• Ziitoo

Om jag lämnat studieförsäkran hos CSN...

och sen ser på min utbetalningsplan när pengarna kommer, betyder det då att csn fått uppgifter från skolan? eller räcker "mina ord"?

• Svar på tråden Om jag lämnat studieförsäkran hos CSN...
  • Snorkis

Skolan skickar sina uppgifter till CSN när du har varit i skolan första dagen...Så enbart dina ord räcker inte...

• Ziitoo
    Ziitoo skrev 2008-07-25 07:43:01 följande:
    och sen ser på min utbetalningsplan när pengarna kommer, betyder det då att csn fått uppgifter från skolan? eller räcker "mina ord"?
    Kan tillägga att jag pluggar på distans. Så går ju inte i skolan på det viset. Men jag syftade på nu, när jag fått utbetalningsdatum(börjar studera på måndag) om mina ord räcker eller om csn fått uppgifter från skolan.
  • raspberryrevolution

Men du registerar väl dig på kursen på mågot vis, typ första dagen att man är i skolan då? eller?

• Ziitoo
    raspberryrevolution skrev 2008-07-25 08:04:26 följande:
    Men du registerar väl dig på kursen på mågot vis, typ första dagen att man är i skolan då? eller?
    Nixl, inget mer än att jag startar kursen i mitt studierum. Så det räknas väl kanske som en "registrering".
  • raspberryrevolution

ja och då borde ju skolan se att du startat och därmed skickar in till CSN, men jag skulle nog ringt skolan och kollat.

• Ziitoo
    raspberryrevolution skrev 2008-07-25 08:09:38 följande:
    ja och då borde ju skolan se att du startat och därmed skickar in till CSN, men jag skulle nog ringt skolan och kollat.
    Ska ringa antagningsenheten idag tänkte jag. Tänkte bara ändå om någon visst.
  • Annamaja

Som ovan skrev. Dom skickar från skolan ett försäkran ocskå på att du börjat där efter första skoldagen. De brukar sen ta en vecka eller 2 efter skolan börjat innan pengarna kommer

• Annamaja

De funkar nog så att dom skickar från skolan efter att du börjat, men ring och fråga för säkerhets skull

• tjenixen
    Annamaja skrev 2008-07-25 08:13:07 följande:
    Som ovan skrev. Dom skickar från skolan ett försäkran ocskå på att du börjat där efter första skoldagen. De brukar sen ta en vecka eller 2 efter skolan börjat innan pengarna kommer
    jag registrerar mig en vecka innan skolstart och skolan meddelar sedan CSN och så vips på ett par dagar sitter pengarna på mitt konto. Smidigt.
  • Ziitoo

Ska ringa och kolla. För jag har fått ett utbetalningsdatum redan och det är på måndag, då kursen börjar.

• lisalove
    Ziitoo skrev 2008-07-25 08:18:11 följande:
    Ska ringa och kolla. För jag har fått ett utbetalningsdatum redan och det är på måndag, då kursen börjar.
    Har du fått ett sånt datum, så behöver du väl inte kolla. Då kommer ju pengarna.
  • Ziitoo
    lisalove skrev 2008-07-25 17:41:56 följande:
    Har du fått ett sånt datum, så behöver du väl inte kolla. Då kommer ju pengarna.
    Ja men kan ju vara bra att veta. Jag har inte fått svar från skolan via brev nämligen.
  • lisalove
    Ziitoo skrev 2008-07-25 17:45:13 följande:
    Ja men kan ju vara bra att veta. Jag har inte fått svar från skolan via brev nämligen.
    jo absolut
  • tjenixen
    lisalove skrev 2008-07-25 17:41:56 följande:
    Jag har också utbet.datum men måste ändå registrera mig varje termin för att pengarna ska betalas ut.
  • Ziitoo
    tjenixen skrev 2008-07-25 19:16:30 följande:
    Jag har också utbet.datum men måste ändå registrera mig varje termin för att pengarna ska betalas ut.
    Okej. Jag ringde CSN och förklara och skolan skulle anta mig sa dom så fort dom fått betyg från tidigare kurs. Innan kan dom inte göra det. Och det visste inte jag för kommunen här delar ut SÅ DÅLIG INFORMATION.
  • lisalove
    tjenixen skrev 2008-07-25 19:16:30 följande:
    Ja, jo det måste man ju, men jag trodde att hon gjort det.
  • Meline

Det brukar vara så att de kräver bekräftelse från skolan också.
    Även om de har satt ett datum så kan det datumet komma att skjutas upp ifall de inte har fått in alla uppgifter. Har hänt mig många gånger, de skjuter på utbetalningen en dag hela tiden fram till det att de fått in alla uppgifter.

• tjenixen
    Meline skrev 2008-07-25 20:05:57 följande:
    Det brukar vara så att de kräver bekräftelse från skolan också. Även om de har satt ett datum så kan det datumet komma att skjutas upp ifall de inte har fått in alla uppgifter. Har hänt mig många gånger, de skjuter på utbetalningen en dag hela tiden fram till det att de fått in alla uppgifter.
    ja, precis. jag lämnar in min studieförsäkran och sen ska skolan bekräfta att jag börjar utbildningen och sen kommer pengarna från CSN. Men här har det funkar smidiigt i drygt 3 år nu.
  • Ziitoo

Här funkar det inte smidigt då kommunen är otroligt sega, dom skickar ut brev en vecka efter kursstart osv. Och som nu, jag fick ingen som helst förklaring till varför jag inte fått något besked. Dålig stil!

• tjenixen

Trist när det är så. Här pluggar jag vid universitetet och de har skött allt helt ok.
    Man är ju ofta beroende av att få pengar varje månad och för att planera så är det ju en fördel att veta när de dimper ner.

Ziitoo skrev 2008-07-25 21:56:22 följande:
    Här funkar det inte smidigt då kommunen är otroligt sega, dom skickar ut brev en vecka efter kursstart osv. Och som nu, jag fick ingen som helst förklaring till varför jag inte fått något besked. Dålig stil!
Svar på tråden Om jag lämnat studieförsäkran hos CSN...