar sig snart. Jag har accepterat att man helt enkelt får stå ut med lite gnäll och skrik, men det är klart det är jobbigt.
Lycka till och hoppas det släpper snart
ge mer droppar av minifome.har läst folk som gett upp mot 40 droppar för evarje måltid.prova dig fram, det går ej att överdosera.............
Jag körde med båda! tyckte att det hjälpte ganska bra
Som luzorsus säger så pröva med flera droppar till varje mål.
jag ger han redan massa med droppar... räknar dom inte ens längre , häller upp påen sked bara...
jag tyckte inte minifomen funkade, däremot gjorde teet det. Plus att jag slutade äte kål, lök, bönor mm...
När min son hade problem med magen så började vi med Minifom men han var också ett kräkbarn så han kräktes faktiskt mer av Minifom så vi slutade efter ett tag och började med att jag drack te Anis/fänkål som jag själv krossade och lät dra i 15 minuter. Han blev mycket bättre.
Jag testade även under två veckor att ta bort all mjölk, gluten och annat som kunde göra att han fick ont i magen. Han blev inte bättre av det samt att det blev svårt att leva så. Är man inte van att äta på det viset så blev maten ett väldigt problem. När jag berättade för min BVC tant så sa hon, "sluta med att äta så och ät ordenligt istället". Jag är själv laktosintollerant så jag fortsatte med mina vanliga produkter och drack anis/fänkåls te och han blev sakteliga bättre.
/Gun
Håller med Maximiliam:
Massage hjälper väldigt mycket sedan fick han ligga väldigt mycket på magen under dagen och då var det ett väldans pruttande .
/Gun