• Myzteria26

Spenat stuvning?

Hejsvejs alla matglada.

Jag undrar över en sak om just spenat. En gegga kanske stuvad jag vet inte vad det heter men på sjukhuset fick jag potatis kassler och spenargegga är detta stuvad då?

Och hur gör man?

Tack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-25 15:23
    Just ja kanske ska tillägga att den var inte jätte rinnig utan fast men lös..
    Förklarar som en kratta men hoppas någon förstår mitt språk haha

• Svar på tråden Spenat stuvning?
  • ElinOlsson

Det finns färdigstuvad i frysdisken
    Annars gör du en vanlig stuvning och har i hackad spenat, finns också i frysdisken.

• CottonCandy

gör en vanligstuvning

smältsmör
    rör ner idealmjöl
    fyll på med mjölj
    å vispa till de tjocknar, kryda me salt å peppar
    häl sedan i hackad spenat å värm upp

färdigt

• Myzteria26

Oh tack snälla för hjälpen.

Cotton det där såg ju mega simpelt ut ska absolut försöka mig på det för det måste ju vara jätte nyttigt hmm bir svårt dock och lura i sonen det eftersom det är grönt *haha* han vägrar gröna saker :P

• Virriga Vera

Jag värmer spenaten och häller sedan i redning i den, tycker det är lättare att få rätt konsistens på det då.

• Pojkmamma

Jag brukat göra tvärt om mot CottonCandy.

Jag tar frusen hackad spenat och värmer i en kastrull. Det får puttra ett tag så frosten och vattnet ångar bort. Sedan har jag i maizenaredning och låter det blir tjockt. Späd sedan med mjölk till den konsistens och färg du vill ha. Peppar och rätt så mycket salt.

• Myzteria26

Aha så har jag 2 olika sätt om jag misslyckas med det ena hehe
    Tack ska ni ha

• Lalalong

Jag kör alltid på färdigstuvad

Blir ju rätt sugen alltså... så himla gott!!

• Myzteria26

Och färdigstuvad är direkt från frysdisken? bara slänga i grytan o vänta typ sen är den klar?

Hmm hemskt kass har jag blivit på matlagning. Jag som var så duktig förr :S Man kanske bara är mer nervös att misslyckas nu än förr hehe

• Myzteria26

Oh en fråga till... Kan man inte ha spenat till nästintill vad som? Typ fisk kött ja lite vad som.

• Pojkmamma
    Svar på #9
    Självklart. Det är suveränt till stekt makrill.
  • Lalalong

Myzteria26
    Japp, rätt från frysdisken. Ner i en kastrull och vänta på att det blir klart

Jag tycker nog som du att man kan ha det till nästan allt. Kanske inget jag skulle lägga på pannkaka eller så (jo, crepes då förståss... så det tar jag tillbaka!!).
    När jag bodde hemma åt vi kokt ägg, stekt bacon och stuvad spenat. Mmmm, vad gott!! Har hört många som haft det till fiskpinnar. Och jag kan absolut se en hög spenatstuvning brevid en god grillad köttbit. Mums!! Jag blir sugen som sagt

• Myzteria26

Lalalong:

Usch ja va gött sitter ju och dräglar här nu
    Men den i frysdisken är den så där gottit gräddig? Ibland har man ju lyckats bli bjuden på nåt vatten trams men den där gräddiga eftersmaken vill man ju hellre ha

• Lalalong

Myzteria
    Hrm... ja det vågar jag faktiskt inte lova! Jag tycker den är jättegod och krämig, men det kan ju bero på att jag bara smakat den. Har inga andra referensramar. Hade jag smakat en "riktigt" hemlagad stuvning hade jag kanske tyckt att den färdiga kunde slänga sig i väggen.
    Så tyvärr vågar jag inte lova något!!!

• Myzteria26

Amen.. Och jag som satt här och räkna med att du visste det

Lalalong skrev 2008-07-25 16:12:51 följande:
    MyzteriaHrm... ja det vågar jag faktiskt inte lova! Jag tycker den är jättegod och krämig, men det kan ju bero på att jag bara smakat den. Har inga andra referensramar. Hade jag smakat en "riktigt" hemlagad stuvning hade jag kanske tyckt att den färdiga kunde slänga sig i väggen. Så tyvärr vågar jag inte lova något!!!
  • Pojkmamma
    Svar på #12
    Då skall du späda med grädde istället för mjölk. Ganska mycket grädde annars smakar den väldigt "grönt" och det gillar kanske inte sonen.
  • Myzteria26

Det kan man ju göra iofs

Pojkmamma skrev 2008-07-25 16:23:24 följande:
    Svar på #12Då skall du späda med grädde istället för mjölk. Ganska mycket grädde annars smakar den väldigt "grönt" och det gillar kanske inte sonen.
  • CottonCandy

alla sätt e bra utom dom dåliga hihi ;) lycka till

Svar på tråden Spenat stuvning?