• maadicken

vad kan man ge en katt att äta förutom kattmat? (behöver många tips ikväll!)

tänkte att jag skulle ta med mig en katt in senare ikväll. den går här ute på parkeringen och på gården och det verkar som att ingen äger den. (ingen i närheten i alla fall)

den är så mager så det typ bara är skinn och ben, och en del barn är inte så snälla mot den. den är jättego och kelig med alla som tar sig tid att stanna.

tänkte att jag skulle "rädda" den ikväll, men problemet är att jag har ingen kattmat, och jag vet inte vad jag kan ge istället. (som jag har hemma)  så ge mig massor med tips så kanske jag har något i alla fall.

självklart ska jag sätta ut lappar med bild och mitt telefon nr, och förmodligen ringa djurskyddet ganska snart eftersom jag själv är allergisk mot katter och har en hund.

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • Svar på tråden vad kan man ge en katt att äta förutom kattmat? (behöver många tips ikväll!)
  • raspberryrevolution

min katt älskade makrill i tomatsås

• bellanbus

Välling (kan vara bra om den inte ätit på länge)

Leverpastej

Tonfisk

Smör

Skinka

Toys and flavours....tjoss
  • franzjager

tonfisk i burk är en favvo här hemma
    räkor(dock endast 7 st för hankatt) och skinka/kalkon(rökt eller kokt) är en annan.

• Cia o krabaten

Äter nog det mesta om den är hungrig...
    Resterna av vår kycklingmiddag (Dvs skrovet mm) fick våra katter idag.
    All sorts fisk är ju bara att koka lätt och ge. Kött också.
    Våra får alltid styckresterna om man säger från vårat grillkött, rått alltså.

kokt ris är snällt mot magen om de har problem.

• valkyrian

En hungrig katt äter det mesta.. till och med pasta även om det ínte är en superbra diet för katter. du har inte tonfisk i burk? Eller fisk i frysen som du kan koka? Köttfärs...

Det är bara i ett lexikon som lön kommer före möda
  • Majsan70

upptinad nötfärs, äggula, kokt fisk, rå kyckling specialvälling som finns recept på www.katter.nu

Men ge lite i taget om den inte ätit på länge.

• Legewiel

All heder till dig som tar hand om katten Låter som du har en jättebra plan för den, hoppas du hittar någon som kan ta hand om den alt. att den kan flytta hem...

Katter brukar tycka bra om fisk, såna frysta torsk- eller sejblock är jättebra eftersom de är snälla åt magen också (inte alldeles ovanligt att de får problem med magen om de gått ute längre och diarre är inte skoj att torka upp).

Annan sorts fisk som tex tonfisk borde gå bra, och rå köttfärs brukar vara mums.

Ge den inte mjölkprodukter, då får den nästan garanterat i magen. Bara vatten att dricka.

Har du mera frågor föreslår jag att du vänder dig hit: www.kattforum.se/
    Där finns massor med experter. Lycka till och uppdatera gärna tråden med hur kissen mår

• studentbruttan29

Lax, kyckling, lite grädde på ett fat,

Men ring vet o fråga, man skulle tydligen vara försiktigt med att ge för mycket mat till rejält utsvultna kissar.

• Saarraa

Jag har haft katter i större del av mitt liv och det här är vad mina katter har varit galna i :)

-Leverpastej
    -Makrill i tomatsås
    -Tonfisk i olja
    -Rödspätta (stekt såklart)
    -Stekta köttbullar
    -Grädde (vissa katter kan dock vara allergiska mot mjölkprodukter)
    -Broccoli

Lycka till och bra av dig att ta hand om katten :)

• maadicken

hmmm... ingen tonfisk hemma, ingen makrill och ingen fisk, men faktiskt en burk med fiskbullar i buljong. leverpastej och skinka har jag oxå, och välling om det gick bra att ge. (inga mjölkprodukter skrev ju någon)

uppblött hundmat, vad tror ni om det? ska gå till affären imorgon och köpa en kattmatsburk, så detta är bara för ikväll. (om jag hittar den snabbt sen. den kan ju ha gått iväg en sväng)

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
Svar på tråden vad kan man ge en katt att äta förutom kattmat? (behöver många tips ikväll!)