• Jenna4

Familjen blir större! Tips på 7-sitsig bil!

Trodde väl aldrig jag skulle bli intresserad av bilar...och ännu mindre skriva en fråga om BILAR här...men nu behöver jag tips.
    Vår familj blir större i början av året- och vi behöver byta till större bil. (min man e ledsen som måste sälja sin pärla BMW 540...)

Ni som har fyra barn eller fler- vad kör ni för bil? Är tacksam om ni kan skriva lite för- och nackdelar med olika bilar/märken.
    Vi ska kika på den nya Subaru....(minns ej vad den heter?) i morgon. Är det kanske ngn här som har den? Vad tycker ni om den?

• Svar på tråden Familjen blir större! Tips på 7-sitsig bil!
  • mogreta

Chevrolet Trans Sport! Uuunderbar!

• SVejsan

Prisklass?

Några av de mer personbilslika är väl:
    Mitshubishi Grandis om du vill he en med trevligt utseende...www.mitsubishimotors.se/grandis
    (sista stolsraden är faktiskt så man kan tränga in vuxna...

Ford S-max (lite trängre sista stolsrad)

Det finns en hel uppsjö av 6-7 sitsiga nu för tiden...

Men det är kanske SUV-stuket ni är ute efter. Tänk dock på alla att allt skall lyftas upp till en högre nivå.... Och personligen så är jag inte riktigt positiv till den imagen sådan utsrålar...( men jag har säkert personliga fördomar)

Vi föll för Grandis... Vi är dock bara 4 i familjen.

• Jenna4

Tack för svaren!
    Som sagt så ska vi kika på Subaru Tribeca 3,0 i dag... det är väl den som min man mest är inställd på. Sedan har han pratat om ngn Volvo också.

Ja, det är sant att det finns några st att välja mellan numera. Som tur är.

• Angelven

Well - i den prisklassen finns det ju mycket att välja på - men Volvo XC90 och tribecan har väl inte "riktiga" säten som säte 6 och 7 ?

Med SUV stuk och lite billigare: nya peugeot 4007 alternativt citroen c-crosser alternativt mitsubishi outlander (inte turbo, den nya).

Det är i princip samma bil, och den har fått fantastisk bra kritik - men det är precis som volvon och subarun bara hjälpsäten längs bak.

Om bränsletörst inte är ett problem och i dom prisklasserna: BMW X5, Land Rover Defender

Förnutiga valet är ju någon av de SVejsan nämnt eller Ford Galaxy/Volkswagen Sharan/Seat Alhambra eller Peugeot 807/Citroen C8/Fiat Ulyssé.

Ett ballt val idag är en Citroen Grand Picasso C4 med maxutrustning - sedan köper ni för mellanskillnaden upp till en Tribeca varsin liten sportig shoppingbil - typ Miata/Barchetta eller liknande (Eller, om maken är BMW frälst, en Z3 begagnad .

• Jenna4

Subarun kändes bra på alla sätt- MEN ett stort minus fick mellansätet. Ett krav som vi har är att barnen själva ska kunna flytta det framåt och kunna kliva in längst bak. (Ett av dom iaf)
    Men tom jag blev galen på det tröga, krångliga sätet!!
    På XC 90 är den tydligare mkt mkt lättare. Ska kika på en sådan.
    Så Subarun fick mkt plus från oss- enda minuset var väl priset och mellansätet. (barnen ville köpa den direkt! )

Jag (och min man) tyckte Mitsubishi Grandis var ful! Så den går bort.

• gutegirl

Vi har fem barn och köpte nyligen en Chrysler Voyager, minbuss. Den har sju platser och bar bagageutrymme tycker jag. Vi köpte en 99:a för ca 50000.

(¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Jenna4

o GUTEGIRL o skrev 2008-07-26 10:23:34 följande:

Vi har fem barn och köpte nyligen en Chrysler Voyager, minbuss. Den har sju platser och bar bagageutrymme tycker jag. Vi köpte en 99:a för ca 50000.
    Den har vi funderat på...men min man gillar inte riktigt den. Han vill väl helst ha en som liknar mer en personbil men som ändå är rymlig....
    (han har sagt att om vi köper en sån behåller han BMW:n...och det vill inte jag! )
  • gutegirl
    Jenna4 skrev 2008-07-26 10:26:22 följande:
    o GUTEGIRL o skrev 2008-07-26 10:23:34 följande:Den har vi funderat på...men min man gillar inte riktigt den. Han vill väl helst ha en som liknar mer en personbil men som ändå är rymlig....(han har sagt att om vi köper en sån behåller han BMW:n...och det vill inte jag! )
    Fast dne vi har ser ju ut som en stor personbil, tycker jag.
  • Jenna4
    Angelven skrev 2008-07-25 18:47:26 följande:
    Ett ballt val idag är en Citroen Grand Picasso C4 med maxutrustning - sedan köper ni för mellanskillnaden upp till en Tribeca varsin liten sportig shoppingbil - typ Miata/Barchetta eller liknande (Eller, om maken är BMW frälst, en Z3 begagnad .
    Haha..kom inte ens med såna förslag...jag vill INTE att ha två bilar...! Han har fått leka ett tag nu...
  • gutegirl

Vi körde en Opel saphira ett tag också, med säten i bagageutrymmet som man kunde fäll upp så att bilen blev sjusitsig. Det var också en trevlig bil.

Svar på tråden Familjen blir större! Tips på 7-sitsig bil!