Jordgubbstårta och hållbarhet
Hur länge i förväg kan jag göra en jordgubbs- och gräddtårta? Vill ju inte att den ska bli för kletig... Någon som vet?
Hur länge i förväg kan jag göra en jordgubbs- och gräddtårta? Vill ju inte att den ska bli för kletig... Någon som vet?
Beror på vad du fyller den med.. Helst bör man fylla tårtan kvällen innan för att den ska hinna safta sig men har du banan blir det lätt en brun tårta.. Vad tänkte du för fyllning o hur långt innan vill du göra den?
Precis som Heavenlyfaith skriver ovanför så beror det helt och hållet på fyllningen.
Är det en vanlig med vaniljkräm och sylt i så kan du "lägga ihop" den dagen innan och täcka den med ett tunt lager grädde och lägga plast över, ställ i kylen över natten och dekorera dagen efter, då den ska ätas.
Så gjorde vi alltid på konditoriet jag jobbade på och det funkar super bra! Då hinner bottnarna dra åt sig av fyllningen också.
Fråga gärna om du undrar något!
Jag ska ju bjuda den imorgon, hade tänkt vänta till imorgon med att göra något annat än att baka botten. Jag ska fylla den med vaniljkräm i ett lager och jordgubbar i ett lager.
Skulle ju vara himla skönt om jag kunde göra den i stort sett färdig idag. Då hinner vi definitivt dekorera den imorgon, lilltjejen vill hjälpa till och då brukar det ju ta "lite" extra tid.
tack för hjälpen
Toppen! Tack! Nu ska jag ju bara hinna med det också.. men det är ju en helt annan fråga...
Tack förresten, tårtan blev jättemumsig och fick beröm...