• Renoveringsobjekt

Små barn och getingstick

Hej! Jag anser mig vara en ganska lugn mamma men har de senaste dagarna fått blite panik över alla getingar som flyger omkring. Jag är så rädd att min sexmånaders ska bli stucken (eller de kanske heter stungen?). Varken jag eller maken eller någon i våra respektive ursprungsfamiljer är allergiska men ändå... Känns lite jobbigt nu när det är så fint väder och man vill vara ute så mycket som möjligt. Känner ni till någon bebis som blivit stucken? Hur gick det? Hur pass farligt är det? Jag ammar (om det nu skulle hjälpa med antikroppar osv). Vad kan kan man göra för att skydda sig förutom insektsnät till vagnen? Vad gör man om olyckan ändå är framme? Soliga hälsningar till alla föräldrar där ute!

• Svar på tråden Små barn och getingstick
  • frulan

Vår kille blev stungen av en geting i fredags (typ exakt samma tid som du skrev inlägget, ser jag nu).

Han är snart 4 månader.
    Den lilla illbattingen hade landat i hans snuttefilt och sen när Frasse gosade i sömnen så blev han stucken i armen (getingen hade fastnat i den).
    Han gallskrek och maken tog ut gadden (efter att ha förstått vad som hänt).
    Jag ringde sjukvårdsupplysningen och hon sa åt mig att ge honom en supp (alvedon) och tvätta sticket med alsol (hade ingen).
    Det var ingen större fara, men man skulle ha koll på allmäntillståndet på bebisen.

Han blev rätt röd runt sticket men det försvann rätt fort.

Har hört någonstans att man ska komma ihåg att det hänt (som om man skulle glömma) ifall det händer igen och det blir en allergisk reaktion, det kan gå snabbare då.

Det värsta är väl att bli stucken i munnen eller ögat.

Sååå, utöver att täcka vagnen med nät så kan man ju skaka på filtar och annat som man har inne i huset...
    Själv så vänder jag alltid uppochner på gummistövlarna innan jag tar på dem. Min far blev stucken i tån en gång då det gömde sig en geting i hans stövel.

• Caeruleus

Jag har precis införskaffat en sånt där "elracket" som är super för att ha ihjäl getingar. Insåg att det var dags att köpa en sån efter att maken vart nära på att krossa en ruta i sin iver att ha ihjäl en geting

Svar på tråden Små barn och getingstick