• sisley

    Var kan jag hitta ställen som säljer dopgåvor eller minnesgåvor till gästerna på vår dotters dop?

    Visst är det så att man ger en minnesgåva till gästerna på dopet? Varken jag éller sambon är döpta så vi är inte så haj på det här...
    Vi gillar inte krims-krams men vill ändå ge ngt litet. Jag behöver tips, tack!

  • Svar på tråden Var kan jag hitta ställen som säljer dopgåvor eller minnesgåvor till gästerna på vår dotters dop?
  • Forellen

    Vi har inte tänkt ge något till våra gäster, vi tänker sitta och ta emot gåvor till vår son istället!!
    Har aldrig varit på något dop där man ger gåvor till gästerna, det är väl bebisen man ska hylla, inte gästerna?

  • Hedda

    Var bor ni? Ellika i Kungälv har väldigt fina saker inom dekorationsmåleri. Men då behöver ni ju finnas i Göteborgstrakten om det skall gå att ta sig dit... :)

  • Shannara

    Kul tanke... Jag har dock aldrig varit med om att man ger gästerna en minnesgåva... Och då har jag varit på mååånga dop och haft tre själv...

    Man kunde kanske göra en liten tavla med foto och text på?

  • sisley

    Hedda

    Vi bor i Sthlm (tyvärr).

    Forellen

    Okej, så det är inte brukligt att ge present? Jag vet att man inte_måste_ge ngt men min sambo har varit på några dop och han har alltid kommit hem med ngt fult krims-krams i rosa eller blått.

  • Forellen

    Det kanske finns den traditionen också, men jag har aldrig varit med om att man får presenter och jag har varit på en hel del dop. Vi ska ha dop under midsommarhelgen och har bara tänkt erbjuda våra gäster mat och fika. Känner inte heller att jag vill lägga ut någon förmögenhet på dopet.
    Personligen tycker jag bara att det är jobbigt med allt krimskrams man får överallt, man vet liksom inte var man ska göra av det när man kommer hem och det slutar med att det ligger i en låda och samlar damm. Men vill du ge presenter så försök att göra dem personliga - kanske ett hand/fotavtryck eller något åt det hållet så att det betyder nåt för gästerna.

  • Issey Miyake

    Ett tips är att, om ni ska ge något, ge något litet och ätbart. Andra "minnessaker" brukar vara sådant som hamnar i en låda till den dag man slänger bort minnessaken för att den inte fyller någon funktion.

    Tackfotot man brukar få efteråt är en utmärkt minnesgåva tycker jag!

  • sisley

    hmm, det kanske är en chilensk tradition? (min sambo är chilenare)
    bestämde igår att strunta i detta då jag inte vill köpa ngt krims-krams. tack ändå!

  • mammacarro

    sånt gjorde inte vi på vårt dop, varför inte skicka tackkort istället till alla o tacka för engagemanget osv

  • sisley

    mammacarro

    Självklart ska vi skicka ut tackkort! Funderar som sagt på om det kan vara en chilensk tradition, som jag skrev tidigare.

  • Vickyb

    Jag ska göra hand och fotavtryck (av lera och rama in) av våran lilla tös och ge till faddrarna som tack..

    Sen blir det tack kort till övriga gäster..

  • Annelie81

    Vi har heller inge presenter men vi har beställt kaffe servetter med våran sons namn och födelsedata på, jättefina. Tror inte att gästerna tänker torka sig med dem utan de tar säkert hem dem som ett minne....(bild finns i mitt bildgalleri)
    Finns att beställa på www.calligraphen.se

  • Aannaa

    Jag "tror" att jag ska göra små fotavtryck i gips o ge till varje familj som kommer som en liten tack-för-uppvaktningen-gåva. Det beror på om jag orkar göra 20 avtryck (kommer såklart anv samma form, men ändå...)

    Sen ska vi skicka tack-kort oxå!

  • Ninga

    Min systers man är från chile och dom hade minnesgåva till sina gäster...
    Vi fich en liten hangjord tygblomma med band...på bandet stod barnets namn och dopdatum...
    jättegulligt och uppskattat...

  • honyponken

    jag har aldrig varit med mo att man ger gästerna en gåva!, men däremot så kan man skicka ett tack-kort efteråt där det är ett kort på erat barn och nån text lr vad man vill ha. det ska vi skicka till gästerna.

  • Mibi

    I slutet av cermonin så bad vi alla gästerna att fotograferas med oss vid altaret, familjevis. Sedan skickade vi dessa "personliga" kort som tackkort. Det var mycket uppskattat av gästerna och vi fick ett minne med alla som var där :)

  • Mibi

    Inget illa menat....men....ett kort på babyn/fotavtryck etc hur länge sparar man det liksom som släkting/vän? Är det däremot ett kort på en ejäls och dopbarnet/familjen så är chansen större att man sparar det, är det inte så? Jag menar, med handen på hjärtat vad hade du själv gjort? Människan är ju rätt egoistisk :P

Svar på tråden Var kan jag hitta ställen som säljer dopgåvor eller minnesgåvor till gästerna på vår dotters dop?