• pklint

Kliande ögen vid intag av alkohol

Hej,
    har sökt runt lite men inte lyckats hitta något. Det mesta verkar handla om utslag och liknande.

Iaf, här är mitt problem:
    Kan dricka en öl eller en grogg, inga problem. Men när kroppen uppnår en viss promille (eller vad det nu kan vara) så börjar det klia i ögonen, de börjar rinna och det kan nästan göra ont.

Detta uppstår bara när jag dricker alkohol, första gången det uppstod så var jag nykter och hade inte varit närheten av alkohol på några dagar. Men nu verkar det bara uppstå när jag har druckit.

Kan det vara en allergi eller har någon annan någon bättre ide?

Alla svar är tacksamma.

MvH

• Svar på tråden Kliande ögen vid intag av alkohol
  • Minnie69

Man kan ju vara allergisk/överkänslig mot något ämne i iaf vin vet jag. Finns oftast mer av det i vitt än rött. Vet inte om samma sak gäller för andra former av alkohol :-S

• pklint

Om det bara hade varit vin så hade gått att samarbeta med... men tyvärr så är inte saken sådan :/. Har testat (jag faktiskt, testat) med rött vin, vitt vin, vodka och öl. Verkar inte spela ngn roll vad jag dricker.

Men tack för svaret Minnie69, är klart värt att tänka på

• Minnie69

Önskar bara att jag kom ihåg vad ämnet heter, då hade man ju kunnat kolla på just det ämnet.

• Minnie69

Du kanske saknar ett nedbrytningsenzym då?

• Minnie69

www.flashback.info/showthread.php

Få se nu om jag kommer ihåg farmakologin, så här har jag för mig att det var:

Alkohol bryts ned till acetalaldehyd av alkoholdehydrogenas.

Acetalaldehyd bryts ned till ättiksyra av aldehyddehydrogenas.

Acetalaldehyd får oss att må piss om det finns i för höga koncentrationer.

Folk som tar antabus blockerar aldehyddehydrogenas vilket leder till stora koncentrationer av acetalaldehyd och vips så mår man piss.

Det finns dock en grupp människor som är s.k. långsamma metaboliserare med avseende på aldehyddehydrogenas. Detta innebär att deras aldehyddehydrogenas inte klarar av att ta hand om acetalaldehyden tillräckligt fort och dom får stora koncentrationer av acetalaldehyd i kroppen, och följdaktligen börjar dom må piss redan efter en öl eller två.

• pklint

Minnie69: jag måste (jag ber redan nu om ursäkt för ordvalet) säga fett med respekt för den avhandlingen. Jag är nämligen lite lätt berusad just nu och det var ganska intressant läsning =)

Det där lät intressant, fast det som är ännu mer intressant är att problemet har dykt upp det senaste halvåret-året. Från ingenstans dessutom.

Jag överväger att gå till en läkare, det är väl ingen direkt fara för mitt liv. Men det är bara att inse fakta, jag är 23 år och inte nykterist. Ja, jag ska bli pappa, men detta är nog inte sista gången jag dricker alkohol.

Men den där enzym nedbrytningen verkar vara något att titta närmare på!

Svar på tråden Kliande ögen vid intag av alkohol