• zuba

Några frågor om Brio Happy

Vi funderar på att köpa en Brio Happy med compactchassi och hårdlift. Jag skulle gärna vilja höra lite åsikter från er som har erfarenhet av den här vagnen, vilka för- och nackdelar är den, är den smidig eller svårkörd i förhållande till andra fyrhjulsvagnar utan svängbara hjul, är den väldigt tung med sina 13 kg osv?

Till vagnen finns ingen sittdel (den är begagnad) så jag funderar på att köpa till en sådan längre fram, är det någon som vet om man kan göra det? Vad kan en sittdel i så fall kosta? Kan även passa på att fråga ungefär när man brukar byta ut liggdelen mot sittdel? Min bebis kommer i slutet av september.

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Några frågor om Brio Happy
  • Krabbolina

min rekommendation är att gå till en barnvagnsaffär, kläm och känn på vagnarna. Fäll ihop och be att få se vagnen med sittdel osv. Vi var och kika igår och den vagn jag var sugen på från början (emmaljunga edge duo combi) åkte genast bort från listan för man kunde inte fälla ihop den med liggdelen på. Utan man fick ta av hela liggdelen sen fälla ihop vagnen och lasta in allt i bagaget.
    Istället fastna vi för en Emmaljunga city cross som är en liggvagn med fullt liggläge, till den köper man en lift eller citykorg. Citykorgen ska jag inte ha för jag tror inte man kan fälla ihop vagnen med den på. Utan det blir nog en typ av mjuklift.

• saris

Fjädringen med det chassit gillade inte jag, den var rätt stum vi har teleskop. Är jätte nöjd med vår vagn. Men gå till affären och kläm på vagnen.

• saris

Vi började med sitt delen när han var 3 mån, då ville han upp mer. Vi hade mjuklift till vår vagn.

• Lorelei

Vi har happy med teleskopchassi (ej kompakt). Älskar den. Hade en emmaljunga sist som jag inte var nöjd med.

Den är lättkörd och jag upplever den inte som tung alls. Bra gung i chassit (dock klassiska). Betydligt lättare att köra än ceroxen vi hade innan.

Vågar inte säga om nya sittdelen passar till äldre chassi, det vet de på barnvagnsaffären. Kostar ca 1600kr nytt om jag minns rätt.

• Glans85

köp hellre Lightchassit, det väger nästan hälften av vad compaktchassit väger, stoooor skillnad om man känner på dem. Med klick-in-systemet är det ju så lätt att byta håll på delarna ändå. /sandra

• Sandra22

brio happy är en bra vagn.Skön och lättkörd vagn.
    Har bara liggdelen,man kan köpa till sittdelen om man vill.
    Vi fick sittdelen med,dock måste beställa tyg till den om man vill.
    Har köpt en sulky istället.

• Lantani

Vi har en brio kombi 08 och kollade på de olika chassina som finns (samma chassi till happyn och kombin).

Vi valde lightchassit. Mycket lättare och helt underbar fjädring.
    Telekopschassit hade lika bra fjädring som lightchassit men var något tyngre.
    Compaqtchassit tyckte jag var hemskt, då det är så stumt och knappt något fjädring alls. Kan tänka mig att om man kör på grusväg eller i skog så hoppar det nog väldigt mycket för bebisen i vagnen.

• Tomina

Jag har en sådan. Är inte speciellt nöjd. Den är alldeles för tung.

• Sandra22

Telekopschassit är riktigt bra

• junk

Skulle välja ett lättare chassi om jag var du. Compact är stumt och tyngst. Har teleskopchassit och tycker det är jättelätt och smidigt.

• Chatham

Stämmer in att compact chassit är för tungt! Vi köpte Brio happy sitt och liggdel men med ett chassi från årgången innan då det chassit var lättare samt fjädrade bättre. Vikten är viktig tycker jag då man skall bära in och ut i bilen ex och i mitt fall då jag fick göra kejsarsnitt får man inte bära tungt alls....

• zuba

Tack för alla svar!
    Jag har dock bestämt mig för att köpa en fin gammal retrovagn istället :)

Svar på tråden Några frågor om Brio Happy