• miamicke

ultimatum!!!!

har en liten funderan. jag o min sambo har ett barn 3mån ihop o han har en dotter på6 som bor hos oss. fram till för 4 mån sen har hans dotter bott hos oss på heltid för hennes mamma fick ett vick i annan ort o hon svor att de bara va på prov, hennes pojkvänn bor där me. i ett halvår. o de va ett jävla liv att dottern skulle byta adrss till ossmm. nu har hon fått förlängt till dec sen till maj. jag personligen har inget emot att styvdottern bor hos oss men jag tycker att vi hela tiden måste rätta oss efter mamman när hon kommer o hon ska ha storhelgerna.. jag har ställt ett ultimatum på min man o hoppas att han ställer de vidare. antingen flyttar mamman hem o tar hand om sin dotter varannan vecka som de har vatt innan o funkat kanon. eller skriver hon över vårdnaden på min sambo så vi bestämmer. jag tycker att har man satt ett barn till världen så tar man hand om de. ibland går de ju givetvis inte men så e inte detta fall. hur hade ni gjort de e ju lite pyssel för min sambo nu när hon börja skolan o allt

• Svar på tråden ultimatum!!!!
  • mrztigger

jag kan förstå lite vad du känner men varför skriva över hela vårdaden på din man?
    vad gör det om dom har delad vårdad?

man behöver inte rätta sig efter vad mamman säger bara för att det är delad vårdnad.

ett avtal borde skrivas mellan dem istället så allt blir så pass bra som möjligt

• Zaria

Förstår också litegrann,men som "bonusmamma" har du inte rätt att ställa några ultimatum alls,och dessutom är det nästan omöjligt för pappan att få ensam vårdnad såvida inte mamman samtycker. Dessutom har umgänget inget med vårdnaden att göra.

Vad tycker pappan?

• miamicke

jo jag har visst rätt att ställla ultimatum eftersom det inte bara handlar om syvdottern o hennes mamma utan om min man vår son o mig oxå. men men han sa till henne idag att hon fick flytta hem el skriva över vårdn. hon blev skitpist o satte sig i bilen o smällde igen dörren. nu kommer de ta ca en mån innan hon får träffa sin dotter. hon sa oxå att man inte behöver ta så allvarligt på förskoleklass. hallå e hon störd dom har ju närvaro plikt där me. de va hon som lämnade sin egen dotter för att ta hand om andras barn. en sån mamma ska enligt mej inte ha barn.

• mrztigger

fast det är INTE närvaro plikt på förskoleklass... det är helt upp till föräldrarna om dom vill att barnen skall gå det lr inte.

sedan förstår jag fortfarande inte varför din man skall ha full vårdnad?

• Zaria
    miamicke skrev 2008-08-03 20:54:54 följande:
    jo jag har visst rätt att ställla ultimatum eftersom det inte bara handlar om syvdottern o hennes mamma utan om min man vår son o mig oxå. men men han sa till henne idag att hon fick flytta hem el skriva över vårdn. hon blev skitpist o satte sig i bilen o smällde igen dörren. nu kommer de ta ca en mån innan hon får träffa sin dotter. hon sa oxå att man inte behöver ta så allvarligt på förskoleklass. hallå e hon störd dom har ju närvaro plikt där me. de va hon som lämnade sin egen dotter för att ta hand om andras barn. en sån mamma ska enligt mej inte ha barn.
    Pappan har rätt att ställa ultimatum till biomamman,inte du.
    Sedan har biomamman rätt det är inte närvaroplikt i fsk klass.

Sedan undrar jag fortfarande varför pappan skall ha hela vårdnaden? iofs är risken inte speciellt stor att han kommer att få det om mamman inte vill det.
  • FrökenHoppsan

Jag som själv är bonusmamma kan helt förstå din syn på saken. Man ställer upp i vått å torrt, men enligt andras mening har man aldrig rätt att bestämma ngt när det väl kommer till kritan! Sålänge du å ditt barn e inblandade, vilket ni är då ni alla tillhör samma familj, så tycker jag att du ska stå på dej med dina funderingar! Utan att för den skull bli osams med biomamman.. Lycka till!

• Ingelalalala

Jag tror att du har missförstått det här med vårdnad lite grann. Mammans umgänge påverkas inte av ifall hon har vårdnad eller inte. Hon har samma rätt till umgänge även utan vårdnad.

Generellt brukar man väl säga att för att bryta upp en gemensam vårdnad så krävs missbruk, misshandel eller grava samarbetssvårigheter. Skulle din man dra igång en tvist om att han vill ha ensam vårdnad enbart utifrån prestige och för att sätta mamman på plats, så leder det nog bara till att han framstår som en mycket olämplig vårdnadshavare själv.

• FrökenHoppsan

Nej, delad vårdnad är väl nog det som är bäst för alla, speciellt barnen, det var inte just det jag menade när skrev att hon skulle stå på sej.
    Men om biomamman har barnet boende hos pappan heltid, så ska ju det då inte ändå inverka på storhelger tillexempel. Då måste man ändå kunna turas om, varannan jul o.s.v lika som man gör om barnet bor större delen hos mamman..

• Snurre Sprätt

med ensam vårdnad är det lättare att få saker gjorda fortare. Har man gemensam vårdnad så måste man ha bådas samtycke o underskrift vilket kan bli svårt då de bor långt ifrån varandra.

Svar på tråden ultimatum!!!!