• malinelliot

Nån som fått spruta varje dag mot B-vitamin brist??

Har tydligen nån B-vitamin brist och ska få spruta varje dag i 2veckor....
    Undrar om någon annan gjort det och om man känner sig bättre fort när man väl börjat ta dessa sprutor.

Jätte tacksam för svar!!

• Svar på tråden Nån som fått spruta varje dag mot B-vitamin brist??
  • Pappatilltwins

Min syster fick det. Efter den "kuren" får hon fortsätta ta fast mera sällan.
    Hon blev inte så supermycket bättre direkt utan långsamt bättre.

• wildrose1971

Jag började få B12 sprutor för nåt år sedan elle rär det två tro? Tiden går snabbt :) Iallafall så märkte jag ganska snabbt en förändrig, efter de två veckorna med injektioner dagligen gick jag upp på en varannan vecka. Nu ligger jag på en var 4:e-5:e vecka. Skillnaden mot innan är otrolig! Jag slarvar dock lite med att ta min folsyre tabletter som man ska ta.....men men

• wildrose1971

Jaha, och vad har det med saken att göra???

isisisis skrev 2008-07-27 19:17:59 följande:
    Alkoholister får det ibland.
  • Nidorina

Det kan göra enorm skillnad. En kollega hade en äldre patient som fick flytta in på äldreboende, verkade dement. Där fick hon en hälsoundersökning och fick börja med B12-sprutor. Blev då sitt vanliga "gamla jag" och kunde flytta tillbaka till sitt hus efter någon månad och klara sig själv igen...

• Jooohanna

Jag tar också b12-sprutor och kände förbättring ganska snabbt, efter någon månad eller två kände jag mig precis som vanligt igen efter att ha haft symtom i kanske 4 månader innan. Mest stickningar i händer och fötter, vinglighet och dåligt minne.

• malinelliot

Tack för svaren, skönt att höra :)
    Är dock ingen alkolist.......

Men har alla fått folsyra oxå för det får inte jag.
    Hoppas iaf att det blir en förändring snart så man kan vara människa igen!!!

TACK!

• Jooohanna

Jag har inte fått folsyra. Däremot har man alldeles nyligen upptäckt att jag har hypotyreos också som tydligen ofta hör ihop med b12-brist. (b12-bristen konstaterades dec -05). Man kan dock inte säga om det är pga av b12-bristen jag fått det. Det är tydligen ganska vanligt att man får hypotyreos efter en graviditet också (har ett barn på 1 år). Jag trodde först att det var b12-an som spökade igen för det är liknande symtom. Kan vara bra att veta ifall symtomen kvarstår men b12-värden är bra. Hoppas inte jag skrämde upp dig nu bara, det är inte meningen med mitt inlägg !

Lycka till och hoppas att du snart mår bättre!

• NochA

Hur kollar man om man har brist på B-vitamin och vilka symptom har man då?

Lite nyfiken

• malinelliot

Ingen fara du, tack för att du berättade... Vet inte vad det är men ska kolla det. Är ju bra att ha lite koll på de....

Jooohanna skrev 2008-07-31 22:55:43 följande:
    Jag har inte fått folsyra. Däremot har man alldeles nyligen upptäckt att jag har hypotyreos också som tydligen ofta hör ihop med b12-brist. (b12-bristen konstaterades dec -05). Man kan dock inte säga om det är pga av b12-bristen jag fått det. Det är tydligen ganska vanligt att man får hypotyreos efter en graviditet också (har ett barn på 1 år). Jag trodde först att det var b12-an som spökade igen för det är liknande symtom. Kan vara bra att veta ifall symtomen kvarstår men b12-värden är bra. Hoppas inte jag skrämde upp dig nu bara, det är inte meningen med mitt inlägg !Lycka till och hoppas att du snart mår bättre!
  • malinelliot

Jag gick till vårdcentralen och de tog lite blodprov.
    Jag märkte att jag var väldigt trött, mer glömsk än vanligt :), var väldigt ofta snurrig m.m

honeypie84 skrev 2008-07-31 22:58:25 följande:
    Hur kollar man om man har brist på B-vitamin och vilka symptom har man då?Lite nyfiken
  • NochA
    malinelliot skrev 2008-08-01 22:06:43 följande:
    Jag gick till vårdcentralen och de tog lite blodprov.Jag märkte att jag var väldigt trött, mer glömsk än vanligt :), var väldigt ofta snurrig m.m
    Tack för ditt svar! Oki, hmm...jag är oxå väldigt trött. Vad menar du med snurrig? Yr eller? För det är jag oxå.
    Jag funderade på om jag kunde ha brist på nå´t o var på vårdcentralen. De tog blodprov o kollade blodvärde och hormonvärderna. Men vet inte om de kollade B vitamin. Ska nog ringa o kolla i allafall.

Hoppas att det går bra för dig med sprutorna och att du snart mår bättre i allafall!
  • malinelliot

Jo jag var yr och väldigt glömsk... Men finns visst flera sätt att märka det på. Jag kollade på google. Men jag tycker du ska ringa o kolla att dom tog det provet.
    Jag börjar nog lite smått känna en skillnad:)
    Lycka till!!!

honeypie84 skrev 2008-08-01 23:13:16 följande:
    Tack för ditt svar! Oki, hmm...jag är oxå väldigt trött. Vad menar du med snurrig? Yr eller? För det är jag oxå.Jag funderade på om jag kunde ha brist på nå´t o var på vårdcentralen. De tog blodprov o kollade blodvärde och hormonvärderna. Men vet inte om de kollade B vitamin. Ska nog ringa o kolla i allafall.Hoppas att det går bra för dig med sprutorna och att du snart mår bättre i allafall!
  • Jooohanna

Hypotyreos är en sköldkörtelsrubbning som är allt vanligare än man tidigare trott och uppkommer inte alltför sällan i samband med graviditet. Symtomen tyckte jag påminde väldigt mycket om b12-brist. Diagnosen ställs efter vanligt blodprov. Medicineringen innebär att man tillför kroppen de hormoner (i form av dagliga tabletter) som sköldkörteln inte längre producerar i tillräcklig dos. Här är en intressant länk:

www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetssidor/artikel.asp&Artikel=2227540

Svar på tråden Nån som fått spruta varje dag mot B-vitamin brist??