• marial82

Vad bjuder ni på när ni har folk hemma på middag?

Jag vill ha goda recept på god bjudmat!

Börjar få lite ont om fantasi så därför tänkte jag att någon kanske skulle vilja dela med sig?

• Svar på tråden Vad bjuder ni på när ni har folk hemma på middag?
  • Papayia

Sushi är bra tycker vi och sen nåt exotiskt fruktspett brukar vara uppskattat. Bra för att man med fördel gör detta dagen innan.
    Annat gött är gulash o nybrakat bröd, dessert-nån god vaniljpannacotta. Soppan blir godast om den får puttra länge o pannakottan står färdig i kylen, oxå praktiskt. Baka brödet när soppan puttrar.

Mamma till Alex
  • marial82

Tack! Det där med fruktspett har jag aldrig tänkt på! Det kan vara riktigt uppskattat nu i sommar värmen!

• Papayia
    marial82 skrev 2008-07-24 14:57:52 följande:
    Tack! Det där med fruktspett har jag aldrig tänkt på! Det kan vara riktigt uppskattat nu i sommar värmen!
    Sen på vintern kan man lägga det i ugnsform och riva lite apelsinskal och hyvla vit choklad på o sen in i ugen, det blir jättegott med lite vaniljglass till
    Mamma till Alex
  • Litetdahl

Jag skulle bjuda på en god laxrätt med ris, kall sås och sallad till. Känns fräscht i värmen. Många recept att välja på, t.ex. bestomarinerad lax i ugn.

Sist vi hade bjudning bjöd jag på en ljummen Halloumisallad med cous cous, avocado, rödlök och en massa gott i. Halloumiosten tekte jag i olivolja.

• marial82

Jag älskar fisk! Men sambon är inte så förtjust i det och äter det inte om han inte måste och under en middag vill man ju att alla ska ha det trevligt och njuta av maten.

Men absolut något jag ska tänka på till nästa tjejträff! Där brukar lax gå hem!

Tack!

• Neko

* Stor god kycklinggryta + kall yoghurtsås och ris
    * Sushi (brukar alla alltid vilja ha så oftast gör vi det =P Det finns ingen restaurang som säljer sushi här så folk är alltid jättesugna)
    * Grillat + potatissallad kan säkert vara gott om man har en bra grill
    * Currymarinerad kyckling på spett i ugnen med basmatiris, jordnötssås och en gurksallad med vinäger

• Mamsingen

Nu n är sommarvädret tillåter brukar vi klyshigt (stavning?) nog bjuda på grillat och klyftpotatis med någon god kall sås.

• Lalalong

Vi brukar bjuda på fransyska som vi gör i lergrytan. Jag "hugger" i den med en kniv så det blir små hål i hela steken. Marinerar den med olja, honung och chilisås, i typ ett dygn. Sen lägger jag den i lergrytan, stoppar krossade vitlöksklyftor i "hålen". Har i lite av marinaden i grytan också.
    Sen står den i ugnen ett par timmar. Det är mycket mycket gott.
    Till detta gör vi t.ex. hasselbackspotatis och någon sås.
    Till efterrätt blir det nästan alltid pannacotta.

• marial82

Tack för alla tips! Finns det fler tro?

• Sibeb

Jag har en favorit som heter "Solgul kyckling" (med saffran). Den går snabbt att laga och brukar vara omtyckt av både barn och vuxna. Receptet finns på arla.se eller ica.se

Svar på tråden Vad bjuder ni på när ni har folk hemma på middag?