• harknus

Hur får jag bort barn/bad-oljan från badbaljan?

Jag har ett tag badat min elvamånaders dotter i en badbalja och använt barnbadolja i vattnet. Detta har resulterat i att det blivit avlagringar av oljan längs med det område där vattenytan brukar vara och nu får jag inte bort dessa.

Jag har försökt med diskmedel och badrumsrengöringsmedel men oljan går inte bort. Synnerligen irriterande.

Finns det någon som har något bra tips på hur jag kan få bort den gamla oljan?

• Svar på tråden Hur får jag bort barn/bad-oljan från badbaljan?
  • LiCaNo

Ajax skurpulver och kanske Yes (om det behövs) efter det. Skölj noga!

• harknus

Många tips, tackar.
    Jag återkommer och berättar hur det gick.

• Vårsolen

vanlig tvål och en frottèhandduk använder jag, man får gnugga lite hårt ibland men det brukar funka bra.

• Rexy

Vanligt diskmedel löser fett. Det har jag använt och spolat rent med duschen efteråt. Funkar hur bra som helst.

• harknus

Så här bar jag mig åt för att få bort barnoljan:

Jag fyllde badbaljan med varmvatten och hade i tvättmedel. Sedan skrapade jag bort det mesta av oljeavlagringarna med baksidan av en diskborste (som jag efteråt blev tvungen att slänga pga allt klet). Efter det använde jag en frottéhandduk för att gnugga bort det sista.

Nu är badbaljan i toppskick igen. Tack för alla tips!

• yuzz

Ajax spray som är fettlösande. Passar bra både till kök och badrum och skrubba med en vänlig kökssvamp. Lättare kan det inte bli.

• bitte67
    harknus skrev 2008-08-05 14:14:49 följande:
    Så här bar jag mig åt för att få bort barnoljan:Jag fyllde badbaljan med varmvatten och hade i tvättmedel. Sedan skrapade jag bort det mesta av oljeavlagringarna med baksidan av en diskborste (som jag efteråt blev tvungen att slänga pga allt klet). Efter det använde jag en frottéhandduk för att gnugga bort det sista.Nu är badbaljan i toppskick igen. Tack för alla tips!
    Ett tips är annars att du fuktar badbaljan/karet med duschen strör i tvättmedel och skrubbar med svamp. Tvättmedlet blir som en peeling för baljan/karet och all smuts och avlagringar försvinner utan större ansträngning.

Ett annat tips med tvättmedel lärde jag mig på ett dagis jag jobbade för evigheter sedan. Det är kokerskans tips: När maten har bränt fast i kastrullen tar man ca 1 msk tvättmedel och ett par dl vatten, så det täcker det brända. Koka upp det och låt koka ca 5 minuter. Nästan all bränd mat har nu lossnat från botten och det är urlätt att diska bort resten med diskborste eller svamp.
Svar på tråden Hur får jag bort barn/bad-oljan från badbaljan?