• Anonym

    Orolig över Xanor.

    Jag är orolig över min sambo som tagit en överdos xanor och alkohol för ett tag sedan.

    Har fått veta att han har tillgång till drygt 70 Xanor. Hur kan en läkare skriva ut mer tabletter som man överdoserat?

    Kan 70 (0,5 mg)Xanor vara en dödlig dos?

  • Svar på tråden Orolig över Xanor.
  • Joelbitar

    Kort svar:
    Ja.

    Långt svar:
    I kombination med alkohol är alla bensodiazepiner dödliga (läs: kan leda till andningsdepression). Xanor räknas ofta som den starkaste och i missbrukarkretsar bästa benson och föredras av många framför andra läkemedel i samma kategori så som valium och rohypnol. Xanor lindrar väldigt effektivt ångest och är en mirakelmedicin, däremot tycker jag att man på grund av vanebildningen absolut inte ska skriva ut det till någon innan åtminstone 5 år av misslyckad samtalsterapi.

    Det är alltså det tyngsta beroendet att fimpa vi snackar om här, man brukar räkna med lika många månader avtändning som man har använt Xanor i år.

    Och så här kan avtändningen se ut:




    Hur länge har din karl tagit benso och framförallt mot vad?

  • Anonym

    Diagnosen är panikångest, ångest och depression..men det är väl mot själva ågesten dom ska hjälpa.

    Tar dom bara vid behov. Åt dom januari-april.

    Började må sämre igen för nån månad sedan och äter vid behov sedan dess.

    Helt sjukt att det skrivs ut ytterligare tabletter till en som överdoserat.

  • Joelbitar

    För att svara på din andra fråga angående läkarens recept. Bensodiazepiner är extremt svåra att överdosera till dödlig grad utan hjälp av andra droger. Däremot är det ganska enkelt att överdosera benson med hjälp av drogen etanol vilket läkaren med all säkerhet har informerat din man om att inte dricka medan han står på Xanor.

    Vilka alternativa metoder till utskrift föreslår du? Att man ska skriva ut ett piller i taget och tvinga patienten att besöka apoteket på daglig basis? Det skulle nog inte fungera särskilt bra med tanke på antalet patienter. Man får nog i fortsättningen också helt enkelt lita på att man använder medicinerna till det de är utskriva för och inte till att berusa sig själv för nöjes skull.

  • Anonym

    Nej det går ju inte göra såmycket. Måste ju vara jobbigt o få utportionerat varje dag.

    Jag fick höra att läkaren bara sagt "och du, ta det lugnt med alkohol o tabletter i fortsättningen."

    Jag kan inget om sånt här, är bara orolig.

  • Joelbitar

    Sedan finns det ju så klart läkare som är lite väl glada i receptblocket men när systemet fungerar som det ska blir de granskade av apotekarna och varnade/anmälda vid upprepade onödiga utskrifter.

  • Joelbitar

    Xanor är narkotikaklassat och om du får påhälsning av polisen utan recept kan du räkna med straffpåföljd därefter.

  • Anonym

    Oj okej.

    Nu hade jag ju inte tänkt smaka dom...men det kan ju vara bra o veta.

    Om han kör bil med dom i kroppen då? Då åker han inte dit för drograttfylla?

    Man får ju själv avgöra om man kan köra.

  • bumsi

    Jag jobbar inom psykiatrin och har vi daglig medicindelning för de som har suicidrisk.
    Prova med att skaffa ett medicinskåp som bara du har nycklarna till och dela sen ut det antal piller han får ta som max varje dag. Fungerar det inte så ta kontakt med kommunpsykiatrin och be om hjälp!

  • Joelbitar

    Som du säger har han själv ansvaret att bedöma om hans körförmåga är påverkad eller inte.

    "Vid behandling med Xanor/Xanor Depot kan reaktionsförmågan nedsättas. Detta bör beaktas då skärpt uppmärksamhet krävs, t ex vid bilkörning.

    Du är själv ansvarig för att bedöma om du är i kondition att framföra motorfordon eller utföra arbete som kräver skärpt vaksamhet. En av faktorerna som kan påverka din förmåga i dessa avseenden är användning av läkemedel på grund av deras effekter och/eller biverkningar. Beskrivning av dessa effekter och biverkningar finns i andra avsnitt. Läs därför all information i denna bipacksedel för vägledning. Diskutera med din läkare eller apotekspersonal om du är osäker."

    FASS om Xanor:
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

  • Anonym

    Bumsi82: Då borde väl du veta om ca 70 0,5 mg är en dödlig dos.

    Ska skaffa nått så jag har koll på detta. Blir ju orolig.

  • Joelbitar
    Anonym skrev 2008-07-25 07:40:30 följande:
    Bumsi82: Då borde väl du veta om ca 70 0,5 mg är en dödlig dos.Ska skaffa nått så jag har koll på detta. Blir ju orolig.
    LD-50 (värdet då 50% av försöksdjuren avlider) för alprazolam (den aktiva substansen i Xanor) är 1020mg/kg via oral administrering i möss. Man kan bara anta att värdet är något liknande i människor vilket innebär att det din man har inte är någonstans i närheten för att det ska vara en dödlig dos. Däremot i kombination med andra droger (t,ex alkohol) kan det räcka med betydligt lägre doser än vad din man har.
    Han kan förmodligen också ha ihjäl sig själv om han använder kanyl istället för att svälja Xanoren.
  • Anonym

    Okej Tack för hjälpen.

    Ska sätta mig o läsa på lite nu.

  • bumsi

    TS: 0,5mg är ju en relativt låg dos men tillsammans med stor mängd alkohol kan 70st * 0,5mg vara en dödlig dos. Men tar man alldeles för många blir kroppen (för det mesta) förgiftad och man spyr då upp tabletterna igen. Men viktiga organ kan ändå skadas och slås ut. Jag rekommenderar starkt att skaffa medicinskåp, både för din och din sambos skull!

    Får man fråga vad det är för läkare som skriver ut 70st tabletter till en som tagit en överdos?? Våra klienter har all sin medicin inlåst i medicinskåp som enbart vi och hemsjukvården har nycklar till. Medicindelning varje dag för att minska risken för suicidförsök, dock kan man ju inte veta om de sparar för senare försök men om man känner personen märker man ju att de inte mår bra.

  • Anonym

    Han fick recept på 200 stycken av en läkare på psyk. Detta var 5 dagar efter överdosen.

  • bumsi

    Men jag har för mig att det måste gå ett tag mellan uttagen så han kan nog inte få ut 200st på en gång.

    Vet läkaren om att han tog en överdos? Jag tycker i alla fall att du ska prata med din sambo om hur orolig du är och ev. följa med honom till läkaren för att få svar på dina frågor.

    Men jag skulle rekommendera medicinskåp för er bådas skull!

  • iwantababie

    va fan...jag får bara 20/gång sen måste jag vänta i 20 dagar innan jag kan få nya...fattar inte hur sjukvården är funtad?! jag vill ha fler så man slipper springa till apoteket var 20de dag när det behövs...(inte ofta jag hämta ut så ofta men ändå)

Svar på tråden Orolig över Xanor.