• Anonym

Om man vill förlänga en kurs - vad händer med studielånet?

Jag funderar på om jag skulle behöva förlänga ett par kurser som jag nu läser... Vad händer med studiesödet om jag gör det? Drar CSN in nuvarande studiestöd och blir jag återbetalningskyldig och får ingen chans att låna mer eller?

• Svar på tråden Om man vill förlänga en kurs - vad händer med studielånet?
  • Anonym

Puff?
    Ingen som förlängt nån kurs??

• soffi86

jag vill också veta så hjälper till att puffa

• Nisseblubb

Som jag förstår det så kan du förlänga kurserna. Däremot så måste du ju ändå ta X poäng per år. Dvs om du läser en 30 poängs terminskurs som du vill förlänga till ett år så måste du läsa mer än heltid andra terminen för att inte förlora studielånet

• Anonym

Jag läser på komvux, har 700p att läsa innan jag kan söka till högskola. Läser 400p nu och ska läsa 300 sen under hösten. Kan jag baka ihop dessa tro? Så jag läser "mer" än heltid i höst?

Nisseblubb skrev 2008-07-28 12:37:59 följande:
    Som jag förstår det så kan du förlänga kurserna. Däremot så måste du ju ändå ta X poäng per år. Dvs om du läser en 30 poängs terminskurs som du vill förlänga till ett år så måste du läsa mer än heltid andra terminen för att inte förlora studielånet
  • Anonym

Mina kurser avslutas i mitten av september - ska då välja några fler. Kan jag anmäla mig till nya kurser redan nu och då även förlänga kurstiden på de kurser jag redan läser?

• Nisseblubb

Jag vågar ärligt talat inte garantera dig att det är på det viset som jag hävdar

Ring CSN och fråga!

• Anonym

Ska nog kontakta min studievägledare imorgon och fråga!
    Förstår ingenting av CSN's hemsida!!

• Anonym (Abc)
    Anonym skrev 2008-07-25 14:29:36 följande:
    Jag funderar på om jag skulle behöva förlänga ett par kurser som jag nu läser... Vad händer med studiesödet om jag gör det? Drar CSN in nuvarande studiestöd och blir jag återbetalningskyldig och får ingen chans att låna mer eller?
    Ja, risken är stor att det dras in, eftersom du inte har några poäng som du presterat den här terminen... Men som sagt, ring CSN!
  • Anonym

Nämen hur menar du nu? Jag tänkte förlänga ett par 50p kurser av totalt 400p... Om jag då i höst läser heltid kan jag då inte lägga på resterna av dessa så att jag läser mer än heltid? Alltså att jag får två kurser förlängda med en månad undertiden som jag påbörjar nya som sträcker sig en termin? 

Anonym (Abc) skrev 2008-07-29 16:46:00 följande:
    Ja, risken är stor att det dras in, eftersom du inte har några poäng som du presterat den här terminen... Men som sagt, ring CSN!
  • Anonym (Abc)
    Anonym skrev 2008-07-29 19:45:26 följande:
    Nämen hur menar du nu? Jag tänkte förlänga ett par 50p kurser av totalt 400p... Om jag då i höst läser heltid kan jag då inte lägga på resterna av dessa så att jag läser mer än heltid? Alltså att jag får två kurser förlängda med en månad undertiden som jag påbörjar nya som sträcker sig en termin? 
    Men CSN vill ju ha resultat/avklarade kurser för att fortsätta betala ut pengar/lån till dig. Genom att förlänga kurser = inga resultat/lån.
Svar på tråden Om man vill förlänga en kurs - vad händer med studielånet?