• Busbellan

I vilken ordning fick era barn sina tänder?

Min dotter på 1 år har haft 4 tänder ganska länge och inga fler har sett ut att vara på väg.
    Men så idag råkade jag se en skymt av något i hennes mun och visst hade det kommit en tand till.

Mamma till Nora, August och Ella
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-24 22:26
    Gahh, råkade skicka innan jag var färdig.

Det hade alltså kommit en tand till, men e nån av de bredvid de andra utan en kindtand!!
    Brukar inte de komma lite senare?
  • Svar på tråden I vilken ordning fick era barn sina tänder?
  • Busbellan

Funderar på om det kan vara så att det saknas några permenenta tänder på henne.
    Jag fick mina mjölktänder i väldigt konstig ordning. Fick andratänderna i överkäken väldigt sent. Sen visade det sig att jag inte har några permenenta tänder där, därför kom även mjölktänderna sent.
    Detta är ju ärftligt så kanske kan det vara så även för dottern.

• Googels

Jag tror de kan komma i rätt olika ordning.

Dottern fick åtta framtänder (4 uppe och 4 nere) innan kindtänderna började komma.

• Busbellan
    Googels skrev 2008-07-24 22:29:25 följande:
    Jag tror de kan komma i rätt olika ordning. Dottern fick åtta framtänder (4 uppe och 4 nere) innan kindtänderna började komma.
    Så har det varit för mina andr också. 4 uppe, 4 nere sen kindtänderna och sist hörntänderna
  • Skorpan2

Tänderna kan komma i helt olika ordning. Trodde ett tag att sonens kindtänder var på väg att komma första av hans tänder och fick då reda på att det är fullt möjligt att de kan komma först även om det inte är speciellt vanligt. Det finns egentligen ingen ordning som tänderna ska komma på, men däremot brukar de i många fall komma i en liknande ordning.

• Maijlo

Min dotter är tretton månader drygt. Hon har en enda tand. Den är uppe till vänster. Hon brås på sin far. Det är ovanligt att få tänder så sent, men så håller de förhoppningsvis längre då också.

• Busbellan
    Maijlo skrev 2008-07-25 08:24:39 följande:
    Min dotter är tretton månader drygt. Hon har en enda tand. Den är uppe till vänster. Hon brås på sin far. Det är ovanligt att få tänder så sent, men så håller de förhoppningsvis längre då också.
    Tror med tänerna håller längre
    Min äldsta dotter fick tänder jättesent och hon började inte tappa sina mjölktänder förren hon var 7,5 år.
  • Maggiepuh

4 uppe och 4 nere brukar komma först, sedan kommer en kindtand på var sida, sedan kommer hörntänderna, sedan 2 års tänderna och till sist 6 års tänderna.

• Tvillingmamma2007

Mina killar på 15 mån har fyra tänder där uppe fram och tre (3!) tänder där nere fram och sen 4 kindtänder var! Jag trodde också att de skulle komma mer i ordning men det är säkert normalt som allting annat är hehe

• ejja81

så olika,,,,min tjej hade bara 4 tänder kvar att få när hon var 11 månader,,,,,,,,,,,

• jennys84

Vår tjej har två framtänder nere. Idag märkte jag att hon har en tand uppe som har spruckit fram, men den sitter väldigt långt ut, som tand nr 3 eller 4 räknat från mitten. Och så är det en på väg på andra sidan uppe, men lika långt ut som den andra. Blev lite orolig först, men det låter ju som det kan bli så på en del barn :)

• Busbellan
    jennys84 skrev 2008-07-26 19:38:56 följande:
    Vår tjej har två framtänder nere. Idag märkte jag att hon har en tand uppe som har spruckit fram, men den sitter väldigt långt ut, som tand nr 3 eller 4 räknat från mitten. Och så är det en på väg på andra sidan uppe, men lika långt ut som den andra. Blev lite orolig först, men det låter ju som det kan bli så på en del barn :)
    Ja, just så har jag sett nån gång på nåt barn. Ser anska kul ut faktiskt, lite vampyrvarning
  • jennys84
    Svar på #11
    Ja hon kommer att se ut som en liten vampyr faktiskt :)
Svar på tråden I vilken ordning fick era barn sina tänder?