• MrsLi

Ni som är överviktiga och gjort UL

När jag väntade min son så hade jag kanske 20kg övervikt.
    Vid rutinUL runt vecka 18 sa hon till mig att det kan vara svårt att se tydligt pga övervikten.
    Nu denna gång så har jag kanske ytterligare 10 kilo på mig så jag är nyfiken nu hur det funkar egentligen?

Ni som är överviktiga med iaf 20 kilo.. har det påverkat KUB/NUPP eller köns UL?

• Svar på tråden Ni som är överviktiga och gjort UL
  • KarinN80

Ingen har sagt något till mig om vikten varken på rutin UL eller köns UL. Har haft ett BMI 31

• kengru

Jag fick ofta pikar om just det, under alla mina graviditeter, särskilt under första. Konstigt nog försvann alla såna pikar o svårigheter iom en komplikation i v.24, när jag kom till UAS (Uppsala) hade de inga som helst svårigheter.
    Min personliga uppfattning är att BM mest använder det som en ursäkt för att ge pikar om ens vikt, men vad vet jag. Jag har haft täta ul under alla min grav. o inga svårigheter alls, trotts pikarna.

• skorpiona

Har inte varit nåt problem för mig, haft BMI runt 32 båda gångerna... Har iofs inte så mycket med BMI att göra, utan mest mängden bukfetma! Jag har det mesta runt lår och höft... Men det kan ju finnas de som har BMI under 30 med mycket fett på magen och då har jag förstått att det kan bli problem!

• Bubblan99

Ingen har sagt till mig heller.
    Har ca. 20-23 kilos övervikt, men men...
    Gick upp 8 totalt under graviditeten....men redan i v 18, sa BM på UL att: "här har vi en liten tjej". Borde inte vara ngn problem!
    Lycka till

• Lycklig2012

jag satt ju med en dag under min utbildning och då sa bm till mig att det kunde vara svårare att se tydligt om man var lite rund om magen.. så jag antar att det är så.. knappast någon mening dock att anmärka på direkt till personen i fråga...Ingen kan ju bara *poff* bli smal om magen...

• MrsLi

Jag har ju rätt mycket runt buk och övre magen.
    Vilket även får mig att tänka på hur lång tid det kommer att ta innan jag får en "gravid mage"

• ACAP

De nyare aparaterna för UL är bertydligt bättre. Och det är skillnad bara för en tre år sedan fick jag höra nu när jag var på UL, nu är det mycket lättare att se. Men visst gör det lite skillnad, men vad jag fick berättat för mig var att det inte bara berodde på hur mycket fett man hade utan hur fettet var. Finns visst skillnad, kompaktare fett gör det svårare, sen finns det fett med mycket vätska i som till och med kan göra det lättare......
    Så nu beror det inte bara på hur fet man är utan hur ens fett är , ja jisses.

Vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i famnen.
  • Maria C S 75

Jag fick oxå pikar om det. Gjorde VULi v10 och det var inga problem. Gjorde rutil UL i v19 tror jag och det var inga problem då heller. Gjorde privat UL i v24 och det gick bra det med. Sedan i v42 fick jag pik för det och det var svårt att se. Den kan dock bero på att jag inte hade något fostervatten kvar. Det varierar nog oxå från UL maskin.En annan sak. Du har säkert fått höra att tjockisar får stora barn! Men det stämmer inte alltid! Jag fick ett litet som var tillväxthämmat.

Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Dollars matte

Jag har också ca 20 kg övervikt sen innan, mycket på magen, men det var ingen som sa något om det på rutin-UL. Vi fick väldigt tydliga och bra bilder (finns i mitt Galleri) och det var inga problem att se könet redan då.

Runt v16-17 började man ana att det var en gravidmage och inte bara fläsk, då började jag också få kommentarer från utomstående. Eller som sambon uttryckte det "Den har ju ändrat form i alla fall, den hänger inte lika mycket nu."

alien beräknas anlända 24 november
  • Göteborgsbruden

Jag har 25 kgs övervikt o det var inga problem o se bebben(bild i galleri om du vill titta), dock ville inte bebben vara med på bild, låg på magen o med huvudet vänt inåt Hehe han fick ju flytta lite på magen när han gjorde ulet men annars inga problem.
    Har mest fett på magen för den delen.

Gravid (¯`°?.¸♥ BF 11/11-08 ♥¸.?°´¯)
  • Soffiie

till mig har dem sagt att det är svårare se när man har lite mer hull på magen. att bilden inte blir lika klar och sen har jag gjort bukplastik så jag har en del ärr på magen så det försvårar det hela också. fick komma tillbaxs pga av det och kolla hjärtat en gång till för det var svårt se tyckte läkaren.

• Octobers

Jag fick oxå massa pikar om min bukfetma under hela graviditeten och blev inte heller tagen på allvar när jag fick havandeskapsförgiftning för min BM reagerade inte på att jag gått upp 10 kg på en vecka. Jag hade ju så många kg sen innan.

• Majorna

Jag har väldigt mycket övervikt och mina bilder blev bra.
    Jag drack iofs väldigt mycket innan och kissade inte.
    Bilderna finns i gallerian, kolla om du vill..
    Påpekar någon din vikt, så säg att du ser din kropp dagligen när du duschar och att du är här för att se bebisen och inget annat.

Jag behövde iofs inte säga allt detta men hade det i huvudet redan från början ifall att hon skulle säga något om min kropp..

• MrsLi

Oj många svar det kommit idag

Verkar som det gått bra för alla vid UL så jag har fått upp mina förhoppningar iaf.

En annan sak jag funderade vid övervikt är fostervattensprov och kejsarsnitt.
    Jag är lite nojig inför förlossningen ifall det skulle blir kejsarsnitt och man har en hisklig massa bukfett.
    Är det svårare och snitta?

Och vid fostervattensprov.. är det någon som gjort det här som har övervikt?
    Nålen måste ju ta sig igenom en längre bit så att säga...

• Octobers

Jag akutsnittades och det var inga som helst problem.

• Maria C S 75

Jag var nära akutsnitt och det skulle inte vara några problem enligt dem. Men nu hade jag tur och slapp det. Det blev en massa värkstimulerande, ingen eda och sugklocka på slutet.

Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
  • Flaxa1

Jag har hört att de tar in en extra läkare om de ska snitta någon som är överviktig. Det kan vara svårt att hålla isär magen annars, tydligen.

En annan sak som jag tycker är intressant är att de vid en del sjukhus har operationsbord som bara klarar 90 kg. Hur många gravida är det inte som kommer upp i det? Och hur många män i övriga befolkningen finns det inte som väger över det... ??

• Bambusa

jag gjorde rutin ul i veckan, och har bmi på ca 32 eller nått... och de syndes hur bra som helst!! hade druckigt mkt vatten innan, under många timmar, för de stod de på mitt papper, och de tyckte hon va jättebra... tänkte boka ett privat ultra lite senare med, om ja hittar nånstans i närheten...

Svar på tråden Ni som är överviktiga och gjort UL