• Full av förhoppning

betapred till barn, kortison, bpd snälla hjälp!!

Hejsan!
    Jag undrar om här finns någon som har barn som har fått Betapred, steroider, kortison för sina lungor?? Alltså INTE kortisonsprutorna som mamman har fått innan förlossningen utan om BARNET fått någon form av steroider förutom inhalationer av pulmicort??

Hur länge har era barn haft syrgas och hur mycket?
    Hur höga doser av Betapred har de fått och hur länge?

Jag undar å en väninnas vägnar då hon liksom jag har en son med BPD fast av svårare form och just nu genomgår en dunderkur Betapred.
    Vill hjälpa henne genom att samla folks erfarenheter så hon på något sett kan se ljuset i tunneln istället för hopplöst nattsvart. Önskar så jag kunde hjälpa dem på nåt vis.

Kram

Linda med miraklet Elias f 29+5
    Elias är här
  • Svar på tråden betapred till barn, kortison, bpd snälla hjälp!!
  • Klara 80

Hej! Vår dotter hade mycket problem med sina lungor efter födseln, föddes i v.26+1. Har fått diagnosen BPD. Har fått många kortisonkurer i flera omgångar, både intravenöst och via inhallationer. Hon hade behandling med kortison i minst 3 månader, vet dock inte styrkan. Hon hade även CPAP-beh under lång tid och syrgasbeh kunde vi avsluta efter 5 månader. Hade rätt mycket syrgas till och från och vi fick successivt trappa ner det. Nu klara hon sig bra utan syrgas, vilket jag är mycket glad för! När vi kom hem med hemsjukvård efter 3 månader på sjukhus hade hon allt i från 1 l/min - 0,025 l/min.

• camillajo
    Svar på #5
    Hej! Min Moses fick en kortison behandling, tror att det var flera doser under en behandling men kommer inte riktigt ihåg. Jag vet att man gjorde detta för att han skulle minska sitt syrgasbehov och kunna komma ur cpapen. Fanns vissa biverkningar men de var ytterst små. Vi kunde inte märka någon direkt skillnad.

Han fick även ihalera pulmicort under några månaders tid. Moses hade cpap i ungefär 3,5 månader och syrgas i ytterligare 1-1,5 månad (vi åkte hem med syrgas efter fyra månader på neo). Moses har ganska svår bpd enligt läkare.

Nu märker vi inte av något av hans lungsjukdom. Moses har haft en 8-9 förkylningar, flera infektioner under neo tiden, öroninflammation och vattenkoppor. Har inte haft några andningssvårigheter eller behövt någon speciell behandling under sina förkylningar.

Hoppas att den lilla killen kan minska sitt syrgasbehov och bli starkare!

/Camilla
Svar på tråden betapred till barn, kortison, bpd snälla hjälp!!