• vivianne

Spädbarn på stranden - hur funkar det?

Sommaren är här och visst vill man ta en tur till stranden men jag behöver råd från erfarna föräldrar. Min dotter är nu 2½ månad och jag vet att hon skall hållas i skuggan osv men behöver handfasta praktiska råd. Tex
    - Tar ni med vagnen och i så fall, hur gör man för att inte få den full med sand?
    - Hur stort parasoll är lagom och hur förankrar man det på bästa sätt för att det inte ska blåsa bort?
    - Amning och salta bad, är det en lyckad kombination?
    - Kan man våga sig på en dag på stranden eller bara satsa på enstaka timmar?

Och andra tips som ni tror att jag kan ha nytta av. Tack.

• Svar på tråden Spädbarn på stranden - hur funkar det?
  • kissemjao

Parasoll sticker man ner i sanden, gärna med en diameter på två tre meter. Bebis har man på en filt (eller gärna ett vadderat täcke). Salta bad sköljer man bort med en flaska sötvatten och torkar med handduk. På så vis kan du vara på stranden tills du är trött och vill hem!! Ta med maken och en person till, så kan man få sällskap i vattnet. Någon måste ju se till liten.

• hulahula79

jag e nästan aldrig på stranden och har aldrig varit, men vagnen låter lite klumpigt. när jag köpte solkräm till systrarna fick jag ett litet tält som jag tänkte ha till berra itället för perasol om jag skulle vilja gå till stranden. om du torkar med en våtservet innan du ammar ska det väl inte vara några problem!

• Julianna

Bra frågor och svar!! Men kan man ha bebisen under parasol med tunna kläder utan att dom bränner sig?? Händer och ansikte då? Solhatt kan man ha, men händerna? Kram

• sonja34

Jag var på beachen igår med min 6 månader gamla flicka. Jag ställde vagnen i skugga och smörjde henne med solfaktor 30 innan. Kolla så att det inte är för varmt i vagnen. Jag lade märke till att det var jätte varmt i vagnen, min flicka gnällde mycket. Tog upp henne på en filt så det fläktade bättre. Solhatt är bra. Jag satt på gräset så det var inga problem med sand. Tvätta av brösten om du ska amma efter bad.

• barbafin

Fungerar alldeles utmärkt (med spädbarn på stranden) , i alla fall när de är så små att de inte förflyttar sig - värre blir det när de kan krypa eller gå Har precis kommit hem från chartersemester med en 1 årig tjej, det var lite svårt att få henne att stanna i skuggan... Vi hade sådant där strandtält som fungerade jättebra, både sol och vindskydd. Men tänk på att vare sig strandtält eller parasoll skyddar helt från solen utan att viss del av strålarna tränger i genom i alla fall. Säkrast är ju skuggan från ex. hus.

Men jag skulle inte våga ha mitt barn, oavsett 2 månader eller ett år på stranden en hel dag, bl a av den anledningen att solen tar även i skuggan av träd osv.

• memlan

Jag tog med min sons babygym (mjukt med bågar) spände myggnätet över/runt la parasol över.

• hulahula79

det e inte bra att ha solkydd på bebar under ett år

• kissemjao

Ett tjockt icketransparent parasoll ger bra skugga, så barnet bränner sig inte om det ligger inom skuggan. Dock har jag ändå haft solhatt och body på min dotter när hon var liten och varit på stranden. För det känns helt enkelt bäst så.

• lislus

Jag och Fanny (6 mån) har varit på stranden för första gången. Det funkade jättebra. Det som var bra där var att vi kunde hålla till på gräs. Vi hittade ett träd som gav skugga. Fanny låg i skuggan och jag bredvid i solen. Jag hade med ett gammalt påslakan med en tunn filt i som vi låg på. När hon blev trött somnade hon i vagnen och jag passade på att ta ett iskallt supersnabbt dopp! Vi ska vara mycket på stranden i sommar. Det som jag tycker är lite krångligt att planera är hennes mat, men det löser sig nog det med.

Hoppas det blir en solig sommar!

• sonja34

Hulahula79:

Jag har hört samma sak men min barnmorska på huddinge BVC sa att det är bättre med solfaktor än att riskera att barnet får solbränna. Solen är skadligare än någonsin och helst ska barnet inte alls vara i solen. Hon sa att smörj med den högsta solfaktor som ni hittar..

• Julie

Om man ska använda solskydd på så små barn ska man använda sig av fysikaliska krämer. ACO har sådana och så finns det någon som heter Bamse.

• syster mini

Som Julie skriver finns solskydd m fysikaliskt skydd o som man ska ha på bebisar om man anv. solskydd. www.solasakta.se (eller .nu - går att nå via cancerfondens hemsa).

Vi har ett stort paraply som vi fäller upp över bebisen som får ligga på filt. Går det så försök att hitta en plats i skuggan också). Försöker vara ute fm och/eller em - inte mitt på dagen (gäller iofs även utan bebis också).

Det kan vara besvärligt med värmen, men man får prova sig fram och vara beredd på att det kan bli en mkt kort dag...

• bebben Elias mamma

Jag gâr alltid till stranden, Vi bor i Spanien. Det gâr jättebra. Jag brukar vara där ca 3-4 timmar sen blir jag själv trött pâ det. här säger BVC att man ska smörja in dem med hög faktor. Det var mycket lättare när min bebis var mindre, nu när han kryper är det mera jobb, när han var liten sâ hade jag honom i en babysits, nu har jag alltid med vagnen med ett solparassoll sâ han kan somna i den.
    Jag lägger mig alltid i närheten av duscharna, sâ man kan skölja av honom när han blir för smutsig i sanden. Och sâ har jag köpt en liten minipool som man blâser upp jättasnabbt och sâ plaskar han i den under ett parassoll. Jag har alltid T-skirt, solhatt och faktor 50. Min bebis älskar stranden:)

• elinina

ja solen måste väl va farligare än solfaktorn väl? ja använder iaf SF30 på min 4½ månaders.
    ska snart få ett "soltält" från Go´boken (för att ja värvat en vän) där kan gössen ligga hela dagen om han så vill... det ska tydligen va SF50-100 i den!!!

sen som sagt ovan, saltvatten sköljer du bara bort med sötvatten!

• Southern Belle

Tank pa att sand och vatten reflekterar upp till 80% av UV-stralarna sa tank pa att smorja in de sma aven om de ligger i skuggan under ett parasoll!

Svar på tråden Spädbarn på stranden - hur funkar det?