• Friyaz

vill bli av med mensen..HELT!

Hur har du lyckats bli av med mensen?!

Jag skulle göra nästan vad som helst för att slippa mens.
    Och därför är jag nyfiken på vad som fått dig att slippa. Visst vet jag att det är olika för alla men prövar man inte så vet man ju inte :)
    är även nyfiken på svar där ni åtminstone fått väldigt lite mens...

Är det något jag är avundsjuk på hos killar så är det absolut att dom slipper mensen. usch och blä säger jag bara...

• Svar på tråden vill bli av med mensen..HELT!
  • Fidelis ad urnam

så där sa jag också, när jag var yngre.
    Det fanns ingenting jag hellre ville än att bli av med min mens, önskade efter det ofta.
    Nu har jag försökt bli med barn i tre år efter det att mina p-stavar togs ut. Enda problemet är att min mens vägrar återkomma, min ägglossning vill inte kicka i gång. Fick ingen hjälp jag kan få.
    Nu skulle jag ge vad som helst för att få mens, för att få igång min kropp och kunna bli med barn *ledsen*
    Så passa dig för vad du önskar dig.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Morbid Mistress

Har hormonspiral. Min mens består av en dag med små blödningar var tredje vecka på ett ungefär. Blödde dock lite varje dag under tre månader när jag hade satt in den men nu trivs jag enormt bra. Den dagen jag vill bli gravid igen är det bara at tplocka ut den så ska allt fungera som vanligt.

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • EmmaRoSa

vill du inte ha fler barn då?? tror man kan hoppa över sin mens med p-stav har hört i alla fall tror det va p-stav..håller med om att det är tråkigt med mens men samtidigt definerar det att du är kroppsligt fungerande människa, jag blir lättnad varje gång jag får min mens och tänker japp kroppen/hormonerna fungerar som det ska..hehe

• franzjager

du kan höra om du får p-spruta ?
    kan inte säga hur ofta du får ta sprutan( minst 2 gång per år kanske oftar svårt att säga eftersom jag själv ej använder)
    men du slipper iallafall mensen.

• Friyaz

klart det är synd om dom som inte får mens och på så vis inte kan bli med barn. Jag har en underbar dotter, och visst vill jag ha ett barn till om ett par år. men det har varit helt underbart att inte ha mens sen jag blev gravid. Tycker det är besvärligt, känner mig äcklig, kan inte sova ordentligt eller slappna av över huvudtaget. Hur normalt det än är så trivs jag inte med det.

P-stav. hade det förrut men istället för att bli av med mensen så hade jag LITE lite mens mer eller mindre hela tiden. och då är det nog ändå bättre att ha mycket några dagar i månaden. :)

P-spruta, det ska jag kolla upp... vet bara att min mamma prövade det för ett antal år sen och hon blev jätte sur, pappa sa till henne "Det är inte konstigt att man itne blir med barn när man får p-spruta, det är ju ingen som vågar komma nära dig" :) Men så vet jag en som trivs med det hur bra som helst också.
    Någon som vet om det är stor risk att jag blir som mamma med p-spruta, om hormonerna beter sig på något ärftligt sätt?! oj det där lät konstigt men ni vet nog vad ja mena :)

• MiisPiis
    MiisPiis skrev 2008-07-25 19:27:13 följande:
    Sorry, min son skrev ett tomt meddelande!
  • iii

Jag tar p-piller utan det uppehållet man normalt sett har i en vecka varje månad. Detta är visserligen för att jag har endometrios, vet inte om det är skadligt att göra så bara för att slippa mensen.

• Friyaz

jag pratade med en BM idag om just det sättet och hon sa att det funkar och göra så några gånger bara man har mens då och då...så jag funderar starkt på det. Kan tänka mig att ha mens var tredje månad... men så litar jag inte riktigt på den BM så jag skulle vilja höra från någon annan också att det inte är farligt att göra så :)

• iii

Ja alltså man får ju mens ändå till slut trots att man gör så, men för min del så brukar det bli var 4-5 månad. Det kan jag leva med Det är nog lite olika hur lång tid det går emellan blödningarna. Hittils har jag inte märkt några biverkningar pga det men man vet ju aldrig..

• Meline

Vissa personer kan få utebliven mens med hjälp av olika gestagena preventivmedelsmetoder, dvs mini-piller, hormonspiral, p-stav, p-spruta eller cerazette. Dock får inte alla den biverkningen.

Man kan också göra som du beskrivit med p-piller och hoppa över uppehållet, man kan även göra det med p-ring. Än en gång, fungerar på vissa men inte alla. Vad jag har hört på flera håll ska det inte vara farligt.

• littletiger

TS:

Jag äter Yasmine. Åt tidigare Trionetta men mådde inte bra av dem så jag gick till en gynekolog och hon föreslog Yasmine istället.

Dessutom sade hon att jag kan skjuta upp mensen och bara ha den var 3:e månad och det är ingen fara alls- helt perfekt! Så nu har jag precis haft den och nu dröjer det ett bra tag innan nästa gång. Så skönt att ha den så sällan!

• Friyaz

lutar verkligen åt p-piller och "skjuta upp-metoden" :)

Jag äter mini-piller nu och om jag ska byta till vanliga p-piller kan jag börja med dom direkt då, eller måste man börja vid mens eller nå annat?

• Friyaz

en fråga till...
    ni som "skjutit upp" några månader hur har mensen varit då, har det varit extra mycket, längre tid eller som vanligt?!

• littletiger

Min mens har varit som vanligt tycker jag, och så känner man ju alla dem vanliga symptomen förstås - men oftast räcker det med att ta en huvudvärkstablett så känns det bättre. 4 dagar har jag den ungefär.
    Nu är min mens över för denna gången och det är så skönt!

Fråga din BM/Gynekolog hur du gör med övergången från minipiller - jag bytte ju från andra p-piller till Yasmine och det var bara att efter nästa mens börja på dem nya direkt (har jag för mig!). Men vet inte hur minipiller fungerar- har aldrig haft det.

Svar på tråden vill bli av med mensen..HELT!