• Camarogirl

Nån som haft FLYGMYROR i skorstenen?? Hur få bort?!

Sen vi köpte vårt hus har vi varje sommar haft problem med flygmyror i skorstenen! De kommer/svärmar sent på sommaren, på kvällen när det är varmt. De första åren kom de samma datum vart år, svärmade en gång, men nu kommer de flera kvällar under sommaren.

Vi har inmurad kasett i spisen, men de tar sig in i huset i alla fall, och nu har vi eldat för att röka ut dem två kvällar i rad, i värsta värmen!!

Det typiska är att vi hade Anticimex här igår för att ta bort getingar, och diskuterade detta då. Men, det går inte ta dem förrän de kommer, och givetvis kom de sex timmar efter att anticimex åkt härifrån... Och nu är det helg...

Någon som har några tips? Haft samma problem?

• Svar på tråden Nån som haft FLYGMYROR i skorstenen?? Hur få bort?!
  • Tjoflöjt

Japp, här dyker dom upp varje sommar, ett par dagar. Tyvärr tror jag inte att det går att göra något åt, annat än att faktiskt stå och spruta insektsmedel på dom när dom kommer.

• damen

Har en sotlucka längst ner i skorstenen, eldar där och dom brinner upp

• Nerfherder
    damen skrev 2015-08-31 18:46:30 följande:

Har en sotlucka längst ner i skorstenen, eldar där och dom brinner upp

Bättre sent än aldrig
  • Sockervaddspinnen

När vi bodde i Värmlands urskogar så hade även vi besök av dessa - samma tidpunkt VARJE år. De var kvar i någon-några dagar, sedan försvann några medan vissa låg döda på fönsterbrädorna och golven.

• IsDimma

Mina föräldrar har också haft besök av flygmyror någon/några gånger per år. När jag var liten hade dom ett ljusgrått hus med en ljusgrå bil som alltid stod ute under sommaren. Då kom det massvis med flygmyror.
    Nu har dom en mörkröd bil och ett falurött hus och har inte alls samma problem med flygmyror längre.
    Samma hus på samma plats bara ommålat.
    Flygmyror dras till ljusa ytor.

Svar på tråden Nån som haft FLYGMYROR i skorstenen?? Hur få bort?!