• Anonym (stina-lisa)

DET SVIDER!!!! Jättejobbigt vet inte vad jag ska göra :(

Jag är gravid i åttonde månaden och fram tills NU har jag och min sambo haft ett mycket bra sexliv under hela graviditeten! Men så förra veckan när vi skulle ha sex, ja då sved det i själva "ingången" och var inte kul alls. Och idag så sved det också på samma sätt!! Svider även en stund efteråt och sen går det över.
    Blött blir det ju så jag fattar inte vad problemet är, och glidmedel använder vi också ibland..

Hade såhär en gång förut för många år sen, när jag åt p-piller, så fort jag slutade med dem så försvann problemen. Jag kan ju inte "sluta" vara gravid och nu vet jag inte vad jag ska göra, blir helt förstörd och är skiträdd att jag är "förstörd" för livet där nere..

Jag tror inte att jag har svamp, borde jag behandla mot det för att testa?

Det här förstör vekligen min vardag, jag blir så deppig... :(

• Svar på tråden DET SVIDER!!!! Jättejobbigt vet inte vad jag ska göra :(
  • Anonym

tror det är svamp du har.. och du kan behandla de med medicin som finns receptfritt på apoteket..

• Anonym (stina-lisa)
    Anonym skrev 2008-07-25 11:26:48 följande:
    tror det är svamp du har.. och du kan behandla de med medicin som finns receptfritt på apoteket..
    kan man ha svamp utan att det kliar? har ju haft det 100 ggr förut men nu var det massa år sen sist..  vad ska jag som är gravid använda? bara kräm eller vagitorier?

tänk om svampmedicin förvärrar problemen?
  • Anonym (same)

Har detsamma fast jag är nygravid,snart vecka 7 bara och igår efter sex sved det ngn timme efter sexet och gjorde ont när jag kissa men det upphörde.

Kliar inte där nere och har inga onormala flytningar

• Anonym (jobbigt)

Jag har haft svamp utan att det kliade, det yttrade sig precis som du beskrev det - kom faktiskt på att det sved när jag och min man hade sex. Jag köpte Canesten (det enda medlet jag använder, jag vägrar Pevaryl) och smorde, det gick bort nästan med en gång.

• Anonym (stina-lisa)

precis som MIG! fattar inte hur det bara kan vända så fort.. vad hände med mitt underliv?!?!? så otroligt jobbigt och jag går och tänker på det hela tiden..

• Anonym

Anonym (stina-lisa) skrev 2008-07-25 11:30:50 följande:

vad ska jag som är gravid använda? bara kräm eller vagitorier?tänk om svampmedicin förvärrar problemen?
    Du kan använda Pevaryl, både kräm och vagitorer finns i samma förpackning. Men du ska inte använda införingssticka om det medföljer utan bara använda fingrarna.
  • Anonym (stina-lisa)
    Anonym (jobbigt) skrev 2008-07-25 11:37:26 följande:
    Jag har haft svamp utan att det kliade, det yttrade sig precis som du beskrev det - kom faktiskt på att det sved när jag och min man hade sex. Jag köpte Canesten (det enda medlet jag använder, jag vägrar Pevaryl) och smorde, det gick bort nästan med en gång.
    verkar som om jag ska ta mig en tripp till apoteket idag då.. jag får helt enkelt prova med canesten salvan, får väl "peta" in den eller vad man ska säga..
    Är så orolig att den ska förvärra bara.. typ sabba mina slemhinnor, men jag håller tummarna föratt den funkar. Läste i nån annan tråd att man ska använda olivolja när man tvättar sig i underlivet.. kanske ska köpa det också..
  • Anonym (jobbigt)

Förresten, kolla upp Canesten pa www.fass.se, där står det om du kan använda det vid graviditet. Jag är gravid och smörjer med Canesten för tillfället Det enda det står är att man inte ska köpa krämen med applikator som man för upp utan vagiatorer eller kräm utan applikator. Tror inte att de vill att man ska sticka upp en massa hårda saker där. Men läs själv så att det blir rätt.

• Anonym (stina-lisa)
    Anonym (jobbigt) skrev 2008-07-25 11:40:20 följande:
    Förresten, kolla upp Canesten pa www.fass.se, där står det om du kan använda det vid graviditet. Jag är gravid och smörjer med Canesten för tillfället Det enda det står är att man inte ska köpa krämen med applikator som man för upp utan vagiatorer eller kräm utan applikator. Tror inte att de vill att man ska sticka upp en massa hårda saker där. Men läs själv så att det blir rätt.
    will do :) tycker det är så jobbigt att använda sånnadär vagitorier, dom där tre dagarna känns som 30 dagar :)
  • Anonym (stina-lisa)

på fass stod det att vagitorier som man för upp med fingrarna är att foredra framför kräm.. jag frågar på apoteket men det är nog bäst att köra båda in case of..

• Anonym (jobbigt)

Det kom jättefort på mig med! Och det svider något hemskt, usch fy, hellre att det kliar än svider. Hela dagarna blir förstörda innan man får bukt med det. Som tur är så kändes det bättre med en gång då jag började kuren så jag håller tummarna att det blir så för dig med.

Mina slemhinnor har aldrig blivit sabbade av Canesten däremot av Pevaryl så det använder jag aldrig igen.

• ann0rlunda

Eller så kanske det bara är dåligt ph-värde?

• Anonym (jobbigt)
    Svar på #10
    Ja fråga där det är bäst, jag brukar bara ha krämen på "utsidan" och vagiatorer på insidan. Det är ju lite knöligt att föra på kräm på insidan, haha.
  • Anonym (stina-lisa)
    Anonym (jobbigt) skrev 2008-07-25 11:45:32 följande:
    Det kom jättefort på mig med! Och det svider något hemskt, usch fy, hellre att det kliar än svider. Hela dagarna blir förstörda innan man får bukt med det. Som tur är så kändes det bättre med en gång då jag började kuren så jag håller tummarna att det blir så för dig med. Mina slemhinnor har aldrig blivit sabbade av Canesten däremot av Pevaryl så det använder jag aldrig igen.
    jag har aldrig använt pevaryl då jag har hört att canesten ska vara "mildare" på nått sätt,(JAG ÄR väldigt rädd om mitt underliv då jag förut inte kunde ha sex på 2 månader pga av att det sved, och inget hjälpte och ingen gyn visste vad det var och inte  förrän jag slutade med mina p-piller försvann problemen)
    Emelie88 skrev 2008-07-25 11:47:13 följande:
    Eller så kanske det bara är dåligt ph-värde?
    ja du igen aning vad det är, ska testa mot svamp,, funkar inte det så vet jag inte vad jag gör.. lactal kanske..
    Anonym (jobbigt) skrev 2008-07-25 11:47:51 följande:
    Svar på #10Ja fråga där det är bäst, jag brukar bara ha krämen på "utsidan" och vagiatorer på insidan. Det är ju lite knöligt att föra på kräm på insidan, haha.
    haha ja det kanske är ett projekt i sig ;)
  • Anonym (jobbigt)
    Svar på #14
    Jag är också väldigt rädd om mitt underliv, nästan för försiktig ibland tror jag! Men när man vet hur ont det kan svida så...
  • Anonym (stina-lisa)
    Anonym (jobbigt) skrev 2008-07-25 11:56:05 följande:
    Svar på #14Jag är också väldigt rädd om mitt underliv, nästan för försiktig ibland tror jag! Men när man vet hur ont det kan svida så...
    man kan fan inte vara nog försiktig :) det förstör så mycket att ha ont just där.
  • Linsis

Jag hade oxå så när jag var gravid. Inte kul! Det var inte svamp, utan min bm trodde att det helt enkelt berodde på att man har känsligare slemhinnor när man är gravid. Jag fick tipset att inte använda tvål i underlivet och att smörja med olivolja istället.

• Anonym

Har också haft sveda vid sex men inga andra svamp-relaterade problem. Tyvärr har det hållit i sig hela graviditeten så sexlivet har varit långt ifrån på topp. Jag testade förut och behandlade med pevaryl trots att jag inte hade några symptom på svamp men fy sjutton vad det sved då....trodde jag skulle dö.

Har insett nu att jag troligen har känsliga slemhinnor och det bara är att bita ihop och stå ut.

• Anonym (stina-lisa)
    Linsis skrev 2008-07-25 13:42:55 följande:
    Jag hade oxå så när jag var gravid. Inte kul! Det var inte svamp, utan min bm trodde att det helt enkelt berodde på att man har känsligare slemhinnor när man är gravid. Jag fick tipset att inte använda tvål i underlivet och att smörja med olivolja istället.
    Anonym skrev 2008-07-25 14:42:39 följande:
    Har också haft sveda vid sex men inga andra svamp-relaterade problem. Tyvärr har det hållit i sig hela graviditeten så sexlivet har varit långt ifrån på topp. Jag testade förut och behandlade med pevaryl trots att jag inte hade några symptom på svamp men fy sjutton vad det sved då....trodde jag skulle dö. Har insett nu att jag troligen har känsliga slemhinnor och det bara är att bita ihop och stå ut.
    låter som om ni två har exakt samma som mig.. men det är så konstigt att jag inte haft så förrän NU, nu är jag 6 veckor från BF.. jätteskumt!
    Har köpt canesten idag, men jag ska avvakta med den, kanske inte använder den alls, det KÄNNS inte som svamp, visst har jag flytningar, men de känns om grav-flytningar och det kliar inte. Det är bara den där svedan. Köpte olivolja idag som jag ska använda när jag duschar. Hoppas det hjälper! ska prova på att sexa lite i helgen tror jag och då HOPPAS jag att det blir smärtfritt :)
Svar på tråden DET SVIDER!!!! Jättejobbigt vet inte vad jag ska göra :(