• Fjällbruden

Någon som varit på Koh Samui med barn??

Hej alla resglada!

Vi är en familj som varit i Thialand förut med barn och nu funderar vi på att resa till Koh Samui i januari.
    Den här gången är det hela släkten som ska iväg så vi blir 6 vuxna, 2 barn som är 8 och 11 och två st under 2 år.
    Jag undrar om ni har några tips på vart man ska bo, bra stränder, bra restauranger och hur ni reste dit? Vi kommer nog att boka både resa och boende själva så det vore jättekul om någon hade bra länkar till bra ställen

Tips om andra bra ställen har jag heller innget emot
    Vi har varit i Khao Lak, Aonang och Karon.

• Svar på tråden Någon som varit på Koh Samui med barn??
  • NickiA

När vi luffade runt nu i juni åkte vi för tredje gången till Koh Samui. Det var dock första gången med barnen 5 och 7 år.

Personligen trivs vi bäst på Lamai Beach. Det är betydligt lugnare än Chaweng (men inte FÖR lugnt även om det är stor skillnad mot 1994)som många andra åker till. Vi bodde den här gången på 2 olika ställen med helt olika prisklass men båda med tillgång till pool och boendet direkt på stranden. Vad är ni ute efter vad gäller boendet?

Restauranger lägger jag inte på minnet eftersom vi oftast testar nya varje kväll. Dagtid åt vi oftast där vi bodde eller på någon annan strandrestaurang i närheten. Vi tyckte det var lättare att hitta bra thaihak i Lamai än i Ao nang där det nuförtiden mest vimlar av trista "europeiska" restauranger.

• jag25

jag har varti thailand under de senate 3 åren och sett uttveckligen på de flesta öar i thailand. ( inte rest med barn men jag kan ge tips ändå)

turismen i just thailand har ju växt nåt kopiöst de senate åren.

Om ni nu ska åka till kho Samui (ingen personlig favorit)
    så tycker jag att ni ska bo på lamai beach som är nåt mitt i mellan.
    Chaweng är det väldigt högt tempo och mycket fest.

Men det är inget avstånd alls så om man bor på ett strand kan man lätt ta sig till ett annat ställe bara över dagen.

Hotel, bungalows etc fixa på plats, finns ju hur mycket som helst

om ni ska boka resa själva så vill jag tipsa om AIR ASIA
    jag antar att ni kommer flyga till bangkok eller phuket och air asia har hur billiga inrikes biljetter som helst och många avgångar per dag från phuket och bangkok.

om jag hade fått tipsa o ett resmål så hade jag sagt phi phi islands. vackrare ö finns det inte i hela thailand

• nalma

När vi luffade runt senast var vi ett tag på Koh Samui (bodde vid Lamai). Dock gillade jag inte alls ön, alldeles för "turistigt". Det enda roliga var när vi vandrade till ett vattenfall......var kanon härligt. Nä, Koh Samui rekommenderar jag inte tyvärr. Kan tillägga att 4 barn var med på resan i åldrarna 4 månader, 18 mån, 3 år samt 5 år.

• nalma

Vi bodde på Green villa, ett litet hotell där man kan bo i mer exlusiva bungalows eller i väldigt enkla bungalows. Vi bodde i de väldigt enkla...........men de var faktiskt för enkla även för oss som brukar bo så, så de rekommenderar jag inte men de andra såg jätte fina ut. Det fanns rn lite pool och de var lummigt och fint runt omkring. Fanns även en poolbar som serverade enklare rätter, kanon för ungarna.

• Fjällbruden

Tack för alla tipsen, vi börjar vackla lite om Koh Samui eftersom en god vän till min pappa sa igår att det inte var bra där i januari... dåligt väder och underströmmar i vattnet. Nån som har erfarenhet av det??

Nalma, har du några andra tips om bra ställen med barn??
    Vår som ska med är 7månader, 1 1/2, 8 och 11.
    De små passar ma ju hela tiden men mina stora tjejer vill jag kunna släppa ut i vattnet själva så de kan simma lite, givetvis under övervakning hela tiden!

jag25, tack för tipset om Air Asia, jättebra att veta
    Phiphi Island är ett ställe jag vill till.... men vi är ju fler i familjen...

NickiA... ja du, det här med boendet
    6 vuxna och lite olika krav så vi får kompromissa i slutänden, eller bo på lite olika ställen!
    personligen bor jag nära stranden om priset är ok, annars kan jag gärna ta en liten promenad. Pool är en fördel och air con ett krav från gubben min
    Gärna kylskåp också, räcker med ett litet för vattnet

Fler tips tas gärna emot

• Tant Greta

Har varit på Koh Samui,med en kompis&hennes 1åring.
    Tyckte att det hotellet vi bodde på var super,bra pool,ac,bra frukost&trevlig personal.
    Lummig omgivning.
    Visst är det livligt på kvällskvisten,men inget som störde oss iofs.
    Turistigt javisst,men det är väl relativt svårt att hitta en plats som är "orörd".

Har även varit där med en 7åring,han badade inte själv direkt.
    Vågorna var höööga!
    http://www.sawadee.com/hotel/677120/

• jag25

att det ska vara dåligt väder i Januari känns konstigt. Men kho samui är ju på östsidan så det kanske är därför.
    Jag va i Phuket, Krabi, Phi phi sidan under december-maj.
    Och i januari-mars va det klockrent väder.
    Hur länge kommer ni vara iväg? stanna på sammma plats eller resa runt?

• Fjällbruden

vi kommer "bara" att vara borta i 3 veckor, och flyttar på oss max en gång, syrran har ingen lust att resa runt med deras lill-bebis och det kännok för mig.

Har också hört att västsidan ska vara bättre under försäsongen så därför än en gång..
    nån som varit där i januari??

Tack för tipset förresten, Tant Greta

• Tant Greta

Var där i Januari med 7åringen& i Maj med 1åringen.

Koh Chang då?
    Läs mer på www.kohchang.se

Kan rekommendera Kocha Resort.

• devega

jag var på koh samui 2004 och bodde då på Maenam beach som ligger på den norra delen av ön. Hade inte barn med mig då men det var väldigt barnvänligt och vi bodde i fina bungalows på stranden med toalett, dusch och veranda. Tror det kostade runt 60 kr natten per person. det bodde bara ett par från holland när vi var där annars var det bara thailändska turister. in till närmsta by med affärer och restauranger tog det 10 min till fots. rekommenderar verkligen maenam beach! läs mer på: www.samui.org/hotels/maenam.html

och här är länken till stället som vi bodde på:
    palmpointsamui.com/

• greeneyes

Tipsar om en jättebra sida med massor av thailandsfakta, bla klimat och väder och hotell etc:

klicka på tours&travel har jag för mig.
    Jag har varit på ganska många ställen, ao nang, karon på phuket, samet, samui, chang, hua hin m fl. 
    På Samui bodde vi supervita stranden Chaweng. Visst var det turistigt, men inte värre än Ao Nang eller Phuket. Fördelen är att det finns lite grann att se, men nackdelen är att trafiken var kraftig (ungefär som Ao Nang). Påminner väldigt om Ao Nang vad gäller trafik, skräddare, restauranger etc. För mig är det viktigaste med småbarn att det inte är så jobbigt att resa dit, och från flygplatsen tar det bara 10 minuter. Vill man ha chartersemester så är Chaweng rätt, vill man ha lugnare ska man nog leta sig någon annanstans. Vad gäller mat så åt vi oftast på bungalowhotellets lilla restaurang på stranden, oftast har de små ställena bäst och billigast mat.
    lycka till!
    Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
Svar på tråden Någon som varit på Koh Samui med barn??