• murreior

När upptäckte ni utvecklinsstörning hos erat barn?

Har en dotter med troligt kromosom fel, och det brukar ju ofta medföra utvecklingsstörning av någon grad.
    Hur tidigt kan man upptäcka det?
    Hon är nu ca 2mån och beter sej som vilken bebis som helst. Hon fäster blicken och söker ögonkontakt, hon kniper med sina små händer och sparkar med benen, hon lyfter huvudet när hon ligger på mage osv.
    Fast man märker kanske inte något så här i början, det kommer väll senare?

• Svar på tråden När upptäckte ni utvecklinsstörning hos erat barn?
  • FemaleX

Svarar fast jag är dåligt insatt.
    Min son har autistisk syndrom och detta märktes när han var ca2 år. Vet ej vad som orsakat detta om det är genfel eller annat.

Men för att vara på säkra sidan så kan du diskutera med din dotters läkare och be att de testar så du vet säkert vad det kan vara och sedan kan man ju läsa mer om vad ev. kromosomfel har för konsekvenser. Vissa kromosomfel gör t ex att man mentalt utvecklas som vanligt men att man kan ha fel på t ex fortplatningsorganen som t ex Turnes syndrom hos kvinnor.
    Lycka till

• murreior
    Svar på #1
    Jag glömde berätta att de håller på att försöka hitta en syndrom bild på henne. Hon har ett lite eget utseende så som.
    *Små sneda ögon
    *Små lågt sittande öron
    *Fyrfinger fåra
    *Lite egen huvudform
    *Gomspalt
    Hon är även testad för de vanligaste syndromen, och de testen var negativa. De har även räknat kromosomerna och de stämmer till antalet, så de vet inte vad det är.
  • HOCHM

Vi började misstänka att något var fel när hon var ca 6 månader. Men BVC tog oss inte på allvar. Tog själv kontakt med sjukhuset när hon var 10 månader för hennes ögonskelning. Då fick vi bekräftat att något var fel. Hon är idag 10 år, gravt utvecklingsstörd, men ingen diagnos än.

• Mamma till tre kottar
    HOCHM skrev 2008-07-28 15:56:41 följande:
    Hon är idag 10 år, gravt utvecklingsstörd, men ingen diagnos än.
    Är inte utvecklingsstörning en diagnos?
  • HOCHM

Hon har ett syndrom som dom inte hittar ett namn på... utvecklingsförsening är en del av symtomen.

Mamma till tre kottar skrev 2008-07-29 10:53:02 följande:

Är inte utvecklingsstörning en diagnos?
  • LV2

Jag har en son som är 4år vi har fått veta att han är lindrigt utvecklingstörd vi och förskolan misstänkte att han inte var som sin jämnåriga när han var 2 år vi gjorde den första bedömmningen hos en barnpsykolog när han var 3år och nu en när han är 4år. Vi ska gjöra en till när han är fem för att se om han skulle kunna klara av att gå i en vanlig klass eller om han behöver gå i en särskola

• Mamma till tre kottar
    LV2 skrev 2008-07-30 09:58:15 följande:
    Vi ska gjöra en till när han är fem för att se om han skulle kunna klara av att gå i en vanlig klass eller om han behöver gå i en särskola
    Nja, det är väl så att ni ska göra ett test till för att bekräfta utvecklingsstörningen och att han har rätt att gå i särskola. Om han behöver gå i särskola har inget med hans utvecklingsnivå att göra. Det han med de aktuella skolornas förmåga eller oförmåga att göra. Kolla in gamla skoltråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m32225582.html

Vår son HAR en utvecklingsstörning, men har aldrig genomgått några test för att ta reda på nivån. Det är högst sannolikt att han har en måttlig utvecklingsstörning och det märktes rätt omedelbart (vi hade en tvilling att jämföra med).
  • Natali84

Min dotter utvecklades normalt så som beby och inget märktes, Hon var 2 år och 6 mån när jag fick diagnos

• mclo

Är själv mamma till en son med en ovanlig kromosomavvikelse, Det syns inte på sonen, men hans utveckling ligger ett halvår efter och han är idag 1.2år. Läkarna testade sonen för kromosomavvikelse men det var inte förrän dom gjorde ett test för de ovanliga då dom upptäkte det.

Svar på tråden När upptäckte ni utvecklinsstörning hos erat barn?