• Magicmum

Sam som flicknamn?

Min man och jag diskuterar namn flitigt och just nu är vi inne på Sam. Min man, som kommer från England, vill att vi ger barnet namnet Sam oavsett kön.
    I Englande fungerar det ju för både pojkar och flickor, men jag vet inte om det är lika vedertaget här.

Tycker ni att namnet Sam kan fungera som flicknamn?

• Svar på tråden Sam som flicknamn?
  • Loren

I USA, där jag bott innan, är det ju Samantha i såfall och så kallas man Sam. Tycker personligen bara att det funkar om man har ett efternamn som matchar, dvs inte typ Karlsson eller Bergström.

• siamesen

Japp! Kan Charlie Sheen sa kan val ni med, tycker jag.

• Xtinaa

Jag tycker på något sätt att Sam som flicknamn låter finare
    om man utalar det engelskt och Sam som pojknamn låter
    bättre med svenskt uttal.
    Men det funkar nog vilket som.

• Xtinaa

Denise Richards äldsta dotter heter ju Sam.

• AiramE

Läste precis Se och Hör och såg då att Denises äldsta dotter hette det : )

• nattuggla

För mig är nog Sam ett pojknamn

• Havanna

Sam är ett pojknamn i mina öron, annars ett smeknamn på en flicka!

• Heather

Min åsikt är att Sam e ett smeknamn.
    Barnet "bör" döpas till antingen Samuel eller Samantha och sen kan det utan vidare kallas Sam! Vare sig det är en pojke eller flicka...

• Alec

min syster kallas för Sam tom Samson, det känns mer som ett smeknamn. Men samtidigt min son heter Bill, vilket också är ett smeknamn, och det fungerar!

• Norrlandsmorsan

Trodde bara Sam var ett pojknamn ...

Nu bor ni i Sverige så det är nog lätt att de tolkas som pojknamn här

Mamnet var fint ändå

• vivaldi

Jag tycker det är ett fint namn, men risken är väl att folk i Sverige utgår från att det är en kille och att folk i England utgår från att hon egentligen heter Samantha (inte alls lika fint enligt mig!).

Annars tycker jag att Sam är mycket finare än Samuel och fungerar självklart som namn till en kille! Det kan säkert vara ett smeknamn för Samuel, men är precis lika mycket ett "eget" namn (har tidigare delat namnsdag med just Samuel).

• Hanny

Jag tycker det låter väldigt fint både på pojke och flicka. Ett väldigt gulligt namn!

• Minttu

Tycker också att det är fint till både och precis som Kim!!!

• sanne77

finns 43stk i sverige av dem så har 16stk de till tilltalsnamn.

jag tycker de är fint

• mikalala

Tycker sam är jättefint som tjejnamn sen så skadar det kanske inte när hon söker jobb heller

Svar på tråden Sam som flicknamn?