Skillnaden mellan grekisk och turkisk yoghurt?
Vad är det för skillnad och vad passar till vad?
Vad är det för skillnad och vad passar till vad?
En aav dom är lite surare... Kommer inte på just nu så klart
Brukar göra tzatsiki av båda. Brukar även göra sån där grekisk efterrätt med den surare som man har honung till.
Kommer inte på just = kommer inte på VILKEN just nu så klart
Jag vet inte vad det är för skillnad, men tycker helt klart att Lindahls turkiska yoghurt (den med en farbror på) är godast till allt.
Det finns en hel tråd om detta ämnet, med svar från tillverkaren. Ska kolla om jag hittar den.
Dödar tråden genom att saxa in från den andra tråden, svaret från Lindahls:
Nu skola allas nyfikenhet stillas:
Lindahls Turkisk Yoghurt tillverkas direkt i burken som Du köper den i. Lindahls
Grekisk Yoghurt produceras på traditionellt sätt i stora rostfria tankar och
förpackas sedan i konsumentförpackningar.
Lindahls yoghurtprodukter tillverkas av komjölk.
Båda sorter har visserligen samma låga fethalt, med den grekiska har en
större torrsubstans (protein, kolhydrater), är fastare i konsistens och
har en lite annorlunda syra. Det går åt mera mjölk åt att tillverka 1 kg
grekisk yoghurt jämnfört med den turkiska, vilket motivera det något högre
priset.
Båda sorter är kokbara, dock rekommenderar vi att tillsätta yoghurten i slutet av kokprocessen. T.ex. bör grönsaker eller tomatpuré kokas upp eller fräsas före tillsatsen av yoghurt.
Användning av mixer eller matberedare kan förorsaka en tunna konsistens.
Vilken sort man föredra är mest en fråga om personlig smak.
En öppnad burk håller sig minst två veckor i kylskåpet om den sätts tillbaka i kylen snarast efter användning.
My oh my! Det här rätade ut flera frågetecken jag burit omkring på. Jag har helt hejdlöst köpt den som står närmast. Utan en tanke på syra eller torrsubstans. Nu ska jag verkligen se mig för nästa gång .
Haha, en massa info ju!
Jag var mest nyfiken på om den ena var surare än den andra, eller om mina smaklökar ändrats nu när jag är gravid
jag tycker ju att den turkiska är surare på nåt vis
Jopp en är surare, och här i hushållet har jag för mig att det är den turkiska vi tycker. Vi har iaf övergått från gubben till gumman