• jellona0507

Hur smörja vagnen med 5-56? (eljunga city cerox 360)

Köpte idag universaloljan 5-56, så jag kan smörja min emmaljunga city cerox. Har dock INGEN aning om hur man smörjer de små framhjulen? Vad mer är det man ska smörja? Vill inte förstöra något!
    Om man får oljan på golvet, går det bort? Hur är det med tyg?

• Svar på tråden Hur smörja vagnen med 5-56? (eljunga city cerox 360)
  • Lokatt

använd hellst inte 5-56, det drar åt sig smuts eftersom det är olja i den, då blir det en enda seg gegga av det som kärvarihop det tillslut. Funkar bra i början man smörjt, men inte bra för vagnen i längden.
    Köp silikonspray istället.

• jellona0507
    Lokatt skrev 2008-07-25 21:39:17 följande:
    använd hellst inte 5-56, det drar åt sig smuts eftersom det är olja i den, då blir det en enda seg gegga av det som kärvarihop det tillslut. Funkar bra i början man smörjt, men inte bra för vagnen i längden.Köp silikonspray istället.
    Åh nej! De på babyproffsen sa att jag skulle köpa 5-56!! Grr.. det var inte så billigt heller! Men om man smörjer med det, hur gör man? Förstår inte riktigt hur jag ska kolla åt överallt!
  • mmadde

Där jag jobbar brukar vi säga att man ska smörja med teflonspray i hjullåset, helst var tredje månad. Dessutom ska hjulaxlarna smörjas med fett, ex kopparpasta, samtidigt.
    5-56 drar åt sig smuts, teflonspray stöter ifrån.
    Framhjulen kan du smörja med teflonspray där du kan komma åt att spruta in, det förstör inte vagnen.
    Du använder dig av det lilla röret som sitter i locket. Fäst det i mynningen, som ett bakvänt sugrör. Då kommer du åt där det behövs. Och ja, det blir kladdigt, så var beredd med papper...

• Lokatt

har hört att barnvagnsaffärer ibland rekomenderar 5-56 och liknande, men som sagt det drar åt sig lort och i slutändan förstör det.
    Så silikonspray, eller som ovanstående skrev, teflonspray. När man köper det så finns det en lång pip på flaskan, som ett tunnt sugrör, då kommer du åt.

• jellona0507

Men vad typiskt att de ska rekomendera fel spray då!
    Framhjulen krånglar massor nu, "fastnar" till ibland. Babyproffsen sa att de måste smörjas. Så hade tänkt fixa det ikväll. Kan man inte använda 5-56 som tillfällig lösning? Har dock ingen aning om HUR jag ska komma åt att spraya!

• Misery

jag har alltid använt 5 56 o smörjt med o d har funkat bra....smörj alla rörliga delar med hjälp av d lilla röret...

• buffybus

smörj utomhus så behöver du inte klabba inomhus..  kör med din sån olja så byt sen om det krånglar helt enket.. eftersom du redan köpt den menar jag

Jocke+André älskar er mest av allt!!
Svar på tråden Hur smörja vagnen med 5-56? (eljunga city cerox 360)